De voordelen van social influencer marketing

Tegenwoordig zijn consumenten blind voor advertenties en doof voor reclames. Ze willen zelf een merk onderzoeken en er meningen van anderen over horen, want onbewust zijn we altijd opzoek naar goedkeuring. Social influencers worden gezien als kennisleiders in een gespecialiseerd gebied met veel bereik. Door de val van traditionele marketing wordt influencer marketing een van de meest effectieve manieren om consumenten aan te trekken. In dit artikel geef ik mijn eigen kijk op de redenen waarom je een samenwerking met social influencers zou moeten aangaan.

Earned advertising groeit in belang  

Onderzoek van Nielsen wijst uit dat meer dan 92% van consumenten over de hele wereld zegt dat zij earned media, zoals word-of-mouth en aanbevelingen van vrienden en familie, meer vertrouwen dan alle andere vormen van adverteren. Dit vertrouwen gaat echter verder dan van vrienden en familie alleen. De consumenten gaven ook aan dat zij reviews van mensen die zij kennen, of denken te kennen, betrouwbaar vinden. Iemand met wie jij je kunt identificeren, geloof je immers eerder dan een advertentie. Om deze reden winnen influencers het vertrouwen van consumenten en vormen zij een goed kanaal om te adverteren en de aandacht van consumenten te krijgen.

Influencers worden gezien als experts

Het groeiende belang van earned advertising is niet de enige reden wat influencers betrouwbaar maakt. Het wordt ook nog eens versterkt door het feit dat influencers worden gezien als experts. Influencers zijn deskundigen op een bepaald gebied waardoor de bereidheid van acceptatie onder hun volgers stijgt. Het zijn trendsetters en hun volgers willen graag door hen geïnspireerd worden. Deze status maakt influencers heel interessant voor marketeers. Als zij een product aanbevelen op hun kanaal, volgt hun hele doelgroep. Om deze reden zijn influencers de perfecte endorsers voor jou bedrijf, service of product. Want zeg nou zelf. Als Negin Mirsalehi een Lois Jeans outfit rockt, dan wil jij dat ook. Toch?

Negin Mirsalehi.png

“Never not smiling. Wearing @loisjeansofficial top and jeans and my new Céline bag. #livelovelois”

De Nederlands-Iraanse mode blogger Negin Mirsalehi promoot haar Lois Jeans outfit naar haar 3,4 miljoen volgers op Instagram door het merk te taggen in haar foto. Ze verwijst ook naar het merk door de merknaam in haar post te zetten.

Gemakkelijk bereik van je doelgroep

Een ander voordeel van influencer marketing is dat je je doelgroep heel specifiek en direct kan bereiken. Influencers schrijven of posten vaak over een bepaald onderwerp. Dit betekent dat er voor ieder product of merk meerdere influencers zijn met een groot bereik. De volgers van influencers hebben interesse voor de onderwerpen die overeen komen met jouw merk. Hierdoor geven influencers je de mogelijkheid om op een efficiënte manier je bereik te vergroten binnen een specifieke doelgroep. Een samenwerking zorgt er ook voor dat je een doelgroep kunt bereiken die commerciële boodschappen vermijden en je anders dus niet zou bereiken.

Goedkope manier van marketing

Vaak is een samenwerking met een influencer niet alleen effectiever om je doelgroep te bereiken, maar ook een goedkopere manier dan andere vormen van marketing. Je kan het namelijk zo duur maken als je zelf wil. Ben je van plan om een samenwerking met een hele bekende fashion blogger aan te gaan, dan zit daar natuurlijk een prijskaartje aan vast. Maar je kunt er ook voor kiezen om te collaboreren met een fashion blogger die een minder groot bereik heeft. In dit geval kan het opsturen van een fashion item al genoeg zijn om ervoor te zorgen dat deze blogger hiervan een foto post met een verwijzing naar jouw merk. Jij bereikt hiermee jouw specifieke doelgroep en de blogger krijgt er een leuk item voor terug. Win-win!

Om te concluderen, door influencer marketing te betrekken bij je marketing- en communicatieplannen, krijgt je bedrijf de kans om de doelgroep gemakkelijk, snel en op een persoonlijke manier te bereiken. Deze manier van marketing is effectiever en efficiënter dan elke andere manier van traditionele marketing en vaak zelfs goedkoper! Een influencer aan jou kant krijgen voordat je concurrent dit doet, kan een groot verschil maken in het succes van je bedrijf. Nu blijft er nog een vraag over: naar welke influencer ga jij uitreiken?

Vond jij dit artikel nuttig? Geef het een like! Heb je vragen, opmerkingen of aanvullingen? Reageer dan hieronder!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s