Glitter, Glamour en weinig slaap: de 5 minder glamoureuze kanten van bloggen

De wereld van de Instagram bloggers lijkt een wereld om van te dromen. Luxe tripjes, de mooiste kleding, de leukste foto’s én gratis spullen.

Het bloggen is een trend die al een aantal jaren speelt. Een blog kan gezien worden als een dagboek die iemand bijhoudt op een website of app. Als blogger kun je er voor kiezen om zelf een website te maken waarop je al je blogs verzameld, of je kunt opzoek gaan naar een reeds bestaande website die interesse heeft in jouw blogs.

insta-food

Bron: Cooking Light

Instagram modebloggers

Tegenwoordig is er steeds meer vraag en aandacht voor visuele content. Lange teksten worden vaak overgeslagen en filmpjes en foto’s worden steeds meer bekeken. Het is dan ook niet gek dat bloggen via Instagram steeds populairder begint te worden.

Er worden oneindig veel foto’s en korte video’s geplaatst van reizen rond de wereld tot de mooist ingerichte huizen. Maar het biedt ook kansen op het gebied van mode. Zo zijn er tegenwoordig enorm veel modebloggers actief op Instagram. Ze trekken de leukste kleren aan, maken de mooiste foto’s en plaatsen die op Instagram. Vervolgens taggen ze alle kledingmerken die ze dragen. Een enorm slimme zet want op deze manier krijgt het merk aandacht van de volgers en krijgt de blogger aandacht van het merk. Deze aandacht zou zelfs kunnen uitlopen tot een samenwerking en heel wat gratis spullen.

schermafbeelding-2016-10-27-om-21-54-36

Bron: Instagram – Kae Sutherland

De andere kant van het succes

Maar zoals Cruijff al zei: “Ieder nadeel heb zijn voordeel”. En dit geldt ook andersom. Ieder voordeel kent zijn nadeel. Tuurlijk, gratis kleding, mooie tripjes, het lekkerste eten, de mooiste hotelkamers, het is allemaal jaloersmakend maar verkijken we ons er niet een beetje op?

Het is een fulltime job, zonder vrije dagen. Ben je ziek? Maak er een foto van in je mooiste Dior pyjama en post het. Het werk gaat gewoon door. En dit is niet het enige nadeel.

#1 Voorbereiding. Tijd is geld!

Wat lijkt op een spontane foto die is gemaakt tijdens het wandelen over straat, het zwemmen, het eten en het shoppen is in werkelijkheid een hele klus. Voor de juiste foto moeten er veel voorbereidingen getroffen worden. Er moet onder andere een keuze worden gemaakt voor een goede locatie. Kies je voor een herfstachtig kiekje in het bos of ga je de stad in voor een lunchfoto? Ook moet er rekening gehouden worden met het weer. Een foto in de regen met natte haren en doorweekte kleding is namelijk een stuk minder glamorous dan je volgers willen zien.

#2 Give me a break

Het lijkt allemaal één groot feest: van vergadering naar een openingsfeestje en dan weer door naar een event. Na al deze leuke (verplichte) activiteiten moeten er echter nog e-mails beantwoord worden, de foto’s nog bewerkt worden en projecten worden voorbereid. En dat allemaal terwijl er ook nog aan het schoonheidsslaapje gedacht moet worden. Van vrije tijd is weinig sprake.

bed

Bron: Instagram – Claartje Rose

#3 Altijd op en top

Als populaire blogger ben je bekend bij veel mensen. Vaak wonen diezelfde bloggers en volgers in Amsterdam. De kans dat je één van die bloggers dus tegenkomt in het centrum van Amsterdam is aanwezig. Op zo’n moment is het belangrijk dat de volgers dan niet denken: Huh? Is zij dat? Wat ziet zij eruit!

Het is als blogger dus belangrijk om er altijd goed uit te zien. Zelfs als je de hond uit gaat laten. Deze constante druk kan voor behoorlijk wat stress zorgen.

#4 Iedereen heeft recht op eigen mening

Iedereen in Nederland heeft recht op een eigen mening. Zo ook de mensen die op Instagram zitten. Er zijn genoeg mensen die het bloggen niet snappen of het nut er niet van inzien. Dit kan zorgen voor vervelende reacties onder foto’s of video’s.

Als blogger is het belangrijk om te weten wat je wilt en wat je wilt uitstralen. Er zijn namelijk altijd mensen die alles wat je doet stom vinden. Dit kan af en toe best lastig zijn. Je wilt de nare reacties niet lezen, maar doet het wel. Op dit soort momenten is het belangrijk dat je als blogger sterk in je schoenen staat. Weet waar je voor staat en laat je niet beïnvloeden door de ongezouten mening van anderen.

#5 Social media ft je sociale echte leven

Blogging is a lifestyle. Je bent er continue mee bezig: met jezelf, je followers, je kleding en de modewereld. Als blogger moet je jezelf zoveel mogelijk laten zien. Dat betekent dat je niet continu tijd hebt voor een spontane lunch met vrienden die niet in hetzelfde wereldje zitten. Een serieuze relatie hebben kan ook lastig zijn.. Met bloggen laat je namelijk een deel van je leven zien, een leven waar je partner ook in voorkomt. Plus de partner is vaak de persoon die de foto’s maakt, om zo toch nog wat tijd met elkaar door te brengen. Dit soort dingen kunnen je sociale leven behoorlijk beïnvloeden. Zowel op een positieve als negatieve manier.

schermafbeelding-2016-10-27-om-22-04-31

Bron: Instagram – Lizzy Perridon

Al met al kan men concluderen dat het niet alleen maar rozengeur en maneschijn is. Voor vele tellen de nadelen niet zo zwaar als de voordelen dus laat het je vooral niet van het bloggen weerhouden. Heb je vragen over dit artikel of wil je graag jouw mening erover delen? Plaats dan onder aan het bericht een reactie. Wie weet spreken we elkaar daar.

Advertenties

11 reacties Voeg uw reactie toe

  1. jillaurenpaat schreef:

    Leuk om eens te lezen over de minder leuke kanten, aangezien alles op social media er altijd tip top en perfect uit ziet. Het blijven natuurlijk ook maar ‘gewone mensen’. Jammer dat die bloggers dit niet vaker zelf uitlichten.

    Liked by 1 persoon

  2. Marioleine Hendriks schreef:

    Hoe zorg je ervoor dat je onderscheidend bent, want er zijn er al zoveel!

    Liked by 1 persoon

    1. Viannebolderdijk schreef:

      Hee Marioleine, dank voor je reactie!

      Dat is een goede vraag. Als beginnend blogger is het belangrijk om voor dat je begint goed te bedenken wat je wilt uitstralen en wie je ermee wilt bereiken. Voor een modeblogger is het bijvoorbeeld belangrijk om een geheel eigen stijl te hebben waarmee je je onderscheid van de andere. Het is dan ook belangrijk om je als modeblogger niet aan ieder willekeurig merk te koppelen. Het merk moet passen bij je imago en bij je doelgroep.

      Is je vraag zo beantwoord? Zo niet, dan hoor ik het graag!

      Like

  3. Floor Dieleman schreef:

    Hoeveel uur per per dag zou Enzo Knol hiermee bezig zijn??

    Liked by 1 persoon

  4. Viannebolderdijk schreef:

    Hi Floor, wat leuk dat je reageert! Bedankt voor je reactie.

    Enzo Knol is een vlogger die zijn followers een kijkje in zijn leven geeft. Hiervoor is het natuurlijk belangrijk dat hij de hele dag door activiteiten onderneemt filmt. Op die manier krijgt de kijker een realistisch beeld van zijn leven. Hoeveel uur hij hier precies mee bezig is, is niet duidelijk. Naast het filmen moeten de video’s natuurlijk ook nog in elkaar gezet worden, wat ook heel veel tijd kost.

    Als je al die uren bij elkaar optelt valt wel te concluderen dat vloggen eigenlijk een fulltime job is.

    Ik hoop dat ik je vraag heb kunnen beantwoorden met dit stukje informatie. Laat het me weten als je nog andere vragen hebt.

    Like

  5. Eline van de Grootevheen schreef:

    Leuk artikel Vianne! Heb je misschien nog een aantal tips over het verdienmodel van een blogger? Zelf heb ik hier nog moeite mee..

    Liked by 1 persoon

    1. Viannebolderdijk schreef:

      Hi Eline, bedankt voor je reactie!

      Het verdienmodel is bij iedere soort blogger weer anders. Bij modebloggers wordt er onder andere verdient aan de door-clicks naar het merk of een webshop, maar ook aan het aantal likes die de blogger op de post krijgt. Vaak is het zo dat bij een gemiddeld aantal likes er een bedrag aan is gekoppeld. Deze bedragen kunnen soms wel oplopen tot duizenden euro’s.

      Wat een blogger doet is eigenlijk gesponsorde content plaatsen. Als dit aanslaat verdient zowel de blogger als het merk er aan.

      Een tip is dus: zoek een merk die zich aan jou (de blogger) wilt koppelen en sluit een deal over de bedragen.

      Mocht je hier nu nog meer over willen weten? Kijk dan nog even naar mijn andere artikel én mijn video.

      Heb ik zo je vraag beantwoord? Zo niet, dan hoor ik het graag!

      Zou jij eventueel interesse hebben in het worden van een modeblogger of liggen jouw interesses ergens anders? Wie weet heb ik daar nog tips voor.

      Like

  6. Naomi Zwaan schreef:

    Interessant artikel Vianne! Ik geloof meteen dat het maken van een mooie ‘spontane’ foto helemaal niet zo spontaan gebeurd en dat het veel voorbereiding vergt. Weet jij hoeveel tijd bloggers kwijt zijn aan het schieten van zo’n foto? Daar ben ik namelijk wel erg benieuwd naar!

    Liked by 1 persoon

    1. Viannebolderdijk schreef:

      Hi Naomi, bedankt voor je reactie!

      Het maken van een Instagram foto kan natuurlijk enorm in tijd verschillen. Zo is het al lastiger om goed op de foto te staan als je een bad hairday hebt 😉 In zo’n situatie kan het dan iets langer duren om een mooi plaatje te schieten. Dit geldt ook wanneer er plotseling slechte weersomstandigheden optreden.

      Een perfecte foto is van veel verschillende dingen afhankelijk. Als het mee zit is het zo gepiept en als het tegen zit kun je er zomaar een langere tijd mee bezig zijn.

      Vaak worden de foto’s achteraf nog bewerkt. Lichtcontrast aanpassen, retoucheren etc. Ik denk dan ook dat hier de meeste tijd in gaat zitten.

      Een specifieke tijdsduur heb ik je nu niet kunnen geven, maar ik hoop dat ik een beter beeld voor je heb kunnen schetsen.

      Mocht je nog vragen hebben? Stel ze gerust!

      Like

  7. lisaahubertss09 schreef:

    Hey Vianne!

    BEDANKT voor dit artikel. Ook de mindere kanten zijn namelijk heel erg leerzaam voor beginnende bloggers. Als ik vragen heb, zou ik jou dan mogen mailen? Misschien kun je je mailadres even geven, als je wilt!

    Wie weet tot in de toekomst.
    Groetjes, Lisa

    Liked by 1 persoon

  8. laurabouman schreef:

    Inderdaad, ook de minder leuke kanten mogen weleens belicht worden. Goed omschreven in jouw artikel!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s