7 Facebook tips voor start-ups

Beginnende bedrijven hebben vaak moeite te kiezen welke sociale media zij willen en moeten inzetten voor het promoten van hun product en/of dienst. Vaak weten zij niet wat te kiezen omdat zij de achterliggende gedachten vaak niet kennen en/of zien in het licht van hun bedrijf. Komt dit bekend voor? Dan is dit artikel het hulpmiddel om jouw vooruit te helpen. In dit artikel vertel ik 7 redenen waarom beginnende bedrijven Facebook moeten gebruiken. 

 #1 Missie

Laat je merk voor je spreken. Laat duidelijk zien waar jouw bedrijf voor staat en waarom. Een duidelijk logo en een goede slogan werken altijd goed. Dit zorgt ervoor dat jouw naamsbekendheid groter wordt, zodat je ook meer klanten kan werven. Hiermee laat je zien dat jouw startup meedoet met de ‘grote jongens’. Laat een duidelijk beeld van jouw bedrijf zien, laat zien waar je waarde aan hecht. Hiermee laat je zien waarom je ergens om geeft, bijvoorbeeld het gezinsleven of gezondheid voor jouw klanten. En hiermee laat je ook zien dat de klant er toe doet. Zij vinden het natuurlijk belangrijk dat zij betrokken zijn bij het proces en de uitwerking daarvan. Daardoor vinden jouw klanten het belangrijk om loyaal aan jouw bedrijf te zijn.

#2 Klantbinding

Facebook is nog steeds het meest gebruikte sociale media tegenwoordig, voor zowel jongeren als ouderen. Facebook zorgt er voor dat iedereen contact houdt met elkaar. Ook zorgt het er voor dat je bepaalde nieuwsfeitjes eerder weet dan op andere pagina’s, bijvoorbeeld de Hunkemöller uitverkopen. Dit is een goed voorbeeld hoe je jouw klanten aan je kan binden door gebruik van een sociale medium.

Dus zorg dat je gebruikmaakt van de advertenties op Facebook. Dat helpt een startup altijd. Vooral als jouw startup als voorstel pagina tevoorschijn verschijnt. Vergeet niet dat je bijna altijd een link in het bericht moet hebben staan naar jouw website en/of Facebook pagina. Met deze opzet bereik je dat de potentiële klanten jouw website en /of Facebook pagina sneller vinden.

#3 Gebruik van beeld

Blijf bij jouw thema/onderwerp. Dwaal niet af naar onderwerpen die je leuk vindt om te delen. Blijf alert om jouw bedrijf te promoten. Beeldgebruik kan zeker geen kwaad. Zorg dat je kort en bondig bent. Maak niet teveel gebruik van één content, video’s, vlogs, blogs, artikelen, infographics, etc. Alles wat je klanten aantrekt, gebruik het. Maar wissel het af, anders zijn je klanten het opeens wel zat om telkens dezelfde content voorbij te zien komen.

#4 Interactie

Betrek jouw publiek door verschillende mensen te laten reageren op jouw posts. Stel vragen, laat je klanten vooral een discussie voeren. Dit stelt jou in staat om te reageren, maar ook om te leren. Als klanten een post voorbij zien komen dat zij leuk vinden, liken en delen zij dit veel sneller. Zo zorg je ervoor dat je klanten denken dat je hun persoonlijk aanspreekt, terwijl je eigenlijk iedereen aanspreekt in jouw klantenbestand en op Facebook.

#5 Webcare

Houd via Facebook contact met je klanten. Stel een Q&A Facebook pagina op, waar je de vragen en klachten kan behandelen. Zo kan je zien wat jouw klanten bezig houdt en waarom. En kan je natuurlijk je klanten verder helpen. Zo bouw je een loyaal klantenbestand op die hun mening deelt, zowel compliment als klacht, wat meteen behandeld kan worden. Hierdoor bouw je vertrouwensband op met jouw klant, je laat duidelijk blijken dat zij ertoe doen. Je laat zien dat de klant jouw bedrijf naar een hoger niveau kan tillen. Dit is door hen te betrekken bij jouw product en/of dienst.

#6 Zoekmachines

Door het gebruik van Facebook zorg je ervoor dat zowel de potentiële als bestaande klanten jou sneller kunnen vinden bij zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing. Gebruik tags voor jouw website en Facebook pagina. Dit maakt jouw startup sneller te vinden.

#7 Insights

Door het gebruiken van Facebook om jouw product en/of dienst te promoten, kan er bepaalde informatie verzameld en geanalyseerd worden om inzicht in de klant te krijgen. Maar ook om de knelpunten te verbeteren. Hierdoor kan je sneller inspelen op bepaalde verwachtingen en problemen die er ontstaan tijdens bepaalde acties van de klant.

Naast dat je inzicht krijgt in de pluspunten en minpunten moet er ook rekening worden gehouden met dat jou startup meegaat met de tijd en niet stil blijft staan bij knelpunten. Realiseer jouw droom en make it work.

Weet jij nog meer tips of tricks? Deel het met mij. Plaats je reactie hieronder.

Advertenties

12 Comments Voeg uw reactie toe

  1. bibibeens schreef:

    Leuk artikel. Wat is volgens jou het voordeel van Facebook als je het vergelijkt met Twitter of Instagram?

    Like

    1. Nisha schreef:

      Hoi Bibi, wat interessant dat je dat vraagt. Het voordeel van Facebook, als je het vergelijkt met Twitter of Instagram, dan kom je erachter dat Facebook nog steeds het meest gebruikte medium is tegenwoordig door alle mensen, zowel jong als oud. Dus ik denk dat je met Facebook een grotere doelgroep bereikt.

      Liked by 1 persoon

  2. Naomi Zwaan schreef:

    Leuk artikel om te lezen! Ik ben het er zeker mee eens dat je meerdere soorten content moet gebruiken als bedrijf. Van welke soorten content moeten bedrijven het meest gebruik maken, volgens jou?

    Like

    1. Nisha schreef:

      Bedankt voor je reactie, Naomi! Volgens mij moeten bedrijven meer gebruik maken van video content en afbeeldingen. Vlogs zijn natuurlijk ook aantrekkelijk, zolang het maar niet te lang is. Maar ik vind ook dat alle content belangrijk is, zolang het maar op de juiste manier gebruikt wordt.

      Like

  3. Suzanne Groenenberg schreef:

    Wat een interessant artikel om te lezen! Je geeft erg goede tips die betrekking hebben tot startups. Wat ik voornamelijk erg interessant vond om te lezen was het stuk over de verschillende soorten content. Ik denk dat het inderdaad goed is om hier variatie in te gooien zodat de consument niet gauw verveeld raakt. Nou vroeg ik me af hoe vaak je content online moet zetten op Facebook als een beginnend bedrijf? Gaat het hier om een aantal posts per week, of per dag? En is dit ook afhankelijk van welk soort content je deelt?

    Like

    1. Nisha schreef:

      Dank je wel voor je reactie, Suzanne! De hoeveelheid content die je online moet zetten op Facebook verschilt vaak. Dit ligt vooral aan hoe vaak je contact wil hebben met de doelgroep. Maar zelf vind ik 3 à 4 keer per week genoeg is voor een start-up. De posts zijn vaak per week, per dag is net iets te vaak. En het is natuurlijk ook belangrijk wat voor soort content je plaatst. Het verschilt nogal als je afbeeldingen plaatst, dan als je een video of infographic plaatst.

      Like

  4. ilanaglas schreef:

    Leuk artikel! De opbouw maakt het lekker overzichtelijk en de voorbeelden helpen ook. Welk merk vind jij dat het goed doet op Facebook?

    Like

    1. Nisha schreef:

      Dank je wel voor je reactie, Ilana! Het merk dat ik goed vind doen op Facebook is Fashionchick, maar ook Campina bijvoorbeeld.

      Like

  5. John schreef:

    Wat een interessant artikel. Maar hoe vindt jij het dat Facebook persoonsgegevens verkoopt aan derden?

    Like

  6. John schreef:

    Wat een interessant artikel, Nisha. Wat ik mij wel afvraag, hoe vindt jij het dat Facebook wil dat bedrijven via Facebook gaan werken?

    Like

    1. Nisha schreef:

      Dank je wel voor de reactie, John! Ik vind het aan de ene kant wel handig dat Facebook dit mogelijk wil maken, maar aan de andere kant zijn bedrijven wel meteen van hun eigen intranet af. Dus moeten zij zich redden en eigen maken van Facebook’s workplace.

      Like

  7. rochardjio schreef:

    Dit is een interessant artikel. Dit zijn belangrijke factoren waar op gelet moet worden en dat is hierin goed uitgelegd. Is het ook zo dat er op Facebook veel wordt gelet op de hoeveelheid tekst per post? Daarmee bedoel ik dan dat bezoekers snel afgeleid worden als de tekst te lang is.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s