Influencer marketing

Psstt kijk dat is ‘Negin Mirsalehi’ hoor ik de meisjes naast mij fluisteren wanneer ik afgelopen week aan het lunchen ben bij lunchroom ‘De wasserette’. Ik zie mijn vriendin tegenover mij hardop denken: Nergin Mirsalehi? Wie is dat nou weer? Sarah (29) is nog één van de weinige die niet actief is op social media. Die geen foto van haar lunch post of een Snapchat maakt van ons met een filter eroverheen en die geen idee heeft wie Negin Mirsalehi is. Ik leg het haar uit. Ze begint te lachen. “Tegenwoordig hoef je niet meer goed te kunnen zingen of te acteren om beroemd te zijn, een paar foto’s van je outfits en je bent ook ineens beroemd”. Ik hou van haar nuchterheid. Ik ben namelijk wel iemand die mijn lunch koud laat worden om de perfecte foto van mijn eten te willen maken’.

naamloos
Negin Mirsalehi haar instagrampost bij ‘de wasserette’.
Foto via https://www.instagram.com/negin_mirsalehi/

Online influencers
Je hoort de term nu overal: online influencers. Maar wat houdt dat precies in? En hoe kunnen bedrijven daar het beste op inspelen? Waar we online begonnen met het bekijken van blogs zien we nu een verschuiving naar online influencers via Instagram. De rol van online influencers via social mediakanalen is groter dan ooit. Waar we voorheen blogberichten van merken lazen, laten we ons nu inspireren door een Lizzy van der ligt, Veneda Budny, Yara Michels of een Anna Nooshin. Deze namen hebben een groot bereik via Instagram. Ze hebben honderdduizenden volgers. Voor bedrijven ligt hier de kans. Wanneer zij gaan kijken naar online influencers die beschikken over volgers die aansluiten bij hun bedrijf is het interessant om zaken te gaan doen.

Zelf ben ik ook actief op Instagram. Ik heb dan wel niet duizenden volgers, maar ook ik krijg aanzoeken van bedrijven om samen te werken. Zo krijg ik kledingstukken opgestuurd in ruil voor een Instagram post van mij met het kledingstuk aan. Op deze manier zien mijn volgers de kleding en bereikt het merk direct zijn doelgroep. Dit is eigenlijk een goedkopere manier van adverteren en waarschijnlijk ook een stuk effectiever. Met de komst van het internet en sociale media zijn de consumenten, met name de millenials, een stuk wantrouwiger geworden als het gaat om advertenties en reclame. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de consument earned media, mond-tot-mondreclame of aanbevelingen van bekenden meer vertrouwt dan branded advertenties. Iemand met wie jij je kunt identificeren, zal je sneller geloven dan een advertentie. Dit verklaart dan ook het succes van influencers.

Instagram statistieken
Instagram zelf speelt hier ook op in. Ze zijn bezig om het platform nog aantrekkelijker te maken voor bedrijven door middel van een bedrijfsprofiel. Nu ziet elk profiel er nog hetzelfde uit, maar volgens Marketingfacts Nederland zijn de bedrijfsprofielen in ontwikkeling. Met de invoering van de bedrijfsprofielen heb je als bedrijf eindelijk inzicht in je statistieken en maken ze het makkelijk om contact met je op te nemen.

Wanneer je inzicht krijgt als bedrijf in je statistieken kan je veel doelgerichter ter werk gaan en kan je gaan optimaliseren. Wanneer je weet wanneer jouw doelgroep het meest online is, kan je zorgen dat op dat tijdstip jouw foto zichtbaar is. En wanneer je als influencer kan aantonen hoe vaak jouw foto’s de afgelopen week zijn weergegeven kan je meetbaar resultaat leveren aan bedrijven. Marketingfacts voorspelt ook dat demografische gegevens zichtbaar gaan worden. Welk geslacht hebben mijn volgers? Wat is hun leeftijd? Waar komen ze vandaan? Allemaal gegevens waar marketeers om staan te springen! Daarnaast verhogen de Dynamic Product ads (advertenties met daarin specifieke producten die mensen hebben bekeken op jouw webshop) de kans op verkopen/conversie vanuit Instagram, wat een positieve invloed heeft op de omzet. Wie wil dat nou niet?

 

Demografische gegevens + Welk moment van de dag / week zijn je volgers online?
Foto’s via Marketingfacts.nl

Goudentip
Zelf zie ik Instagram nog wel als een persoonlijke pagina. Mijn pagina waar ik foto’s op plaats van dingen die ik zelf leuk vind. Of het nu gaat om mijn favoriete eten, foto’s van mijn huis of vakantiefoto’s. Ik denk ook dat dit precies de reden is voor het hebben van succes op Instagram. Wanneer het er te dik bovenop ligt dat de foto een advertentie is zullen mensen het minder leuk vinden. Mijn gouden tip is: wees als Instagrammer altijd jezelf, probeer je eigen stijl te hebben en niet te kopiëren van andere online influencers, werk alleen samen met merken waar jij zelf ook achter staat. Met kledingmerken die kleding verkopen die jij wilt dragen en niet omdat ze zo’n goede deal voor je hebben. En mijn goudentip voor bedrijven is: zorg dat jij de juiste online influencers vindt die perfect aansluiten met wat jij als merk wilt uitstralen. Kijk niet alleen naar de grootste en bekendste online influencers, maar ook naar micro influencers. Dit maakt het persoonlijk en buiten dat, zijn zij vaak ook een stuk goedkoper om een samenwerking mee aan te gaan! Succes!

Bronnen:
https://www.marketingfacts.nl/topic/instagram
https://www.marketingfacts.nl/berichten/het-succes-van-echt-hema-en-unusual-suspects-op-instagram

Meer weten? Lees meer over social media marketing bij mijn andere artikelen of neem een kijkje op mijn Instagram account: jamievrolijk

Advertenties

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Marouschka schreef:

    Goed artikel Jamie! Heel mooi geschreven!

    Like

  2. jamievrolijk schreef:

    Bedankt Marouschka!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s