Travelmarketing: hoe maak je een succesvolle nieuwsbrief?

Online marketing is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de reisbranche. Om de omzet te verhogen, website bezoek te stimuleren of aan een relatie met de klant te werken maak je gebruik van e-mail marketing. Er wordt veel tijd, geld en aandacht gestopt in het schrijven van nieuwsbrieven. Maar als de statistieken er eenmaal worden bijgehaald blijkt het dat de e-mails rechtstreeks in de prullenbak verdwijnen. Of ze worden gewoonweg niet gelezen. Hoe kan je dit veranderen? Ik leg het je in dit artikel uit.

Maak een strategisch verzendplan
Als de nieuwsbrieven eenmaal geschreven zijn, dan worden ze meestal meteen de deur uit gedaan. Het meest logische is dan ook dat dit op werkdagen wordt gedaan en niet in het weekend. En dit is juist het moment dat de consument vrij is en tijd heeft om zich te oriënteren op het boeken van een reis. De verzendagen worden dus eerder gekozen op basis van interne planning en niet omdat de voorkeur van de consument hier naar uit gaat. Probeer waar mogelijk is de nieuwsbrieven op een vrijdag, zaterdag of zondag te versturen.

Ook spelen seizoensinvloeden mee. Veel reizen zijn namelijk afhankelijk van een aantal specifieke maanden per jaar. Dit weerhoudt veel reisorganisaties er echter niet van om de hoeveelheid verzonden e-mails hierop aan te passen. In januari en februari worden bijvoorbeeld de meeste boekingen gedaan voor het hoogseizoen. Het is dus logisch dat er tijdens en voor deze maanden extra veel tijd en aandacht moet worden besteed aan e-mail marketing. Dit wordt echter niet vaak gedaan. Voer dus onderzoek uit naar wanneer de meeste boekingen worden gedaan binnen jouw organisatie en pas de verzendfrequentie hierop aan.

Je zult merken dat de consument niet alleen de nieuwsbrieven eerder zal lezen, maar ook eerder zal over gaan tot de gewenste actie.

Personaliseer de nieuwsbrieven
Via nieuwsbrieven probeer je te communiceren met alle doelgroepen. Dat betekent dus dat elke doelgroep op een andere manier wil worden benaderd. Zo kan je je bijvoorbeeld richten op een doelgroep die van citytrips houdt en een doelgroep die alleen geïnteresseerd is in zonvakanties. Te algemene nieuwsbrieven kunnen ervoor zorgen dat de consumenten besluiten om de nieuwsbrief niet te lezen. Probeer er dan ook achter te komen wie van je klanten waar geïnteresseerd in is. Dit kan je doen door te personaliseren op basis van beschikbare gegevens. Deze kunnen vergaard worden door klanten een persoonlijk profiel aan te laten maken. Hier kunnen zij persoonlijke informatie achterlaten waardoor persoonlijke communicatie mogelijk wordt. Zo krijgt een wintersportliefhebber geen informatie over de leukste kerstmarkten, want daar is hij niet geïnteresseerd in. Vergeet niet dat de lezer centraal staat in de nieuwsbrief.

klm-voorbeeld-1

KLM geeft klanten de mogelijkheid om hun favorieten aan te geven zodat zij hun nieuwsbrieven kunnen personaliseren

Zorg voor afwisseling

Dat de klant niet alleen product- en dienstinformatie wil krijgen is natuurlijk logisch. Als iemand al een zonvakantie heeft geboekt is de kans klein dat hij er nog een gaat boeken. Wissel daarom ook het doel van de nieuwsbrieven af. Mogelijke doelen kunnen zijn:

  • Klant informeren over nieuws van het bedrijf zelf: hierbij zou je bijvoorbeeld kunnen communiceren over dat je aankomende januari op de Vakantiebeurs staat.
  • Klant stimuleren om de website te bezoeken: benadruk bijvoorbeeld het Griekse eiland Rhodos en link door na een pagina op de website waar de klant alle mogelijke opties kan bekijken.
  • Klant inspireren: steek bijvoorbeeld tijd in het maken van een goede blog waarin je tien kampeertips geeft.

skyscanner-voorbeeld-1
Skyscanner inspireert de klant door relevante tips aan te bieden voor de herfstvakantie

Een andere mogelijkheid is om aan de relatie met de klant te werken. Dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen door hem een e-mail te sturen net voordat hij op vakantie gaat en als hij terugkomt. De content die je hierin verwerkt kan daadwerkelijk als relevant worden ervaren. Bied een widget met realtime weather forecast aan waar mensen het weer kunnen bekijken van hun bestemming. Na afloop van de reis zou een e-mail over tevredenheid bij kunnen dragen aan dit doel. Op deze manier blijf je interesse tonen in de klant en personaliseer je waar mogelijk is.

sunweb-voorbeeld-1Goed ‘welkom thuis’ voorbeeld van Sunweb

Weet jij nog een goede succesfactor voor een nieuwsbrief voor in de reisbranche? Of heb je een vraag wat betreft nieuwsbrieven en e-mail marketing? Laat het me weten in een reactie. Ik ben benieuwd!

Advertenties

8 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Naomi Zwaan schreef:

    Goed artikel! Zelf denk ik dat een nieuwsbrief eerder gelezen wordt als je de consument een vraag stelt in de titel van een e-mail. Zeker in de reisbranche. Hoe sta jij hier tegenover?

    Like

  2. naomizwaan97 schreef:

    Goed artikel! Zelf denk ik dat een nieuwsbrief eerder gelezen wordt als je de consument een vraag stelt in de titel van een e-mail. Zeker in de reisbranche. Hoe sta jij hier tegenover?

    Liked by 1 persoon

    1. Suzanne Groenenberg schreef:

      Bedankt voor je reactie, Naomi! Ikzelf vind dat een interessant onderwerp. Ik denk inderdaad dat een nieuwsbrief eerder zal worden gelezen als er een vraag wordt gesteld. Hiermee wordt er namelijk ingespeeld op vragen die de consument ook daadwerkelijk heeft. De consument zal dan eerder de nieuwsbrief gaan lezen omdat hij antwoord wil op zijn vraag.

      Ik vind dat dus zeker een waardevolle tip. Dankjewel!

      Like

  3. Nisha schreef:

    Een heel interessant artikel! Vooral het personaliseren van de nieuwsbrief vindt ik interessant. Hoe zou jij dat doen?

    Like

  4. Nisha schreef:

    Een heel interessant artikel! Vooral dat stuk over het personaliseren van een nieuwsbrief. Hoe zou jij dit doen?

    Liked by 1 persoon

    1. Suzanne Groenenberg schreef:

      Bedankt voor je berichtje, Nisha! Fijn om te horen dat je het een interessant artikel vindt.

      Persoonlijk zou ik de klanten de optie geven om een persoonlijk profiel aan te maken. In dit persoonlijk profiel zouden zij hun voorkeuren kunnen aangeven. Zo zouden zij kunnen aangeven dat ze geïnteresseerd zijn in zonvakanties en niet in verre bestemmingen. Hierdoor wordt de content een stuk persoonlijker omdat je de consument geen verkeerde content voorschotelt. Verder ben ik ook van mening dat je de klant in een nieuwsbrief met zijn voornaam moet aanspreken. Hierdoor zit er een minder grote afstand tussen de zender en ontvanger. En dat is natuurlijk altijd prettiger!

      Heb jij toevallig nog een idee over hoe content gepersonaliseerd zou kunnen worden? Ik ben erg benieuwd!

      Like

  5. Viannebolderdijk schreef:

    Erg interessant artikel. Duidelijke voorbeelden en een logisch verhaal. Uit eigen ervaring weet ik dat ik nieuwsbrieven eigenlijk zo snel mogelijk weg klik. Het bevat vaak veel tekst én de angst dat er een addertje onder het gras zit.

    Wat zou nog een andere manier, voor een reisorganisatie, kunnen zijn om de doelgroep te bereiken?

    Like

    1. Suzanne Groenenberg schreef:

      Hoi Vianne, bedankt voor je reactie. Wat fijn om te horen dat je dit een interessant artikel vindt. Wat je zegt klopt inderdaad: veel mensen hebben geen behoefte om een lange nieuwsbrief door te moeten lezen. Ze willen eigenlijk zo snel mogelijk in één keer informatie krijgen.

      Wat betreft je vraag: ik denk dat social media zou kunnen worden ingezet om de doelgroep te bereiken(afhankelijk van wie je doelgroep is). Ik denk dat het kanaal Instagram het bijvoorbeeld goed doet onder een jongere en avontuurlijke doelgroep. Ik heb een video gemaakt over 5 social media kanalen die goed zijn om in te zitten als je actief bent in de reisbranche. Mocht je geïnteresseerd zijn, hier is een linkje naar de video: https://micwatching.nl/2016/10/28/travelmarketing-top-5-social-media-kanalen/.

      Nu ben ik wel benieuwd: hoe zou jij de doelgroep bereiken als reisorganisatie?

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s