Travelmarketing: 5 tips om betrokkenheid te creëren d.m.v. een blog

Blogs zijn nuttige tools geworden om in te zetten als je actief bent in de reisbranche. Ze maken marketing persoonlijker en effectiever en zorgen voor interactie met de consument. Dit draagt bij aan de betrokkenheid, wat indirect weer zorgt voor een betere relatie met de klant. Maar hoe doe je dat precies? Ik geef je in dit artikel vijf tips waardoor de klant engaged raakt met jouw reisorganisatie.

Tip 1: bied waardevolle informatie
Als bedrijf zou je het liefst alle product- en dienstinformatie met je doelgroep willen communiceren. Echter is een blog hiervoor niet bedoeld. Ook in de reisbranche is marketing aan het veranderen: klanten worden steeds minder vatbaar voor reclame, ook al is deze indirect. Het is dus noodzakelijk om promotie van een product of dienst te vermijden. Hier zit een lezer online niet op te wachten! Reizigers zoeken namelijk liever naar informatie die het beste aansluit op hun behoeftes en interesses. Het is dus belangrijk om klanten met een merk te laten binden via een blog die waardevolle informatie aanbiedt voor hen. Het draait hier om unieke content die de consument niet bij een concurrent kan vinden. In plaats van een blogartikel over de highlights van Parijs te schrijven zou je kunnen bloggen over de nog onontdekte plaatsjes binnen de stad der liefde. Heb je geen inspiratie? Er zijn diverse marketingtools die je hierbij kunnen helpen.

klm-voorbeeld-2

KLM biedt de lezer toegevoegde waarde door ze tips te geven over hoe je fooien moet geven in het buitenland

Tip 2: gebruik vragen van consumenten
Het kan best lastig zijn om elke week (afhankelijk van hoe vaak je blogt, zie tip 4) met een nieuw onderwerp te komen. Misschien schrijf je standaard elk jaar rond de feestdagen over de leukste kerstmarkten en heb je geen inspiratie voor nieuwe ideeën. Ga dan eens na welke vragen je van de consumenten krijgt bij de afdelingen Webcare en Klantenservice. Met welke problemen worstelen ze en welke vragen stellen ze online? Willen ze bijvoorbeeld weten naar welke landen zij kunnen reizen zonder paspoort? Of hebben ze juist vragen over op welke eilanden zij het beste kunnen overwinteren? Gebruik deze informatie als input voor je blog. Als je op deze vragen inspeelt, dan zal de consument zich sneller betrokken voelen bij de organisatie. Je gebruikt namelijk waardevolle content die hun vragen beantwoordt.

Tip 3: creëer een persoonlijkheid
Waar veel bedrijven nog tegenaan lopen is de formele toon waarmee ze hun klanten aanspreken. Door de klant met ‘u’ aan te spreken is er een grotere afstand tussen de zender en ontvanger. Dit zorgt juist voor geen betrokkenheid met de consument. Wat moet je dan wel doen? Probeer waar kan informeel te communiceren met de doelgroep. Spreek ze liever aan met ‘jij’. Wat nog beter werkt is het blog een persoonlijkheid te geven. Een blogger die zelf naar een bepaalde bestemming is geweest komt geloofwaardiger en betrouwbaarder over dan een advertentie. Hiermee zorg je ervoor dat het blog de stem van jouw merk wordt waarmee de consument informeel en persoonlijk wordt aangesproken. Mensen voelen zich dan ook eerder betrokken bij een organisatie als ze het gevoel hebben dat er daadwerkelijk iemand achter het bedrijf staat die met hen probeert te communiceren.

reiskompas-voorbeeld-1

Een blogartikel van Reiskompas waarbij er in de ik-vorm wordt gecommuniceerd

Tip 4: wees consistent
Je kunt pas aan een relatie werken met de consument als je regelmatig blogt, ook in de reisbranche. Het is hierbij de bedoeling dat je een bepaald plan opbouwt met hoe vaak een blog online komt te staan. Dit kan bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks zijn. Als je hier niet consistent in bent dan is de kans groot dat de lezer overstapt naar een blog van een concurrent. Hierbij geldt dus hoe consistenter je blogt, hoe eerder je aan een relatie met de consument zal werken. Het schrijven zal ook een stuk gemakkelijker en sneller gaan naarmate je het vaker doet. Steek er dus tijd in. Houd er wel rekening mee dat je een plan maakt en houd je hier aan. Als je de ene week drie blogs online zet en de volgende week niets produceert zal de consument dit als vervelend kunnen ervaren. Creëer dus een strakke contentplanning.

Neckermann voorbeeld 1.png neckermann-voorbeeld-2

Neckermann plaatst om de twee dagen een blog en is daarmee dus consistent

Tip 5: bied lezers de mogelijkheid om te reageren
Een tip die zeker zal bijdragen aan het behalen van deze doelstelling is door de consument de mogelijkheid te geven om te reageren op het blog. Lezers vinden het namelijk heerlijk als ze om hun ongezouten mening worden gevraagd. Je zou bijvoorbeeld de lezer kunnen vragen waar hij vindt dat je het beste kan tafelen in Griekenland of naar welk Spaans eiland zijn voorkeur uit gaat. Met deze reacties stimuleer je de betrokkenheid. Als er ook op de reacties van consumenten wordt gereageerd (en er dus een gesprek wordt aangegaan), dan spreken we van het opbouwen van een relatie met de consument. Vergeet bovendien niet om social media knoppen onderaan het artikel te plaatsen. Hiermee kan de lezer het blog delen met zijn vrienden via bijvoorbeeld Facebook. Dit geeft weer hoe engaged hij is met de organisatie.

Ken jij nog een goed voorbeeld van een reisblog? Of heb je een vraag wat betreft reisblogs? Laat het mij in een reactie hieronder weten! Ik ben benieuwd naar de reacties.

Advertenties

11 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Eline van de Grootevheen schreef:

    Suzanne je geeft goede tips over hoe je een blog moet schrijven. Maar nu is mijn vraag: Kan Social Media ook betrokkenheid creëren bij een blog? Hoor graag meer van je!

    Liked by 1 persoon

    1. Suzanne Groenenberg schreef:

      Bedankt voor je reactie, Eline. Wat fijn om te horen dat je de tips als goed ervaart!

      Ik ben zeker van mening dat Social Media betrokkenheid kan creëren bij een blog. Als de lezers content daadwerkelijk als relevant hebben ervaren zullen ze eerder geneigd zijn om dit met hun vriendennetwerk te delen. Hierbij kan je hen dus de mogelijkheid geven om het blogartikel via de populairste Social Media kanalen te delen. Iemand waardeert de communicatie van een organisatie namelijk eerder als zijn vrienden al hebben aangegeven het leuk te vinden. Hierdoor zullen de lezers zich ook eerder betrokken voelen tot de organisatie.

      Heb je wat aan mijn reactie? Ik hoor graag van je!

      Like

  2. Beau Sikking schreef:

    Hooi Suzanne, fijne tips dankjewel. Hier heb ik zeker wat aan. Ik ga het toepassen op mijn eigen blog!

    Like

    1. Suzanne Groenenberg schreef:

      Hoi Beau, wat goed om te horen dat je wat aan mijn tips hebt! Je blogt voor een reiswebsite, toch? Heb je misschien zelf nog een aantal tips die je met mij zou willen delen? Ik ben hier namelijk erg benieuwd naar.

      Like

  3. Saskia T. schreef:

    Wat een goede tips, bedankt. Sinds kort heb ik een blog opgezet voor mijn eigen ‘kleine’ reisbureau. Met mijn bedrijf bied ik reizen op maat aan. Omdat mijn bedrijf nog erg klein is wil ik graag meer bereik krijgen en dat dacht ik te doen door een blog op te zetten. Na heel wat gestuntel staat deze sinds kort online maar mijn bereik blijft weg. Wat moet ik hier tegen doen?

    Like

    1. Suzanne Groenenberg schreef:

      Hoi Saskia, bedankt voor je reactie. Wat vervelend om te horen dat het bereik op je blog nog weg blijft! Er zouden echter wel een paar dingen aan de hand kunnen zijn. Maak je het blog bijvoorbeeld wel zo relevant mogelijk? Dit is niet alleen beter voor je bestaande lezers maar ook voor Google. Google werkt namelijk met een algoritme en bepaald hiermee of jouw content ook daadwerkelijk de vragen van consumenten beantwoord.

      Ik hoop dat je me laat weten of je hier rekening mee hebt gehouden. Ik wil je namelijk graag helpen hiermee!

      Like

      1. Saskia T. schreef:

        Wat super dat je zo snel reageert. Om heel eerlijk te zijn weet ik niet goed wat een algoritme is. Ik heb veel verstand van de reiswereld maar online marketing komt me niet aanwaaien ben ik bang. Ik probeer wel rekening te houden met de relevantie maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit precies moet doen. Uit je artikel begrijp ik dat ik dus dat ik naar de vragen van mijn klanten moet vragen? Of zie ik dat verkeerd?

        Like

      2. Suzanne Groenenberg schreef:

        Hoi Saskia, excuses voor de late reactie. Wat je zegt klopt inderdaad. Je zou de vragen van je klanten kunnen gebruiken om je blog relevanter te maken. Misschien is dit wel lastig om dit via Webcare en Klantenservice te doen als je een klein bedrijf hebt. Hoe handel je normaal gesproken de vragen af?

        Like

  4. Saskia T. schreef:

    Nee dat klopt. Ik heb geen speciale afdeling waar vragen worden beantwoord, dit doe ik meestal zelf. Heb je toevallig een idee hoe ik dit kan aanpakken?

    Like

    1. Suzanne Groenenberg schreef:

      Hoi Saskia. Wat je ook kan doen is bijvoorbeeld een enquête opstellen met een aantal vragen. Of je zou een aantal vaste klanten misschien een e-mailtje kunnen sturen? Wat ook helpt is om Google Trends te gebruiken. Google Trends gebruik je bijvoorbeeld om te zien hoe vaak een woord wordt gebruikt en hoe populair dit zoekwoord is.

      Helpt dit je een beetje op weg?

      Like

      1. Saskia T. schreef:

        Oh, daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt voor je tips! Ga ze morgen meteen uitproberen.

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s