“Content creators should be users”

“Content creators should be users”

Michael Shagoury productiemanager AJ+
leestijd: 5 min

Hoe bereiken bedrijven nieuwe doelgroepen op een succesvolle manier? In het steeds veranderende medialandschap is het een uitdaging deze vraag te beantwoorden. We begeven ons in een wereld waarin iedereen in contact staat met elkaar, dit maakt het des te moeilijker jouw content eruit te laten springen.

Zaterdag 4 september was ik op de International Broadcasting Convention in de Rai in Amsterdam. Een weekend waarin 55.000 professionals uit 170 verschillende landen samenkomen. Het evenement is goed voor meer dan 80 miljoen omzet in de regio en is Europa’s grootste broadcastbeurs. Het is de plek om geïnspireerd te worden door de laatste trends in het media- en entertainmentlandschap. “Winning viewers in the connected world” was een van de conferenties die ik heb mogen bijwonen. Grote mediabedrijven als RTL en AJ+ deden een boekje open over hun visie op hoe je de doelgroep voor je wint. In dit artikel deel ik de lessen die ik van mediamagnaat Michael Shagoury heb mee gekregen.

Veel bedrijven doen hard hun best, vaak met een heel team van content makers, om goede, onderscheidende content te creëren. Dat leidt niet vanzelfsprekend tot succes, stelt Michael Shagoury, eindverantwoordelijk bij AJ+ die zich voornamelijk richt op online nieuws. AJ+ houdt zich bezig met het creëren van digitale content en het direct posten ervan op sociale media platformen zoals Facebook en Youtube. Hun doelgroep komt voor 50 procent uit de Verenigde Staten, is sociaal actief en het zijn voornamelijk millennials.

Content vraagt om media optimalisatie

In de presentatie die Micheal Shagoury gaf, stond het begrip media optimalisatie centraal. Dit houdt volgens Micheal Shagoury in dat je bij het produceren van de content je altijd afvraagt wat de behoeften zijn van de gebruikers op het platform waarop je de content wil plaatsen. Afhankelijk van de behoeften pas je je content aan. Content makers vergeten dit vaak in gedachten te houden, aldus Micheal Shagoury.

De eisen waaraan content moet voldoen, achterhaal je door je te gedragen als de gebruiker. Dan kan je de behoeften in kaart brengen en zorgen dat je content op een natuurlijke manier overkomt.

Facebook

Bij het analyseren van elk platform zal je concluderen dat ieder medium om andere eisen vraagt. Zo gaf Micheal Shagoury aan dat op Facebook het belangrijk is dat je content een sterke opening bevat, dat je uitsluitend gebruik maakt van korte teksten en dat je ondertiteling gebruikt. Het toevoegen van ondertiteling heeft bij AJ+ geresulteerd in grote stijging van de ‘views’ en ‘shares’. Dit heeft als reden dat veel Facebookgebruikers hun timeline gebruiken met de geluidsfunctie uit.

Youtube

Bij Youtube is in tegenstelling tot de korte teksten van Facebook het belangrijk dat je content verklarend is, oftewel het legt een probleem of onderwerp uit. Daarnaast moet content naar een vast schema worden gepost: een gebruiker moet op de hoogte zijn van het moment waarop men content kan verwachten. Een derde eis waaraan content op Youtube moet voldoen is dat het een gezicht heeft. De persoonlijke benadering/een vertrouwd gezicht zorgt ervoor dat je de kijker tot actie aanzet: liken, sharen, abonneren.

Snapchat

Snapchat is met meer dan 200 miljoen gebruikers een social medium waar we niet meer omheen kunnen. Als marketeer is het zonde om dit steeds groter wordende medium links te laat liggen in je marketingbeleid. Maar toch gebeurt dit vaak en als men het wel inzet resulteert het meestal niet in een succes. Dit heeft als reden dat bedrijven zelf geen gebruikers zijn van het medium en dus minder makkelijk de goede toon weten te gebruiken. Want, zoals Micheal Shagoury zegt:“Content creators should be users”. Alleen dan kan men zorgen voor content die natuurlijk overkomt.

De waarde van humor voor alle platforms

In het artikel “Humor is de key to succes”  dat ik eerder deze week heb gepubliceerd, ga ik in op de waarde van humor in je marketingbeleid. Ook Micheal Shagoury haalde humor aan als belangrijke factor in je marketingbeleid. Onafhankelijk van het platform waar je je content op plaatst, zorgt humor voor engagement met de consument.

De veronderstelling dat goede content succesvol is op alle platforms is een misvatting. Door middel van mediaoptimalisatie zal je de content moeten aanpassen aan de behoefte van het betreffende medium. Deze behoeftes achterhaal je door je te verplaatsen in de schoenen van de gebruiker. Het klinkt logisch dat je je moet verdiepen in de gebruiker om succesvolle content te creëren. Maar toch denk ik dat bedrijven hier nog te vaak aan voorbij gaan.

Wil je zelf een keer geïnspireerd worden door media professionals?

Bezoek 14 september IBC 2017 

Advertenties

7 Comments Voeg uw reactie toe

  1. sabinesmuldersmic schreef:

    Interessant artikel, Renee!

    Like

  2. roossteensma schreef:

    Hi Renee!
    Interessant artikel! Ik ben het zeker met Micheal Shagoury eens dat je bij het produceren van content altijd in gedachten moet houden hoe de gebruiker dit ervaart.
    Heb je misschien voorbeelden van bedrijven die deze ‘content should be users’ strategie goed beheersen? Of misschien juist helemaal de plank mis slaan.

    Like

  3. Dirk Brouwer schreef:

    Waarom zou het nou juist bij Snapchat mis gaan bij veel marketeers, naast het feit dat ze het medium zelf niet gebruiken? Bij facebook moet je dus letten op een goede inleidende tekst, bij youtube verklarende content, maar hoe pak ik het aan bij snapchat? Heb je misschien een tip voor hoe ik dit zelf als marketeer zelf goed zou kunnen aanpakken?

    Liked by 1 persoon

  4. cenkie schreef:

    Leuk artikel, goed verwoord! Persoonlijk denk ik ook dat veel bedrijven zich meer moeten focussen op hetgeen dat de doelgroep wilt.

    Liked by 1 persoon

  5. reneek schreef:

    @roossteensma AJ+ is zelf een bedrijf dat Snapchat goed inzet. Dit doen zij door de jongere generatie (de gebruikers van Snapchat) te betrekken in het creëren van content voor Snapchat.

    Like

  6. reneek schreef:

    @dirkbrouwer Bij Snapchat is het belangrijk dat je content niet te gemaakt overkomt. Het moet juist niet perfect zijn. Content gemaakt door een Snapchat gebruiker zal natuurlijk overkomen en daardoor eerder aanslaan bij de doelgroep. Dus sla als marketeer de handen ineen met Snapchat gebruikers!

    Like

  7. Mete de Graaf schreef:

    Heel interessant artikel, en direct toepasbaar in de praktijk! Eens dat Snapchat vaker ingezet moet worden

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s