Slimme auto, ja of nee?

Bij mij thuis wonen twee mannen die helemaal gek zijn van auto’s, en Volvo’s in het bijzonder, dus op onze oprit staan drie (!) glanzende racemonsters. De nieuwste snufjes waren echter nog niet voldoende, dus sinds een jaar staat er in de achtertuin ook een Volvo Amazon uit 1965. ‘Schitterend spul’ als ik mijn schoonvader moet geloven. Toch waren de mannenharten nog niet genoeg gevuld met al deze flitsende, en minder flitsende, auto’s binnen handbereik. Afgelopen weekend reed daarom de allernieuwste Volvo S90 het erf op (voor een proefrit weliswaar).

Slimme auto’s

Tijdens mijn research naar de Volvo S90 las ik meer en meer over de ‘slimme’ auto’s. Een fenomeen dat mijn interesse wekte en daarom ben ik er verder ingedoken. Waarschijnlijk weet je al dat de apparaten die we dagelijks gebruiken meer en meer over ons ‘weten’. Slimme koelkasten kunnen tot in detail onze eet- en bestelgewoontes registreren en hier op inspelen door bestellingen te plaatsen. Slimme auto’s kunnen objecten duiden, waardoor ze het verschil zien tussen een paaltje en een peuter.

Slimme auto’s moeten rijden uiteindelijk veiliger, makkelijker en simpeler maken, doordat er veel taken worden overgenomen van de automobilist. De auto’s communiceren met elkaar en wisselen data uit, hierdoor ontwijk je de files en rijd je zo zuinig mogelijk. Ook registreren slimme auto’s details over je locatie, route en rijgewoonten. Deze gegevens kunnen an sich, maar vooral in combinatie met elkaar, een bedreiging vormen voor jouw privacy. En hoewel het best handig lijkt om via je auto te zien dat je bent vergeten de deur op slot te doen, het is minder handig dat ook anderen toegang kunnen hebben tot deze informatie. Het is dan ook niet voor niets dat de media overloopt van artikelen over slimme auto’s en haar toepassingen en dat de toon lang niet altijd positief is.

artikel_slimmeautoskopie
Bron: Blendle.nl

Privacybeleid

Twaalf toonaangevende autofabrikanten beseften dat er vragen ontstonden rondom de privacy van de gebruikers en hebben daarom een gezamenlijke privacybeleid opgesteld. In het beleid benadrukken de fabrikanten dat privacybescherming essentieel is om het vertrouwen van hun consumenten te behouden. Zij gebruiken alleen de allerbeste bescherming voor de gevoelige data van hun consumenten. Het beleid dat ze hebben geschreven berust dan ook op de volgende drie principes: transparantie richting de betrokkenen, extra beveiliging voor gevoelige data en heldere communicatie over de verwerking van die data. Autofabrikanten hebben dus al uit eigen beweging aandacht besteed aan privacyaspecten en zij zullen dit in de toekomst zeker (moeten) blijven doen, een fijne gedachte.

De Volvo-liefhebbers bij mij thuis stonden meteen te springen toen ik over dit artikel begon. Volvo heeft namelijk beweert dat er in 2020 niemand meer om het leven komt in of door een Volvo. Een ambitieuze belofte, maar het blijkt helemaal geen gek idee te zijn. Op de snelwegen is het inmiddels al mogelijk om je handen van het stuur te houden en navigatiesystemen weten de weg vele malen beter dan de bestuurders.

Paradox

Toch worden er met enige regelmaat lekken gevonden in de beveiliging van auto’s. Zo werd in 2015 een rapport gepubliceerd door Edward Markey waarin stond dat Amerikaanse auto’s slecht beveiligd zijn tegen hackers. Hij zag een duidelijk gebrek aan veiligheidsmaatregelen om bestuurders te beschermen tegen hackers die de controle over het voertuig over zouden willen overnemen. De auto’s waren niet bestand tegen diefstal van informatie en ze verzamelden  gegevens van ritten zonder dat de consumenten dat wisten.

De paradox van de automatisering zit hem in de vicieuze cirkel waar we ons nu in bevinden. Als er tegenwoordig dan toch iets fout gaat in de slimme auto dan krijgt ‘de mens’ hiervan de schuld en dat lijkt alleen maar meer aanleiding te geven om de auto’s te automatiseren. De auto neemt het grootste deel van de taken op zich en de bestuurder hoeft alleen nog in te grijpen als er iets fout gaat, maar mensen zijn juist slecht in het opletten op een systeem wat het grootste deel doet. Dat vinden we saai en dan gaan we iets anders doen (zoals op de achterbank zitten tijdens het rijden)

photo-1433235104021-d12822657867
Bron: Unsplash.com

Ik krijg kriebels van het idee dat iemand in de gaten houd waar, wanneer en hoe ik rijd. Dus voorlopig kijk ik er gewoon naar uit om in de 50 jaar oude Volvo Amazon de weg op te tuffen. Laat de bestuurders met Autopilot maar zonder handen rijden, ik houd ze voorlopig nog wel even aan het stuur. Zo houd ik mijn auto onder controle, maar vooral mijn persoonlijke data. Ik ben heel benieuwd hoe jij daar tegenaan kijkt; kan je niet wachten tot alle nieuwe technologieën zich ontwikkelen of kies je toch liever voor een golden-oldie?

Meer van Rowy Onrust
Videodrones, hun regels en jouw privacy. 
5 Stappen naar ultieme privacy op je smartphone

Advertenties

14 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Jip schreef:

    Het idee lijkt mij ook doodeng. Er doemen nu al verhalen op over een auto die op automatische piloot stond en vervolgens in de prak gereden is. Bestuurder dood. Natuurlijk kan men dan stellen dat deze systemen verbetert moeten en kunnen worden, naarmate men meer leert. Maarja het klinkt inderdaad eng, een apparaat heeft controle over jouw leven. Ik denk alleen dat deze gedachtegang langsaam steeds meer zal veranderen en dat wij mensen dit later, net zoals tegenwoordig mobiele telefoons en ipads en dergelijke, als normaal zullen beschouwen. Laat ik dan gewoon maar voor ons hopen, Rowy: ‘ik hoop dat ik voor die tijd al dood ben!’

    Liked by 1 persoon

    1. rowyonrust schreef:

      Hoi Jip, de huidige mobiele technologieën waren ons vroeger inderdaad ook vreemd, dat klopt. Het verbaasd met wel dat je zo’n aversie hebt tegen de slimme auto’s. Ik ben niet bang dat de auto’s later nog een gevaar zullen zijn, net zoals ik nu niet denk dat de huidige mobiele apparaten nu gevaarlijk zijn. Ben jij echt ‘zo’ bang voor de toekomst?

      Like

      1. Jip schreef:

        Hoi Rowy,
        Bang is een groot woord. Het is meer de onwetendheid tegenover de toekomst, apparatuur en technologie. Opeens ontploft je mobieltje; alleen de makers wisten dat de stof in de batterij van deze samsungs brandgevaarlijk waren. Dan ben ik toch maar blij met mijn iphone. Maar tegelijkertijd wie weet wat er allemaal in dat apparaat gestopt is? Alleen de makers. Misschien vertrouwen wij mensen technologie te snel, vooral als we het eenmaal gewend zijn. Misschien stappen we straks te snel in een auto die zichzelf kan besturen en ontstaan er allemaal ongelukken omdat de makers een bepaald gevoelig stofje hebben gebruikt. Ik zeg maar wat. Maarja weetje zo kan je doorgaan. Ik bedoel ik weet ook niet wat er allemaal in mijn shampoo zit. En als ik dat wel wist, wist ik het nog niet, want geen idee wat alles precies inhoudt. En misschien wordt dan in plaats van onze privacy waar je het over hebt, de privacy van elk bedrijf geschaad.

        Liked by 1 persoon

      2. rowyonrust schreef:

        Hoi Jip, wat een goed punt! Ik denk dat het altijd belangrijk is dat we ons verstand gebruiken. We worden tegenwoordig op alle apparaten in de gaten gehouden, wat er met deze data gebeurd kunnen we alleen maar raden. Ik raad je aan om bewúst om te gaan met de nieuwe technologieën, dan komt het vast goed!

        Like

      3. Jip schreef:

        Hoi Rowy,
        Dankjewel voor je raad. Ik denk inderdaad dat dat het beste is om te doen!

        Liked by 1 persoon

  2. Laurens schreef:

    Dit is een erg leuk en actueel onderwerp, ook omdat steeds meer bedrijven alles van je willen weten en daarop inspelen om je van alles aan te bieden. Ook het onderwerp privacy, wat je bijna niet meer hebt in je eigen auto! Dat is vreemd en dat kan voor sommige mensen onveilig voelen. Ik geloof btw wel in de techniek van zelfrijdende auto’s, maar ik kruip toch liever zelf achter het stuur.

    Liked by 1 persoon

    1. rowyonrust schreef:

      Hey Laurens, bedankt voor je reactie! Tof dat je vertrouwen hebt in de toekomst en wie weet voelt het ooit zo vertrouwd dat je het stuur uit handen durft te geven! Zie jij jezelf over 10 jaar wel op Autopilot rijden (dus zonder handen aan het stuur?)

      Like

      1. Laurens schreef:

        Nee, echter ik wel vertrouwen heb in de techniek denk ik dat ik het nooit uit handen zou willen/kunnen geven. En met mij (denk ik) ook vele anderen , omdat naar mijn mening de techniek het vertrouwen van de mens niet 100% kan winnen. En wie vindt het nou niet lekker om zelf te rijden?

        Liked by 1 persoon

      2. rowyonrust schreef:

        Dat is waar Laurens, veel mensen rijden ook echt voor hun plezier en daar hoort sturen en gassen zeker bij. Met de slimme auto’s vinden ze ongetwijfeld een manier hoe ook jij kan blijven genieten van auto’rijden’!

        Like

      3. Laurens schreef:

        Ja dat zal ongetwijfeld, we zullen zien waar de techniek ons zal brengen.

        Liked by 1 persoon

  3. afleurr schreef:

    Ben het met je eens. Vind het toch een raar idee dat je eigenlijk niks zelf meer hoeft te doen qua rijden en je continue ‘gevolgd’ wordt. Maar ja, alles automatisch en digitaal.. dat is toch wel de toekomst (helaas).

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s