Hoe succesvol social media in te zetten à la Negin Mirsalehi

Social media worden vandaag de dag gebruikt als promotiekanaal of verlengstuk van een bedrijf of een merk. Social media worden vaak gebruikt als een onderdeel van de klantenservice, zodat bedrijven of ondernemers snel en makkelijk contact kunnen hebben met hun klanten. Social media kunnen ook ingezet worden om andere doelstellingen te realiseren. Bloggers en vloggers gebruiken social media om content te delen met klanten en soms ook als portfolio voor potentiële opdrachtgevers. Blogger Negin Mirsalehi bouwde een heel bedrijf rondom haar social media strategie.

Nieuw platform
Negin Mirsalehi (27) begon in 2012 een Instagramaccount met een duidelijk doel voor ogen: zij wilde een merk worden en daarmee geld verdienen. Negin wilde eerst naamsbekendheid voordat zij zou beginnen met een blog en koos daarvoor het platform Instagram. Dat was in 2012 nog geen groot platform en omdat zij net afgestudeerd was, een baan nodig had en daardoor niet jarenlang de tijd had om aan een carrière te werken paste zij een strategie toe die voor haar erg goed werkte. Op de Popular Page, een pagina die toen bestond waarop de populairste foto’s staan, op Instagram zocht zij naar bloggers die haar inspireerden en ging zij jonge vrouwen die dezelfde foto’s als zijzelf likete volgen zodat zij haar ook terug zouden volgen. Ondertussen plaatste zij ook foto’s op haar eigen account en dat zorgde ervoor dat zijzelf op de Popular Page kwam te staan.

Social media is kern
Een aantal maanden nadat Negin een volgersbase had op Instagram besloot zij een blog te beginnen. Vandaar uit kon Negin haar volgers trekken naar haar blog. Met haar eerste blogpost verdiende zij 50 euro. De blog is inmiddels het belangrijkste platform voor content en Instagram is het belangrijkste sociale platform. Negin heeft bewust gekozen om pas later te beginnen met een blog, omdat zij een platformonafhankelijk merk wilde opbouwen en dan is social media de kern van wat je doet en geen verlengstuk of promotiekanaal.

Duidelijke visie
Op dit moment heeft Negin 3,4 miljoen volgers en is zij binnen vier jaar één van de bekendste internationale bloggers. 40% van haar volgers komen uit de USA en de rest uit West-Europa en dan met name uit Frankrijk en Italië. Grote bedrijven staan in de rij om aan de slag te gaan met Negin en ze zit front row bij alle grote fashionshows. Vanaf het begin af aan wist Negin met welke merken zij wilde gaan samenwerken, alleen maar high-end merken zoals Dior en Chanel. Hier hebben Negin en haar vriend Maurits Stibbe – die zijn baan heeft opgezegd om te werken aan het merk- hard voor gewerkt door te werken aan de kwaliteit van de content. De samenwerkingen die zij nu aangaat met de high-end merken heeft ze ook te danken aan het feit dat zij zich vanaf dag één heeft gepositioneerd als kwaliteitsmerk.

Meerdere kanalen
Negin richt zich niet alleen op haar blog en Instagram, maar zij maakt ook gebruik van Snapchat en heeft sinds kort een eigen haarproduct op de markt, genaamd Gisou. Zij is van plan om de lijn uit te breiden met andere haarproducten. De veranderingen in de online wereld ontwikkelingen zich in razend tempo waardoor het handig is voor ‘social sterren’ om te denken aan de toekomst. Veel bloggers brengen een eigen lijn uit met producten, omdat het kan zijn dat bloggers over een paar jaar minder interessant zullen zijn of een nieuwe generatie bloggers hen zal overnemen.

Tips om het optimale resultaat uit social media te halen:

  1. Bedenk van tevoren een visie en wijk daar niet van af.
    Voordat je social media inzet is het belangrijk om voor elk platform een doel te bedenken. Welke doelstellingen wil je gaan realiseren en zit de doelgroep dat actief is op dat platform daarop te wachten? De strategie die je toepast kan je veranderen, zolang het doel maar hetzelfde blijft dat geeft een duidelijk beeld voor je eigen bedrijf, maar ook voor je doelgroep. Op Instagram is het makkelijk te zien of een foto werkt of niet, op basis van die informatie past Negin continu naar strategie aan.
  2. Pas je content aan op je doelgroep én op het sociale platform.
    Creëer content dat past bij het bedrijf en bij je doelgroep. De content moet het bedrijf representeren maar tegelijkertijd ook aantrekkelijk zijn voor de doelgroep en zorg dat het past waar het bedrijf voor wil staan. Probeer ook andere content op verschillende platformen aan te bieden, zo bereik je meerdere mensen, want op elk platform zit een andere doelgroep en hebben andere behoeften. Negin plaatst op alle social media platformen waarop zij actief is andere content, op Instagram zijn dat voornamelijk foto’s en op Snapchat zijn dat weer filmpje behind the scenes.
  3. Bedenk wat voor interactie je wilt hebben met je klanten.
    Bij social media is het belangrijk dat je als bedrijf de interactie aangaat met klanten. Bepaal daarom een strategie of je social media wil inzetten als een deel van je klantenservice of als een platform waarop je content gaat delen met je klanten, waar zij dan op kunnen reageren door middel van likes, comments en shares. Negin zet social media in als een portfolio, dus een onafhankelijk platform, en deelt content met haar klanten. Bij Negin is alle content gericht op branding en interactie.
  4. Focus je niet alleen op sociale platformen.
    Het internet, en daarbij social media, is constant aan het veranderen. Speel als bedrijf in op trends die zich voordoen in de digitale wereld, zo werd Negin een jaar geleden actief op Snapchat en sinds kort op Youtube omdat de doelgroep zich daar ook bevind. Probeer als bedrijf niet alles op social media te richten, maar ook op andere (offline) activiteiten die kunnen helpen bij het behalen van je sales of naamsbekendheid kunnen vergroten.

Wat vind jij van de manier hoe Negin social media in zet? En heb jij nog tips voor het optimale resultaat op social media?

Bekijk ook Nesrine’s andere contentproducties:
Een kijkje in de Albert Heijn van Tessa
Video: social media marketing do’s & don’ts

*Foto Negin Mirsalehi via https://www.esteelauder.de/estee-stories-article-3-minutes-negin-mirsalehi.

Advertenties

16 Comments Voeg uw reactie toe

  1. dominiqueluursema schreef:

    Interessant om te lezen hoe Negin social media inzet, zij heeft dit echt ontzettend goed en slim gedaan!

    Liked by 1 persoon

    1. nesrinechaara schreef:

      Leuk om te horen. Negin is zeker een goed voorbeeld als het gaat om social media.

      Liked by 1 persoon

  2. maaikevanbulderen schreef:

    Interessant om te weten hoe zo’n mega populaire blogger over social media denkt en welke tips zij gebruikt om haar kanalen zo groot te laten worden! Die tips ga ik zeker gebruiken. 😉 Denk jij dat we over 10 jaar nog steeds bezig zijn met social media? Groetjes, Maaike

    Liked by 1 persoon

    1. nesrinechaara schreef:

      Hi Maaike, bedankt voor je reactie!
      Ik denk dat we over 10 jaar nog steeds bezig zijn met social media, alleen denk ik wel dat er dan andere platformen populair zijn. Hoe denk jij hierover? Groetjes, Nesrine

      Like

  3. MarissaBank schreef:

    Interessant om te lezen hoe zij is begonnen op social media en hoe zij dit aanpakt! Probeert zij haar doelgroep ook te vergroten door zich op verschillende kanalen te bevinden?

    Liked by 1 persoon

    1. nesrinechaara schreef:

      Bedankt voor je reactie! Negin probeert nu haar doelgroep te vergroten door zich te focussen op het Midden Oosten en dan vooral landen zoals Iran, omdat zijzelf Iraanse is. Negin is ook sinds 6 weken actief op Youtube, omdat zij merkte dat je daarop ook weer een ander segment van de doelgroep kan aanspreken. Ik hoop zo je vraag te hebben beantwoord. Liefs, Nesrine.

      Liked by 1 persoon

  4. ilanaglas schreef:

    Heel erg leuk artikel! Ik vind het leuk dat je een persoonlijk verhaal hebt gebruikt. Dit maakt het toch een stuk echter en heel inspirerend.

    Liked by 1 persoon

    1. nesrinechaara schreef:

      Dank je wel! Ik vind het leuk om mijn eigen kijk daarin te gebruiken en wat fijn om te horen dat het je opvalt.

      Like

  5. kimvdwacht schreef:

    Goede en heldere tips over het gebruik van social media. Ben jij zelf ook erg actief op social media voor een bedrijf of als eigen merk?

    Liked by 1 persoon

    1. nesrinechaara schreef:

      Hi Kim, bedankt voor je compliment. Ik ben zelf actief op social media maar voornamelijk voor persoonlijk gebruik. Gebruik jijzelf social media voor een bedrijf of als je eigen merk?

      Like

      1. kimvdwacht schreef:

        Zelf kijk ik dagelijks op social media en ik like daarbij berichten, maar zelf post ik amper wat. Wel wil ik binnen nu en een paar maanden een webshop beginnen op het gebied van interieur. Aan de hand van jouw tips wil ik graag proberen om mijn bedrijf dan te promoten op social media.

        Voor mijn webshop heb ik onderzoek gedaan naar online kleurgebruik (denk hierbij aan kleuren voor een website, conversieknoppen en online reclame). Hierbij de link, mocht je het interessant vinden om te lezen! https://micwatching.nl/2016/10/11/kimberly-van-der-wacht/

        Liked by 1 persoon

      2. nesrinechaara schreef:

        Dank je wel Kim. Ik voel me vereerd dat je deze tips wilt gaan gebruiken om een webshop te beginnen. Ik zal meteen even je artikel lezen.

        Like

  6. Ik vind haar manier van het inzetten van social media erg goed en effectief! Het is heel slim om ook producten op de markt te brengen, aangezien ze al zo’n groot bereik heeft. Ik denk dat actief blijven op social media met een vaste regelmaat ook een heel goede tip is, maar dit doet Negin sowieso al goed!

    Liked by 1 persoon

    1. nesrinechaara schreef:

      Hi Vera, daar ben ik het helemaal mee eens. Negin is echt een best practice, zoals je dat noemt.

      Like

  7. Jean-Paul Rison schreef:

    Interessant om te lezen hoe zij haar social media gebruikt. Met name punt 2, het niet zomaar blind kopiëren van content naar verschillende platforms is een goede les voor mediaprofessonials.

    Liked by 1 persoon

  8. luistervraag schreef:

    Ik ben een communicatie student en zie het begrip social media ook heel vaak terugkomen. Ik heb geleerd dat het echt super belangrijk is om niet lukraak social media in te zetten, maar om eerst heel goed je doelgroep te bestuderen. Leuk dat ik dat dit in dit bericht ook teruglees.

    Zelf zie ik wel echt super vaak dat merken, en bedrijven precies dezelfde content plaatsen op elk social media kanaal. Alles wordt terug gelinkt naar bijvoorbeeld de website. Ze zouden veel beter de specialiteiten van de verschillende kanalen moeten bestuderen, en de content hierop aanpassen.

    Wel echt een super interessant om dit allemaal te lezen. Het is echt zo gaaf om te lezen hoe zij dit heeft aangepakt!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s