Instagram Stories #commercieel

Instagram; oktober 2010 gelanceerd, 992.000 dagelijkse gebruikers, in 2012 overgenomen door Facebook en in augustus 2016 gekomen met de nieuwe feature Instagram Stories. Een nieuwe functie in de app waarmee je foto’s en video’s voor een korte periode kunt delen en lijkt bijzonder veel op de populaire app Snapchat. Het is geen geheim dat Instagram voor veel bedrijven een succesvol marketinginstrument is, maar hoe zit dat met Instagram Stories? Heb je er iets aan als bedrijf en wat kun je ermee? Om dat te bepalen heb ik een overzicht gemaakt met de voor- en nadelen van het commercieel inzetten van Instagram Stories.

Waarom zou je wél Instagram Stories voor je bedrijf inzetten? Ik heb de voordelen op een rijtje gezet.

  •  Meer betrokkenheid
    Volgers zien een merk of bedrijf echt tot leven komen door middel van Stories. Je bestaande volgers kun je een behind the scenes beleving geven. De band die je al hebt opgebouwd kan op deze manier nog intiemer worden waardoor je meer engagement creëert.
  • Spam er op los.
    Met Stories kun je eigenlijk niet overposten, je berichten zijn maar 24 uur te zien en duren maar een aantal seconden. In de huidige layout van Instagram kun je zelf kiezen of je de Sories wilt bekijken of niet. Als bedrijf kun je dus veel info versturen, aan je volgers de keuze of ze dit willen zien of niet. Organiseer je als bedrijf een evenement of wil je iets extra onder de aandacht brengen, dat kun je met Stories je volgers een extra reminder geven, zonder dat het als spam wordt ervaren.
  • No more Picture perfect.
    Instagram staat natuurlijk bekend om de perfecte foto’s. Als je als bedrijf je Instagram account al goed inzet, weet je dat een mooie feed belangrijk is en dat een mooie feed tijd kost. Een commerciële foto heb je niet ‘even snel’ gemaakt. Met Stories kun je dit enigszins loslaten. Je moet natuurlijk wel nadenken over wát je laat zien als bedrijf, maar doordat de content weer verdwijnt, hoef je daar minder aandacht aan te besteden.
  • Chrono ‘logisch’
    De Stories zijn chronologisch. De originele Instagram posts houden een algoritme aan, hierdoor zouden je posts wel eens kunnen worden ondergesneeuwd en niet het bereik krijgen dat je voor ogen had.
  • Testing tool
    Voor nieuewe merken of kleine bedrijven is Stories een goede manier om te kunnen testen of iets aanslaat bij het publiek.

instagram_story-jpg__466810_

De keerzijde van Stories

  •  Nóg een kanaal
    Was je als bedrijf al actief op Instagram, dan mag Stories eigenlijk niet ontbreken. Als bedrijf heb je nóg een kanaal waar je rekening mee moet houden en waar je je in moet verdiepen, dit kost tijd en energie.
  • Ken ik jou niet ergens van?
    Het lijkt ontzettend veel op Snapchat. Ben je als bedrijf al actief op Snapchat, dan voelt Stories misschien een beetje overdadig. Je doet precis het zelfde, maar dan op twee verschillende kanalen, deze kanalen beide onderhouden kost veel tijd, daarnaast bestaat de kans dat je het overzicht kwijt raakt en de consistentie van posten verloren gaat.
  • Meten is weten
    Op de tijdlijn van Instagram kunnen de foto’s geliket worden en kunnen volgers reageren, dit is niet zo met Stories. Zo is het als bedrijf lastig om met Stories te meten of iets aanslaat bij de volgers.
  • Generatie millennial
    Het snelle aspect van Stories slaat, net zoals bij snapchat, meer aan bij millennials. Hierdoor is het niet voor ieder bedrijf interessant, het moet bij het publiek passen.
  • Trigger
    De lay-out van Stories mag nog verbeterd worden. Het zijn nu ronde symbolen met profielfoto van de gebruiker, nog niet echt iets wat de gebruiker triggert om het aan te tikken. Zou je in dit symbool al een preview krijgen van de content, dan zal de gebruiker sneller geneigd zijn om te kijken, waardoor ook mensen met een geboortejaar vóór 2000 het zullen bekijken.

Conclusie
Was je als bedrijf al actief op Instagram, dan mag Stories niet ontbreken in je socialmediastrategie. Door middel van deze extra functie kun je de engagement verhogen met je publiek, je geeft je volgers een sneak peek van hoe het er achter de schermen aan toe gaat. De app komt hopelijk snel met een update zodat de user interface het meer aantrekkelijk maakt om de Stories te bekijken als gebruiker. Op wat flaws na, is Stories commercieel gezien een leuke extra tool om mee aan de slag mee te gaan. Wat is jouw Story?

Vond je dit artikel nuttig, heb je vragen of op- of aanmerkingen dan hoor ik dat graag.

Like & Share!

Marcella Schermer

Bronnen
businessnewsdaily.com
socialmediatoday.com
blog.hubspot.com
frankwatching.com
socialmediatoday.com

Advertenties

3 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Ruben Coelho schreef:

    Persoonlijk vind ik Instagram stories maar niets. Puur door het zijn van een rip-off + het voegt voor mij niets toe op Instagram. Ik ga naar dat platform voor mooie plaatjes, geen onbewerkte slecht gefilmde content.

    Like

    1. marcellaschermerhva schreef:

      Thnx voor je comment! Ik ben het met je eens dat het een kopie (rip-off) is van Snapchat. Mark Zuckerberg wilde zijn pijn van het niet kunnen bemachtigen van Snapchat op deze manier verzachten denk ik. Maar ik ben wel echt van mening dat het een goede toevoeging is om je bestaande Instagramvolgers iets extra’s te geven.Je kunt ze een ‘behind-the-scenes’ gevoel brengen, een goede manier om je verbondenheid te verhogen.

      Like

      1. Anita de Wildt schreef:

        Voor bedrijven is het interessant om een melding bovenaan te hebben en geeft het iets extra’s. Commercieel gezien dus wel interessant. Alleen was voor mij persoonlijk Instagram het medium waar het er nog ‘rustig’ aan toe ging, zonder te veel poespas van meldingen. Ik zie door de komst van stories deze fijne rust verdwijnen en ik denk dat veel gebruikers zich daarbij aansluiten.

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s