Restaurants & Social Media: 5x Brand Awareness creëren

Nu het weer goed gaat met de Nederlandse horeca, schieten de nieuwe restaurants als paddenstoelen uit de grond. Goed nieuws voor de horecaondernemers met liefde voor het vak én goed voor de consument die met liefde consumeert, maar hoe zorgen we er voor dat beide paden elkaar zullen kruisen? In dit artikel laat ik je zien hoe je als beginnend restaurant brand awareness kunt genereren met behulp van de vijf grootste social mediakanalen van het moment.

grafiek-trends-frankwatching

(Bron: FrankWatching.nl)

Ken je kanalen

Allereerst is het goed om te weten welke social mediakanalen relevant zijn. Op dit moment staan Facebook en YouTube hoog in het vaandel, gevolgd door Twitter en Instagram. Ook Snapchat wordt steeds groter. Speel hier als horecaonderneming op in en zorg dat de content die je publiceert goed samengaat met het doel van het desbetreffende social mediakanaal.

1. Facebook

schermafbeelding-2016-10-25-om-13-39-23

(Bron: Facebook Envy Amsterdam)

Facebook is momenteel het kanaal met de meeste gebruikers. Een Facebook-pagina voor je restaurant mag dan ook zeker niet ontbreken. Wat Facebook een belangrijke speler maakt, is het feit dat posts geliket en gedeeld kunnen worden. Dit zorgt voor een sneeuwbaleffect en helpt je de nodige exposure te genereren. Plaats regelmatig content en vind manieren om voor likes en shares te zorgen. Denk aan wekelijkse updates en (win)acties. Vergeet ook zeker de check-in optie niet. Deze zet je restaurant letterlijk op de kaart en geeft volgers de mogelijkheid om anderen te laten zien dat ze zich bij jou in het restaurant bevinden. En over kaarten gesproken: deel de menukaart, zodat volgers direct weten wat het restaurant te bieden heeft. Verandert de menukaart regelmatig? Wijd dan ook hier een Facebook-post aan.

2. YouTube   

Met de video-trend nog in volle gang, kan ook YouTube niet uitblijven. YouTube is het grootste platform voor video-content. En met video’s zijn de mogelijkheden nu eenmaal eindeloos. Neem je volgers door middel van filmpjes mee achter de schermen. Dit kan uiteraard ook goed in vlog-vorm (weer zo’n trend waar geen einde aan lijkt te komen). Of wat dacht je van een aantrekkelijke promo-video waarin het restaurant, de gerechten en het personeel naar voren komen. Op deze manier betrek je de kijker niet alleen bij het restaurant zelf, maar ook bij de beleving die er bij komt kijken. Uiteraard kunnen de video’s ook crossmediaal ingezet worden

‘Voor restaurants biedt Twitter de mogelijkheid om korte, krachtige berichten te plaatsen.’

3. Twitter

Twitter is lang niet zo groot meer als een paar jaar geleden, toch blijven de gebruikersaantallen redelijk hoog. Hoewel Twitter met zijn 140 karakters per tweet voornamelijk als opinie-kanaal wordt gezien, dient deze ook steeds vaker als web care medium. Voor restaurants biedt Twitter de mogelijkheid om korte, krachtige berichten te plaatsen. Ook kan er middels zogeheten ‘mentions’ direct contact gehouden worden met de volgers. Een makkelijke en efficiënte manier om engagement op te bouwen. Zo kun je je volgers op de hoogte houden van bijzondere evenementen en afwijkende openingstijden. En hebben Twitteraars vragen? Door een mention of hashtag kun je deze gemakkelijk terug vinden en beantwoorden.

4. Instagram

schermafbeelding-2016-10-25-om-13-43-05

(Bron: Instagram C Amsterdam)

Een andere grote speler op social media gebied is Instagram: het medium met de focus op visuele content. In de beginjaren ging het voornamelijk om fotografie, maar inmiddels zijn de functies zodanig uitgebreid waardoor video’s, gifjes en zelfs stories – zoals concurrent Snapchat – nu ook mogelijk zijn. Op Instagram is het belangrijk dat de content er professioneel en aantrekkelijk uit komt te zien. Voor restaurants moet dat als muziek in de oren klinken, want dit is de plek waar je de gerechten en het restaurant zelf tot hun recht kunt laten komen. Deel foto’s en video’s van nieuwe gerechten, het interieur en houd het persoonlijk door ook het werkende personeel te laten zien. Ook hier kun je je awareness vergroten door hashtags te gebruiken en locaties toe te voegen.

5. Snapchat

Inmiddels is Snapchat zelfs Twitter voorbij gegroeid, dus ook dit kanaal mag niet ontbreken in het lijstje. De voorloper van de stories van Instagram, profileert zich door middel van foto’s en video’s die maar een paar seconden mogen duren. Deze kunnen persoonlijk verstuurd worden – waarna de foto of het filmpje slechts twee keer geopend kan worden – of ze kunnen in je Snapchat story geplaatst worden. Vooral dat laatste kan relevant zijn voor jou als restaurant. Het gaat met name om snelle, korte updates die gedeeld kunnen worden met je volgers. Snapchat is erg dynamisch, waardoor het leuk is om bepaalde gebeurtenissen direct te delen. Denk bijvoorbeeld aan een snap van een vol terras, een snap van gerechten die op het punt staan uitgeserveerd te worden, of een snap van het personeel na sluitingstijd.

‘Social media maken de volger nu eenmaal nieuwsgierig, waardoor er een verlangen ontstaat.’

Het moge duidelijk zijn dat social mediakanalen enorm waardevol kunnen zijn bij het genereren van brand awareness voor jouw restaurant. Social media maken de volger nu eenmaal nieuwsgierig, waardoor er een verlangen ontstaat. En dat verlangen zal zich vanzelf omzetten tot actie, mits de kanalen op de juiste manier worden ingezet.

Ik ben benieuwd hoe andere restaurants met deze digitale ontwikkelingen omgaan. Gebruiken jullie social media al intensief, of is het nog onbekend terrein? En hoe zit het met jullie als consument? Volgen en/of bekijken jullie de social mediakanalen van restaurants? Tips, ervaringen en opmerkingen zie ik graag terug in de reacties.

Advertenties

7 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Hey Girl! Great Post!
    Ik ben denk één van de weinige die nog geen snapchat heeft. Ik heb insta maar gebruik meer om mijn foto’s op te slaan en heb voor de rest niet iemand toegevoegd of zo. Lol! Het trekt me niet helemaal desondanks mijn vriendinnen me hebben geprobeerd over te halen en ik samen met hen op snapchat ben geweest vind ik het nog steeds niks. Erg he? Yessss… I know Girl! Twitter is definitly a no no for me dat trekt me al helemaal niet. Wel twee pogingen gedaan maar niks voor mij..helaas…
    Het was fijn om te lezen!

    Hugz, Miss B.

    Like

    1. jillaurenpaat schreef:

      Hi Miss B,

      Ik was ook een laatbloeier wat betreft Snapchat 😉
      Wat is voor jou de reden dat je het niet gebruikt?
      Bedankt voor je reactie!

      Liked by 1 persoon

      1. Heyhey Girl..Your welcome Dear!😄😙
        Uhmm nou weet je? Het trek me niet zo.. ik vond het grappig om 1 keer te doen maar om echt elke dag op een constant op Snap chat te zitten nee not really… Het is voor mij net niet aantrekkelijk of boeiend genoeg… You know what i mean?😀😀😀😀I hope so..

        Have A Nice Day Girl!
        Hugz, Miss B.💋💋💋

        Like

  2. Viannebolderdijk schreef:

    Hello! Ik had een kort vraagje. Mijn oom heeft kortgeleden een nieuw restaurant in Leiden geopend. Nu heeft hij aan mij gevraagd hoe hij het beste de studenten in Leiden kan bereiken. Heb jij hier misschien wat tips voor?

    Verder was het een erg prettig artikel om te lezen. Ik ben benieuwd naar je vervolg artikelen!

    Like

  3. lisaahubertss09 schreef:

    Hi Jill,

    wat een fijne artikel heb je geschreven. Perfect voor beginnende restaurants, ik ga dit artikel zeker aanbevelen bij anderen!

    Groetjes,
    Lisa

    Like

  4. laurabouman schreef:

    Eindelijk een overzichtelijk artikel met alle punten op een rijtje! Leerzaam, ga zo door!

    Like

    1. jillaurenpaat schreef:

      Bedankt voor de lieve woorden! Ga ik zeker doen!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s