Instagram influence, hoe dan?

Instagram influencers worden in ruil voor vakantietripjes, hebbedingetjes en geld ingehuurd om producten of diensten aan te prijzen bij hun volgers. Dan hebben we het natuurlijk niet over een paar honderd volgers. Nee, we praten over tienduizenden en soms wel honderdduizenden personen die op de hoogte willen blijven van dergelijke influencers. Voornamelijk in de modebranche is deze manier van campagne voeren erg van belang geworden. Modeliefhebbers struinen allerlei accounts af voor inspiratie en voor toffe plaatjes. Maar hoe komen deze invloedrijke personen dan aan die enorm grote groep aan volgers? Natuurlijk komt dit door de hoge kwaliteit en creativiteit die er in de uploads wordt gestopt, maar bovendien aan de scherpe headlines die er worden gebruikt. Dat wordt namelijk wel eens onderschat. Merken die deze Instagrammers inhuren, moeten gepromoot worden. Ook door pakkende teksten. Je ziet bij de grote namen dat zij niet alleen hun creativiteit laten spreken door goede foto’s, maar dus ook nog leuke teksten erbij. Aan de hand van voorbeelden ga ik wat do’s bespreken, want in ben er van overtuigd dat het op deze manier het best overkomt.

Waar veel merken nog de mist gaan, is het feit dat zij alleen naar het aantal volgers kijken. ‘Hoe meer volgers, hoe meer invloed.’ Dat is niet meer zo. Het woord ‘influencer’ is niet meer wat dat een aantal jaar geleden was. Je zou dit ook wel de inflatie van de influencer kunnen noemen. Het gaat er namelijk niet meer om hoeveel mensen je volgen maar in hoeverre jij invloed hebt op deze volgers. Dit kan je voornamelijk zien aan het aantal likes en reacties dat er worden geplaatst onder foto’s in verhouding tot het aantal volgers. Een account kan wel duizenden volgers hebben, maar als er maar 100 likes op een foto worden behaald, heb je weinig aan al de volgers. Je hebt betrokkenheid nodig om invloed op je volgers te hebben.

Instagrammers die zich richten op de mode hebben allemaal hun eigen specifieke kenmerken. Echter moet je als influencer wel ‘anders’ zijn dan de rest. Je moet er uitblinken. Je moet opvallen. Je moet een karakter hebben en uitstralen.

Hieronder een vrij recent gepubliceerde foto van ‘claartjerose.’ In het dagelijks leven Claire Rose Cliteur. Een blogger uit Amsterdam die haar publiek het meeste aanspreekt met gebruik van Instagram. Met 146.00 volgers en gemiddeld zo’n 8.000 likes op één posts, hoort ze tot Amsterdams grootste influencers. Hier zie je een foto die zij onlangs online zette. Los van het feit dat de foto kwalitatief goed is, heeft claartjerose wederom een originele headline onder haar foto geschreven. Namelijk een stukje tekst van een songtekst: ‘Never lose your purpose in life’ – Justin Bieber. Ze maakt de headline iets speelser door gebruik te maken van emoticons. Ook heeft de headline natuurlijk te maken met het shirt wat ze draagt, maar dan iets minder letterlijk genomen. Bovendien maakt claartjerose slim gebruik van het fenomeen ‘taggen.’ Omarm je mede-influencers. Als jij hun vernoemt, zullen zij dit ook sneller terug doen, waardoor jij weer meer volgers kunt krijgen.

Schermafbeelding 2016-10-17 om 13.26.06.png

Hier volgt een post van Stephanie van de Broek. Ze is journalist en werkt op het moment bij Glamour Nederland. Ze heeft 18.200 volgers op haar Instagramaccount en krijgt gemiddeld 1000 likes op haar foto’s. Duidelijk een beperkter bereik dan de hiervoor besproken Instagrammer, maar zoals eerder gezegd is dat niet per se een goede indicator om invloed aan te duiden. Wederom een creatieve headline die direct te maken heeft met haar outfit.

schermafbeelding-2016-10-17-om-14-21-54

De twee influencers die ik hier boven hebt uitgelicht houden voornamelijk hun creatieve brein in verhouding tot de modewereld er op aan met betrekking tot hun headlines. Wat ook een belangrijk instrument is om in te zetten in je tekstgebruik is humor. Humor is een vak apart, maar als je het op de juiste manier gebruikt, zeker een eyecatchter. Yara Michels heeft dat begrepen. Op een nuchtere manier laat ze haar gevoel van humor blijken aan haar volgers met de tekst: “‘Yes, it’s been a long week’ – me at 3 in the afternoon on an Monday.” Zelfs haar volgers complimenteren haar op de caption die ze gebruikt. (Zie foto)

schermafbeelding-2016-10-17-om-16-57-13

Als laatste wilde ik toch wel één van de grootste influencer op gebied van mode binnen Nederland benoemen: Anna Nooshin. Ze is tevens eigenaar van NSMBL, een online modeplatform, en ze is erg succesvol op haar eigen YouTube-kanaal. Ze heeft zo’n 245.000 volgers en gemiddeld 15.000 likes op een foto die ze plaatst. In verhouding tot de ander genoemde kanalen kan je dus met gemak zeggen dat Anna Nooshin de meeste invloed heeft op haar volgers. Wat Anna heel veel gebruikt in haar headlines zijn vragen. Dit doet ze om de interactie met haar volgers aan te gaan. Net zoals in het hier onder genoemde voorbeeld: ‘Schieten met @linda_stulic vind ik leuk #hoi ps: kan iemand me helpen aan een tof restaurant in Cannes?’ Je ziet dat sommigen wel in gaan om de gestelde vraag en andere niet. Het belangrijkst is dat je op een bepaalde manier interesse toont in je volgers.

schermafbeelding-2016-10-17-om-17-31-39

De voorbeelden die ik hierboven hebt gebruikt zijn natuurlijk van al vrij succesvolle Instagrammers. Je moet ergens beginnen en je begint nooit met 100.000 volgers. Maar hé, zij hebben het zo ver kunnen schoppen, dus waarom jij niet?

Advertenties

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. deussjodie schreef:

    Interessant artikel, Sabine!

    Like

  2. Sanne schreef:

    Leuk en leerzaam! Handig artikel

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s