Waarom en hoe je Instagram inzet voor je bedrijf

Instagram is onmisbaar voor je bedrijf. Dagelijks heeft het platform 300 miljoen actieve gebruikers, potentiële klanten genoeg dus. Maar hoe bereik je hen? Hoe zorg je ervoor dat je vindbaar bent op dit enorme platform? Op welke manier maak je gebruik van visual storytelling? Hoe promoot je jouw producten of diensten? En hoe interacteer je met je doelgroep? In dit artikel lees je waarom Instagram hét sociale mediaplatform is voor je bedrijf en krijg je tips over hoe je het platform het beste kunt gebruiken.

Het vergroot de naamsbekendheid van je bedrijf
Instagram is een goed platform om je naamsbekendheid te vergroten. De naam van je bedrijf staat immers onder elke foto die je plaatst. Het is hierbij natuurlijk wel van belang om je bedrijf vindbaar te maken.

Tip: Maak gebruik van Hashtags
Hashtags zijn het perfecte hulpmiddel om te zoeken en vinden. Er bestaat een verband tussen de hoeveelheid interactie op Instagram en het aantal hashtags. Door relevante en populaire hashtags te gebruiken krijg je meer interactie onder je foto’s of video’s. We onderscheiden bij Instagram-marketing een aantal soorten hashtags:

  • Merk specifieke hashtags #jouwbedrijf #jouwbedrijfactie
  • Generieke hashtags #ring #verloven #lente
  • Locatie hashtags #Amsterdam #jouwtrouwlocatie
  • Trending hashtags #love #instagood #photooftheday #ootd

Hetgeen wat het beste werkt is een mix van de bovenstaande hashtags, daarbij moet je natuurlijk altijd in je achterhoofd houden met welke hashtags jij jouw doelgroep kan bereiken. Door de juiste hashtags te gebruiken, kun je Instagram-gebruikers die anders nooit bij jou terecht zouden komen, naar je foto trekken.

hastahs
Bron: @fashionchick  & Adformatie

Je kan gemakkelijk interacteren met je doelgroep
Via Instagram kan je op een eenvoudige manier je klantloyaliteit en klantinteractie verhogen. Je kan namelijk je volgers betrekken bij wat je doet. Laat ze bijvoorbeeld meedenken met een bepaalde beslissing of benoem je fans door iemand om een bepaalde reden te taggen in jouw posts. Reageer op de vragen die volgers aan je stellen, maar vraag ook zelf dingen aan je volgers.

Tip: Maak gebruik van ‘Instagram stories’
‘Instagram stories’ is een ideale manier om de klantloyaliteit van je doelgroep te vergroten. In ‘Instagram stories’ kan je foto’s plaatsen die je liever niet in je feed hebt staan, maar toch graag wil delen. De foto’s of video’s blijven maximaal 24 uur in je ‘story’ staan. Je kan het beeld bewerken door er emoji’s, tekst of filters aan toe te voegen. Geef bijvoorbeeld je volgers een kijkje achter de schermen of geef je bedrijf een gezicht door telkens dezelfde persoon in je ‘story’ terug te laten komen. Je volgers zullen dit zeker waarderen.

afbeelding1
Bron: Instagram

Je maakt gebruik van visual storytelling
Eens sterke visuele positionering kan je bedrijf ver brengen. Uit onderzoek blijkt dat content die wordt voorzien van beeld 94% meer views krijgt en dat mensen 80% herinneren van wat ze zien en maar 20% van wat ze lezen. Daarnaast zetten beelden eerder aan tot emotie en actie (conversie!). Jouw Instagrambeelden zorgen er dus voor dat je doelgroep meer emotie voelt t.o.v. je merk en deze beter zullen onthouden.

Tip: Zorg voor consistentie en samenhang
Het is belangrijk dat je als bedrijf constant dezelfde beeldtaal spreekt in je foto’s en video’s op Instagram. Hierdoor zal je doelgroep je meer gaan herkennen, waarderen en uiteindelijk een relatie met je aangaan. Laat bijvoorbeeld dezelfde soort kleuren in elke foto terugkomen. Ook is het van belang om ervoor te zorgen dat je profielfoto op Instagram hetzelfde is als op eventuele andere social-mediapagina’s. Bedenk daarnaast bij het (regelmatig) plaatsten van content steeds eerst of het past bij de identiteit van je bedrijf en of het bericht aansluit bij eerder geplaatste content.

feed.png
Consistente en samenhangende feed op Instagram @decordotsblog

Eenvoudig je producten of diensten promoten
Natuurlijk kan je via je eigen posts je producten of diensten promoten, maar je kan ook rechtstreeks advertenties plaatsen op Instagram. Instagram heeft sinds kort namelijk ‘Instagram Business accounts’ geïntroduceerd. Hiermee kan je gebruik maken van nieuwe functies zoals statistieken en het gemakkelijk plaatsen van gesponsorde berichten. Met de statistieken kan je onder andere inzicht krijgen in het aantal weergaven, het bereik en de betrokkenheid van je volgers bij een bericht. Daarnaast zie je het geslacht, de leeftijd en de locatie van je volgers. Hier kan je vervolgens weer goed op inspelen.

Tip: Doe aan influencer marketing
Wil je er graag nog een stapje bovenop doen? Instagram is het prefecte platform om aan influencer marketing te doen. Bij influencer marketing gaat het om het uitwisselen van content. Je laat een invloedrijk persoon als het ware reclame maken voor jouw product of dienst. Met de juiste partners kun je brand awareness vergroten en verkoop stimuleren, omdat zij een specifieke doelgroep aan zich hebben gebonden. Hieronder zie je verschillende social influencers: Negin Mirsalehi, Kenza Zouiten en de zwangere Tammy Hembrow. Vooral bij Tammy Hembrow valt het op dat ze verschillende merken promoot in een enkele foto. De Porsche wordt afgebeeld als geschikte familie auto, de MIMA-kinderwagen voor haar zoontje en Teami als het drankje dat haar fit houdt tijdens haar zwangerschap.

schermafbeelding-2016-10-20-om-13-24-20
@Negin_Mirsalehi@Kenzas@TammyHembrow

Heb ik nou een hele belangrijke reden over het hoofd gezien? Heb jij nog Instagram-tips? Of wil je gewoon graag je mening laten horen over dit artikel? Laat het weten in de reacties hieronder, ik ben benieuwd!

Advertenties

4 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Sanne Pot schreef:

    Zeer boeiend artikel. Toch vraag ik mij af wat nou het voordeel is van Instagram t.o.v. andere sociale mediakanalen.

    Liked by 1 persoon

    1. bibibeens schreef:

      Hi Sanne. Bedankt voor je reactie!

      Natuurlijk heb ik dit ook eerst uitgezocht. De grootste reden dat bedrijven op sociale media zitten is om interactie te hebben met hun volgers. Instagram blijkt hier het beste sociale mediakanaal voor. Een studie van Forrester toont aan dat topmerken op Instagram 58 keer meer interactie per volger hebben dan op Facebook en zelfs 120 keer meer dan op Twitter. Een goede reden om dus Instagram te gebruiken om een conversatie aan te gaan met je doelgroep.

      Hier vind je de bron van het onderzoek van Forrester:
      http://blogs.forrester.com/nate_elliott/14-04-29-instagram_is_the_king_of_social_engagement

      Like

      1. Sanne Pot schreef:

        Hé Bibi. Dank je wel. Wonderbaarlijk hoe groot verschil ertussen zit! Het is me nu zeker duidelijk wat het voordeel is van Instagram.

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s