Online verleiding

Ben jij op de hoogte dat je constant online verleid wordt en je dit vaak niet door hebt? Ik was dit in ieder geval niet, maar na veel onderzoek doen, documentaires kijken en een stage als webredacteur ben ik op nieuwe interessante inzichten gekomen die ik graag met jullie wil delen.

Tegenwoordig gaat verkoop veel online, denk aan online winkelen en online vergelijken. Er zijn nieuwe verkooptechnieken die er vroeger nog niet waren. Hoe zorg je er voor dat jouw websitebezoeker de juiste beslissingen neemt die jij als ondernemer het liefst ziet. Je wilt de bezoeker natuurlijk aansporen tot actie. Op vele websites zijn veel technieken verborgen. Bedrijven houden alles in de gaten, denk aan het aantal clicks op een advertentie en hoelang we ergens blijven. We worden voortdurend verleid. Achter steeds meer websites zitten bepaalde verleidingsmechanismes die aandacht van ons eisen. Wat vind de sitebezoeker aantrekkelijk, waardoor wordt de conversie of aandacht voor de site het snelst verhoogd.

Ben jij een startende ondernemer of student en begin je net met het opzetten van een eigen website of werkt jou site niet zoals je bedacht had? Je wilt natuurlijk dat je website jouw bedrijf ondersteunt en helpt bij conversie doelen. Je wilt het liefst terugkerende bezoekers die iets hebben aan jouw website en niet de site direct weer verlaten. Maak je bijvoorbeeld een webshop, dan kost dit veel geld en tijd en daar wil je iets voor terug krijgen. Maar hoe krijg je deze klanten zo ver dat ze zich gaan aanmelden voor de nieuwsbrief, producten bestellen of zich opgeven voor evenementen? Lees hier allerlei tips en online verkooptechnieken die kunnen leiden tot succes van het onbewust sturen van de sitebezoeker.

Sociale bewijskracht
Wij mensen gedragen ons vaak en onbewust als kuddedieren, we volgen de rest om er bij te horen. Een sitebezoeker is onzeker, hij is misschien wel nieuw op de site en kan nog aardig blanco zijn in een besluit. Mensen zijn nieuwsgierig naar de meningen van anderen die vaak in reviews te lezen zijn. Denk aan beoordelingen voor een hotel op de website van Trivago. ‘Fantastisch bezoek, goede service, en een top locatie midden in het centrum’. Er is zelfs een totale score van 8,2 te zien.

Schaarste
Mensen kopen sneller producten als ze weten dat deze al eerder zijn gekocht door een ander. Denk bijvoorbeeld aan ‘Nog slechts 2 boeken te koop’ Op = Op. Of laat weten dat de aanbieding over 3 uur voorbij is. Mensen zijn hier gevoelig voor en willen niet te laat zijn met het aanschaffen van een product.

Storytelling
Zet storytelling in, want hiermee wek je vaak emotie op in het brein van de sitebezoeker. Je kan hiermee mensen inspireren en interesseren in jouw merk en laat ze dan uiteindelijk jouw product kopen. Volg de trend van 2016 en start met videomarketing. Vertel in 3 minuten op een originele krachtige manier jouw boodschap aan de doelgroep. Breng hier jouw Unique Selling Point, waarom de klant bij jou moet zijn.

Online interactie en email marketing
Nadat de klant een product heeft gekocht op jouw webshop, probeer dan gelijk hierna iets anders aan te bieden. Zorg direct voor een nieuwe interactie. Denk aan een online sales-slideshow, eindig dan niet met bedankt voor het kijken maar vraag de klant of ze het boek hiervan willen kopen zodat ze zich verder kunnen verdiepen. Zorg dat het inschrijfformulier zo aan te klikken is en de sitebezoeker zijn of haar mailadres kan invullen. Het is zonde als de klant maar slechts 1 keer jouw website bezoekt. Probeer altijd mailadressen te scoren, zodat je de klant op de hoogte kunt houden van bijvoorbeeld aanbiedingen. Stuur de klant regelmatig een mail, je kunt nooit te weinig aan marketing doen, wees niet onzichtbaar.

Videomarketing
Wil je op jouw webshop de klant wijsmaken dat het product zo goed is, laat dit dan daadwerkelijk zien. Denk aan een demovideo met een korte, simpele maar overtuigende uitleg. Klanten kunnen dit weer delen en zo is je bereik veel groter. Nog slimmer om de tekst van de video uit te schrijven, dan ben je beter vindbaar op Google.

Sociale media en sympathie
Heb je een website maar ook een Facebook pagina? Zet Facebook dan vooral in voor entertainment. Denk aan handige tips of een grappig filmpje gerelateerd aan jouw product. Het bericht wordt weer gedeeld, de bezoeker laat graag interessant beeld-materiaal aan zijn vrienden zien want hiermee scoort hij weer punten en likes. Toon sympathie, laat op jouw website zien welke Facebook vrienden jouw webshop leuk vinden. Dit wekt vertrouwen op en laat zien dat je betrouwbaar bent, de bezoeker zal hierdoor langer op jouw site blijven hangen.

Als je bewust omgaat met een groot aantal van de bovenstaande technieken merk je pas wat de kracht van het online verleiden is en wat je hiermee kunt bereiken.

Wat zijn jouw ervaringen met online verleiding? Praat mee en deel jouw ervaring hieronder. Vind jij dat je onbewust verleid wordt of heb je je verkoopbeslissingen zelf in de hand? Heb jij jouw website aangepast met een aantal bovengenoemde verleidingstechnieken, laat dat dan ook hieronder weten of het jouw conversiedoelen verhoogd heeft. Ik ben benieuwd!

Bekijk ook hier mijn video!

Advertenties

9 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Denise schreef:

    Duidelijke tips Michèle! Hier kan ik absoluut wat mee voor het verbeteren van mijn website.

    Liked by 1 persoon

    1. micheleschloss schreef:

      Mooi! Welke technieken ga je denk je inzetten?

      Like

  2. Sterre schreef:

    Vooral het kopje ‘Schaarste’ is erg herkenbaar!

    Liked by 1 persoon

  3. Mariëlle Swager schreef:

    Hoi Michèle,

    Ik ben zelf altijd erg gevoelig voor sociale bewijskracht en videomarketing! Als een hotel of product één negatieve beoordeling heeft, haak ik meestal al af. Ik ben ook niet zo’n lezer, dus de trend van videomarketing spreekt mij erg aan. Lekker gemakkelijk en ik kan mijn aandacht er veel beter bij houden. Goede tips!

    Like

    1. micheleschloss schreef:

      Marielle, bedankt voor je reactie! Grappig he dat meningen van anderen online erg belangrijk zijn voor de uiteindelijke beslissing.

      Bekijk dan ook mijn video, hierin worden een aantal onderwerpen nog wat beter toegelicht.

      https://micwatching.nl/2016/10/30/conversie-stijging-video/

      Like

    2. Iris Starmans schreef:

      Dat heb ik ook Mariëlle negatieve reacties kunnen een bedrijf echt de grond in trappen, ik ben van mening dat hotels of restaurants ook op de negatieve reacties moeten reageren. Dit zorgt ervoor dat je het idee krijgt dat er wel wat aan wordt gedaan.

      Bedankt voor de tips Michelle!

      Like

      1. micheleschloss schreef:

        Goede tip Iris, misschien een idee voor een nieuw onderzoek en artikel. ‘Hoe ga je om met negatieve reacties op het internet’

        Liked by 1 persoon

  4. dominiquedeborah schreef:

    Goede tips! Net als Sterre ben ik ook gevoelig voor aanbiedingen/producten die bijna uitverkocht zijn. Dankzij dit stuk ben ik mij er meer van bewust van geworden dat ik op het internet verleid wordt.

    Like

    1. micheleschloss schreef:

      Dankje Dominque. Goed dat je er wat bewuster van geworden bent. Misschien kan je een aantal technieken inzetten als je zelf een website hebt of bij jouw aankomende stage bedrijf!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s