Zo wordt je bedrijfsblog (weer) hot en happening

Hoewel het wellicht lijkt alsof vloggen hét nieuwe bloggen is, is een bedrijfsblog nog steeds een heel goede manier om jezelf op de kaart te zetten. Maar: met zomaar een stukje over je product schrijven, kom je er niet (meer). Bloggen verandert, dus bedrijfsbloggen ook. Het goede nieuws is: je kunt gemakkelijk met die trends meegaan! Dit zijn vier ontwikkelingen die nu plaatsvinden en hoe jij daar met je blog op in kunt spelen.

Beeld, beeld, beeld
Hoewel tekst nog steeds een uitstekende manier is om de consument te bereiken, is het wel een feit dat er steeds minder gelezen wordt. Grote persoonlijke bloggers als Beautygloss maakten al de overstap naar veel kortere artikelen en ook bedrijven doen er goed aan om de tekst in te korten. Immers: als je wél lange teksten blijft schrijven, bestaat er een grote kans dat die gewoon ‘doorgescrolld’ wordt. (Met dit artikel geef ik dus eigenlijk het verkeerde voorbeeld.) En nee, meer beeld hoeft echt niet te betekenen dat er filmpjes aan te pas moeten komen. Mooie foto’s zijn een pré! Houdt je bedrijf zich bezig met festivals? Denk bijvoorbeeld aan fotoreportages. Make-up? Dan zijn tutorials een goede optie.

Extra tip: Samen met de overgang van tekst naar beeld, wordt ook de lay-out van je blog stukken belangrijker. Ook als je ‘slechts’ zzp-er bent, loont het om te investeren in een fijne en overzichtelijke website. Niet alleen klikken mensen minder snel weg als de uitstraling goed is en de navigatie op orde, maar je wordt ook serieuzer genomen als je je blogs níet op een gratis Blogspot-blog publiceert. En, wellicht ten overvloede: zonder mobiele website ben je nergens.

Hoe nuttiger, hoe beter
Eén van de grootste paradoxen die zich voordoen in deze ontwikkelingen, is het volgende: tekst is ‘uit’, maar informatie is in. Oftewel: je moet steeds meer informatie proberen te proppen in steeds minder tekst. Er komen nog altijd steeds nieuwe manieren bij om dit te doen, waarvan ik er een paar zal behandelen in een volgende blogpost.

Hoe je het ook wendt of keert, de ‘mate’ van nut wordt steeds belangrijker. Want, spoiler: consumenten zijn niet dom. Niet meer, althans. Was het ‘vroeger’ nog wel geaccepteerd om een blogpost te schrijven waarin je product of dienst prominent naar voren kwam, tegenwoordig trappen consumenten daar steeds minder vaak in. Of, zoals tekstschrijver Jesse Wessels op zijn eigen blog schrijft: het is belangrijk dat je bedrijfsblog NIET over je bedrijf gaat. Denk daar maar eens over na.

Zie bloggen dus niet als een marketinginstrument, maar meer als een medium om je klanten te informeren. Ga altijd uit van het perspectief van je lezers! Je straalt autoriteit uit, je blogposts zullen vaak gevonden worden via Google en daarbij komt dat nuttige artikelen het meest gedeeld worden, omdat lezers met dat delen ook waardevol kunnen zijn voor anderen. Vier van de zes persona’s van ‘delers’, opgesteld vanuit de resultaten van een onderzoek van de New York Times, delen in zekere zin om waarde over te brengen.

personasDe zes persona’s van delen (via Mediaweb)

Wees niet bang om wat van je ‘geheimen’ weg te geven! Als je blogt om jezelf te promoten als copywriter te promoten, kun je daarbij denken aan blogposts als ‘Zo schrijf je de beste teksten voor kinderen’ en ‘6 dingen die ik heb geleerd over copywriting’. En nee, dan is het echt niet erg om je dienst toch nog even kort te noemen.

Extra tip: Als je nuttige blogposts schrijft, word je ook goed gevonden via Google. Hierbij kun je wel het lot een handje helpen: installeer bijvoorbeeld de Yoast SEO-plugin op je website en gebruik woorden waarop je gevonden wilt worden.

Persoonlijkheid is pré
Ik hoor je denken: wacht, we hadden het toch over bedrijfsblogs? En dat klopt! Bij persoonlijk bloggen denk je misschien direct aan tieners (zoals ik) die hun halve leven op internet gooien door middel van fotodagboeken, maar dat hoeft niet meteen. Bovendien is er een reden waarom die fotodagboekjes van tieners zo populair zijn: mensen houden van persoonlijkheid.

Wees dus niet bang om een persoonlijk tintje aan je blogpost te geven. Het voelt misschien onprofessioneel om je eigen mening dan wel imperfecties te tonen, maar de inhoud van je artikel komt zo veel geloofwaardiger over. Dat draagt bij aan een positief gevoel bij het bedrijf. Vergeet niet dat lezers je blog niet alleen interessant moeten vinden, maar ook leuk! Naast nuttige artikelen, worden ook grappige artikelen vaak gedeeld. Maak je geen zorgen over de vraag of humor of imperfectie je imago zal aantasten, maar denk wel goed na over waar je met je blog voor wil staan.

Extra tip: Er wordt in de marketing steeds meer nadruk gelegd op story telling. Als je een vertaal op een goede manier vertelt, zou je zelfs mensen kunnen boeien met wat meer tekst dan ik net aangeraden heb. We mogen dan wel geen boeken meer lezen, maar mensen blijven van verhalen houden. Persoonlijke verhalen, uiteraard.

Ook blogs zijn sociaal
Helaas: als je een interessante en (ietwat) persoonlijke blog heb geschreven, ben je nog niet klaar. Het moge inmiddels duidelijk zijn dat het moeilijk is om klanten te blijven boeien, dus je kunt je wellicht voorstellen dat het nog moeilijker is om ze terug te laten komen. Het wordt daarom steeds belangrijker om interactie op te zoeken. Daarnaast zorgt interactie ook voor een betere vindbaarheid in zoekmachines. Zorg dus dat mensen reageren en beantwoord die reacties actief. Dat maakt het niet alleen leuker voor hen, maar ook voor jou!

Ondanks de minder-lezen-trend toch deze hele tekst gelezen? Gefeliciteerd! Deze vraag is voor jou: heb jij al een bedrijfsblog? Zo ja, wat is jouw ultieme tip? (Reminder: geef je geheimen bloot!)

Wil je concrete voorbeelden over hoe je deze tips toe kunt passen? Dit zijn 5 manieren om te bloggen zonder (veel) tekst, inclusief voorbeelden van bedrijven die weten hoe het moet. 

Advertenties

6 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Audrey schreef:

    Interessant stuk! Vat de trends goed samen 🙂

    Liked by 1 persoon

    1. Maaike Kooijman schreef:

      Dankjewel, hopelijk vind je mijn volgende artikelen ook interessant!

      Like

  2. Naomi Zwaan schreef:

    Interessant artikel! Het is zeker waar dat er een overstap wordt gemaakt van tekst naar beeld. Nu vraag ik mij af, wat is de toekomst van het bloggen volgens jou?

    Liked by 1 persoon

    1. Maaike Kooijman schreef:

      Wat een leuke vraag! De toekomst van bedrijfsblogs staat hierboven natuurlijk al opgesomd (steeds meer beeld en minder tekst, kritischere consumenten, meer persoonlijkheid), maar bij hobbyblogs zit het natuurlijk weer anders. Veel mensen denken dat bloggen op den duur vervangen wordt door vloggen, maar ik denk dat het altijd wel blijft bestaan. Ten eerste blijven er altijd mensen die zich comfortabeler voelen bij schrijven dan bij filmen, en daarnaast blijft geschreven tekst onmisbaar voor onder andere vindbaarheid in Google. Ik denk wel dat bloggen multimedialer wordt, dus met meer afwisseling tussen verschillende contenttypen. Wat denk jij daarover?

      Like

  3. SoofvanBoof schreef:

    Ik herken wat je schrijft over beeld, beeld en nog eens beeld! Vormgeving en jezelf via beeld presenteren zie ik op steeds meer blogs voorbijkomen. En ik merk ook dat ik steeds meer waarde hecht aan de layout van een blog. Zelf vind ik het schrijven van blogs nog steeds het fijnste, dus ik geloof ook wel dat dit voorlopig nog zo blijft.

    Liked by 1 persoon

    1. Maaike Kooijman schreef:

      Ja, ik vind schrijven ook nog steeds het fijnst! Wat vind jij de criteria van een goede lay-out?

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s