Snapchat: Waarom je er als bedrijf wat mee moet en hoe?

Snapchat, een app waar je korte filmpjes of foto’s kan sturen naar vrienden die na een paar seconden weer zijn verdwenen. Ja zo kan je Snapchat omschrijven, maar het is zoveel meer dan dat. Het is een marketingtool waar je als bedrijf niet om heen kan. Snapchat is onmisbaar voor jou als professional. Het is tegenwoordig het platform waar je gebruik van moet maken om een hoog bereik te creëren. En dan heb ik het over honderd miljoen actieve gebruikers wereldwijd. Waarvan twee miljoen gebruikers actief zijn in het koude kikkerlandje, Nederland.

Niet gek dat bedrijven als; Cosmopolitan, Daily Mail en People Magazine dagelijks hun nieuwsartikelen in een Snapchatjasje gieten. Maar hoe zet jij als bedrijf Snapchat in? Hoe creëer je interactie met jouw doelgroep? Hoe draagt Snapchat bij aan jouw doelstellingen? In dit artikel leest u hoe belangrijk Snapchat tegenwoordig is en hoe je het inzet.

snapchat-crowd-2-f

 

Persoonlijk

Snapchat bestaat al enige tijd en was oorspronkelijk een leuk platform voor consumenten die op een andere manier dan een standaard berichtje in contact wilden komen met vrienden. Maar de populariteit van de app steeg zo snel dat al snel bedrijven dachten dat dit interessant zou kunnen zijn om aan hun marketingmix toe te kunnen voegen. Snapchat was eerst geheel reclamevrij maar bedrijven kunnen nu ruimte inkopen bij Snapchat zodat zij in het Mijn Verhaal gedeelte terecht komen van hun doelgroep. Je kan als bedrijf targetten op wie je wil richten aan de hand van gegevens van de gebruiker. Je wil namelijk niet als Cosmopolitan alleen maar verschijnen bij mannen. Het is met Snapchat mogelijk om je doelgroep te bereiken en zoveel mogelijk waste uit te sluiten. Je kan bijvoorbeeld op Snapchat artikelen lezen van Cosmopolitan en daar is vaak wat beeld aan toegevoegd. Maar het is niet voor elk bedrijf geschikt om ruimte in te kopen bij Snapchat en zo bereik te creëren. Het is namelijk erg duur omdat het zo gewild is. En misschien wil je als bedrijf liever persoonlijker snapchatten door middel van filmpjes en foto’s. Je kan een hoop geld besparen als je een persoonlijk account aanmaakt en zo veel mogelijk volgers probeert te krijgen. Als mensen je op Snapchat gaan volgen, dan bereik je automatisch mensen die werkelijk in jou geïnteresseerd zijn. Want zij gaan geen mensen toevoegen op hun persoonlijke Snapchat die zij niet willen zien. Geen kosten, op de medewerker na die het bijhoudt dan. Een zeer interessante optie voor bedrijven. Editie NL van RTL doet dit al succesvol. Zij delen dagelijks nieuws via een persoonlijk Snapchataccount. Natuurlijk is dit ook een vorm van reclame, maar mensen die jou toevoegen zien dat niet zo, zij voegen jou toe omdat ze benieuwd zijn naar wat je post op Snapchat. Zij zijn werkelijk geïnteresseerd in jou als bedrijf terwijl de betaalde manier van Snapchat iets is wat in hun tijdlijn verschijnt ondanks dat zij dat misschien helemaal niet willen zien.

 

 

Hoe te gebruiken?

Snapchat is een platform dat goed te gebruiken is voor de beginnende of meer ervaren marketeer. Maar hoe pak je dat aan? Met zo min mogelijk kosten natuurlijk.

  1. Bepaal welke content je wil delen op Snapchat, hoe vaak per dag je content wil plaatsen, en bepaal hoe je volgers wil krijgen. Kortom: bepaal de strategie.
  2. Maak een Snapchataccount aan.
  3. Zorg voor een dag gevuld met content en ga daarna pas volgers genereren. Je wil namelijk niet dat wanneer je volgers hebt, dat er geen content is op dat moment om te bekijken. Zij haken dan snel al weer af.
  4. Maak promotie via andere social mediakanalen over dat je Snapchat gebruikt. Er moet dagelijks promotie gemaakt worden om zo veel volgers te krijgen, zodat het een bijdrage kan gaan leveren aan je (bedrijfs)doelstellingen
  5. Zorg dat er dagelijks content geplaatst blijft worden.
  6. Wil je er als bedrijf een schepje bovenop doen? Zorg dan voor interactie. Wanneer je als bedrijf goed gebruikt maakt van Snapchat is het ook belangrijk dat je zorgt voor interactie. Zo creëer je engagement met je volgers en dat is belangrijk voor jou als bedrijf.
  7. Houd vol. Het is belangrijk dat er dagelijks content gedeeld wordt. Zo niet, dan vergeten mensen je snel.

 

To the point

Snapchat, ja daar moet je als bedrijf iets mee. En het hoeft helemaal niet veel marketingbudget te kosten voor het bedrijf. Maar als je eenmaal met Snapchat aan de gang gaat dan moet het volgehouden worden. Dagelijks content afgestemd op jouw doelgroep. En natuurlijk proberen om meer engagement te creëren met je doelgroep, interactie is zeer belangrijk.

Bent u al bezig om Snapchat op te nemen in uw marketingmix? Of twijfelt u nog steeds? Ik ben benieuwd naar uw verhalen. Deel uw gedachtes met mij! Ik ben namelijk zeer benieuwd.

 

 

Bron foto’s: Emerce

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s