De invloed van social media op de student

Ik schrik wakker, in de verte roept iemand dat het eten op tafel staat en dan besef ik dat het alweer bijna half zeven is. Twaalf ongelezen berichten in drie chats en vijf meldingen van Facebook verschijnen op het scherm van mijn telefoon. Ik had mezelf voorgenomen even een half uurtje te gaan liggen, maar dat halve uurtje is tweeënhalf uur geworden, mijn studieboeken liggen nog gesloten op tafel en er zijn tenminste drie mensen die allang een bericht van mij hadden verwacht. Snel open ik de berichten, maar dan hoor ik die stem weer roepen dat ik nu écht moet komen eten. Half slaperig slenter ik de keuken binnen waar mijn moeder haar welbekende preek begint: ‘Ik begrijp niet dat je steeds weer gaat slapen als je thuis komt van school, heb je geen huiswerk? Misschien moet je ’s avonds eens wat eerder naar bed gaan!’ Stiekem moet ik bekennen dat ze gelijk heeft, maar waarom ik dan zo moe ben? Daar snap ik zelf ook niet zoveel van.

Slaaptekort
Voordat ik ga slapen check ik vaak nog even mijn email, stuur ik een paar Whatsappberichtjes en scroll ik door mijn Facebook wall op zoek naar vermakelijke filmpjes, het laatste nieuws of gewoon om te kijken wat mijn vrienden aan het doen zijn. Ik denk dat ik niet de enige ben die dit doet en zoals bij velen ligt mijn telefoon op het nachtkastje naast mijn bed. Door vlak voor het slapen nog bezig te zijn met social media (berichten lezen, filmpjes bekijken, reageren op andere gebruikers) moeten je hersenen hard werken. Dit harde werken en het felle licht van de telefoon hebben een negatief effect op de melatonineproductie. Melatonine zorgt er namelijk voor dat je in slaap komt. Niet gek dat de Hersenstichting begin dit jaar naar buiten bracht dat één op de drie studenten lijdt aan een slaaptekort.

Infobesitas
We willen ieder moment van de dag verbonden zijn met social media en weten wat anderen aan het doen zijn. Ik had er nog nooit van gehoord, maar dit heet infobesitas. De definitie die Bertho Nieboer in de Volkskrant hieraan geeft is: ‘Infobesitas is een continue honger naar informatie met de onderliggende angst om dingen te missen (Fear Of Missing Out, FOMO).’ We krijgen constant een informatie-overload, maar daar zoeken we eigenlijk zelf naar en de meeste tijd lezen we nutteloze informatie.

Concentratievermogen
Of het nou overdags of ’s avonds voor het slapen gaan is, ik denk dat we ons allemaal in een soort van ‘altijd online modus’ bevinden. Naast slaaptekort en infobesitas heeft social media ook invloed op ons concentratievermogen. Hoe vaak heb je tijdens het lezen van dit artikel al op je telefoon gekeken om te kijken of je een berichtje hebt ontvangen? Ik moet bekennen dat ik tijdens het schrijven van dit artikel de tel ben kwijtgeraakt. Het schijnt dan ook dat we 221 keer per dag onze telefoon checken. Na een aantal dagen gebruik te maken van de app ‘Checky’ die bijhoudt hoe vaak je per dag op je telefoon kijkt, werd pijnlijk duidelijk dat ik een van de telefoongebruikers ben die dit aantal hoog houdt. In het onderzoek ‘Jongeren over sociale media’ die Het Centraal Bureau voor de Statistiek in 2015 publiceerde, blijkt dat de helft van de studenten met een leeftijd van 18 tot en met 25 jaar vindt dat social media een negatieve invloed op het concentratievermogen heeft. Een op de vijf studenten zegt dat het ook invloed heeft op de studieresultaten. Misschien wordt het tijd dat we inzien dat we ook tijdens de studie niet kunnen multitasken.

Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven, maar het is niet alleen maar een verrijking. Want laten we eerlijk zijn, we willen toch helemaal geen slaaptekort of infobesitas en zeker geen slecht concentratievermogen? Natuurlijk betekent dit niet dat we massaal ons telefoon het raam uit moeten gooien, maar als je jezelf toch in een (of meer) van deze dingen herkent dan staan hier een aantal tips voor je klaar:

Om slaaptekort tegen te gaan:

  • Laat je telefoon beneden liggen
  • Zorg voor voldoende beweging overdag, maar sport niet vlak voor je gaat slapen
  • Probeer regelmatige bedtijden aan te houden

Om infobesitas tegen te gaan:

  • Kies een of enkele sociale media waar je actief op wilt zijn
  • Zet meldingen uit en open minder vaak je telefoon
  • Probeer dagdelen geen gebruik te maken van je telefoon of laptop. Lees tijdens het wachten of een lange treinreis bijvoorbeeld de krant of een leuk boek.

Om je concentratievermogen te verbeteren:

  • Zorg voor een rustige en opgeruimde studieplek
  • Leg je telefoon in een andere ruimte
  • Maak een planning en las pauzes in

 


Leuk dat je het artikel helemaal hebt uitgelezen. Heb je vragen of opmerkingen? Reacties zijn altijd welkom!

Advertenties

6 Comments Voeg uw reactie toe

  1. juggerwout schreef:

    Interessant stukje! Hier was ik nog niet van op de hoogte.. Nu ik erover nadenk heb ik hier misschien ook wel last van!

    Liked by 2 people

  2. Jari schreef:

    Zo herkenbaar!

    Liked by 1 persoon

  3. Amanda schreef:

    Heel goed geschreven! En inderdaad heel erg herkenbaar.

    Liked by 1 persoon

  4. Anne schreef:

    Leuk en goed geschreven stukje! Social media is echt een deel geworden van ons leven..

    Liked by 1 persoon

  5. Nadine Hagenauw schreef:

    Ik zie het helemaal voor me hoe dit bij jou thuis gaat! Een van de weinige keren dat ik tijdens het lezen van een artikel niet op m’n telefoon gekeken heb! Goed gedaan!

    Liked by 1 persoon

  6. bibibeens schreef:

    Hi Annet. Leuk artikel! Ik moet toegeven, ik lijdt volgens mij ook een ‘Infobesitas’.

    Hoe jij de negatieve invloed van social media benadrukt, benadruk ik in mijn content juist de positieve invloed en dan vooral gericht op Instagram voor bedrijven. Neem gerust een kijkje en laat me weten wat je er van vindt!
    https://micwatching.nl/2016/10/27/interview-met-succesvol-instagrammer-chanel-trapman/

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s