Naamsbekendheid? Instagram bloggers helpen jou een handje

Naamsbekendheid? Instagram bloggers helpen jou een handje

Ingrediënten: genoeg vakantiekiekjes, foto’s van je lunch, de juiste filter, een paar duizend volgers en een hashtag bij ieder kledingstuk. Aanschouw het recept van een succesvolle Instagram blogger.

Instagram is een platform waar miljoenen mensen dagelijks foto’s op delen. Je hoeft geen professionele fotograaf te zijn om hier je foto’s te delen met mensen van over de hele wereld. Zodra je jouw profiel op openbaar zet ben je te zien voor iedereen die daar interesse in heeft. Dagelijks profileren miljoenen gebruikers zichzelf online door het plaatsen van de meest jaloersmakende foto’s.

Wie denkt dat het op Instagram alleen maar gaat over leuke foto’s van jezelf delen heeft het mis. Tegenwoordig zijn er heel wat mensen die dankzij Instagram brood op de plank hebben. Kijk naar grote modebloggers zoals Chiara Ferragni, Julie Sariñana en de Nederlandse Lizzy van der Ligt. Zijn hebben samen al 11 miljoen volgers. Leuk, denk je dan, maar behalve leuk is dit ook heel interessant voor bedrijven.

pullbear

Bron: Instagram

Bedrijven in samenwerking met influencers

Grote modebloggers worden ook wel influencers genoemd. Ze hebben een grote achterban die hen op de voet volgt. Wat zij hebben, willen de volgers ook. Het aantal fans en followers neemt iedere dag toe, waarmee ook de invloed van de blogger groeit.

Je vraagt je af hoe de bloggers aan het geld komen om bijna iedere dag iets nieuws te dragen, en dan ook nog eens van de meest hippe en dure merken. Als je kijkt naar de foto’s waarop ze al deze kleding dragen dan vliegen de tags, vernoemingen en gesponsorde producten je om de oren. Veel van deze kleding krijgen ze dan ook opgestuurd, gratis. Alleen al door het dragen van de kleding én het uploaden van foto’s ervan, verdienen deze bloggers soms al duizenden euro’s.

Als bedrijf is het belangrijk om een relatie op te bouwen met je doelgroep. Tegenwoordig lukt dit niet meer zo makkelijk via de traditionele media. Alles is gedigitaliseerd dus tijdschriften worden bijna niet meer gelezen, maar modeblogs wel.

Dit is een reden dat het inzetten van online influencers erg handig kan zijn voor bedrijven. Zodra het merk een relatie heeft met de influencer zal het niet lang duren voordat haar publiek het merk ook gaat waarderen. Als bedrijf is het de kunst om betrokkenheid te creëren, zodat de consument je merk niet alleen gaat liken, maar er ook van gaat houden én dus loyaal blijft naar je merk.

Het is van groot belang dat je de juiste persoon kiest die jouw merkt gaat vertegenwoordigen. De identiteit van de blogger moet passen bij de uitstraling van je merk. Ook is het zo dat iedere influencer een eigen specifieke doelgroep heeft. Als deze doelgroep niet overeenkomt met de doelgroep van je merk, dan is de investering zonde van je tijd en geld.

Verschillende soorten Instagrambloggers

Er zijn heel wat verschillende Instagram bloggers te vinden. Als je alleen al kijkt naar modebloggers, dan zie je dat zij erg van elkaar verschillen.

lizzy

Bron: Styletoday

Kijk naar modeblogger Lizzy van der Ligt. Lizzy staat vooral bekend om haar rock ’n roll-achtige stijl. De merken die zij draagt variëren van dure merken zoals Gucci en Dior naar wat toegankelijkere merken zoals Zara en H&M.

Als je kijkt naar modeblogger Ivania Carpio, dan zie je dat zij weer een totaal andere stijl heeft en dus waarschijnlijk ook een hele andere doelgroep bereikt. Zij focust zich vooral op wit en licht grijze tinten.

We hebben het nu alleen nog maar over modebloggers gehad. Er zijn ook merken die kunnen inspelen op bloggers die de hele wereld over reizen. Kijk naar Nicola Easterby. Toen Nicola besloot een tussenjaar te nemen om rond te gaan reizen, is ze een reisblog gestart. Deze blog werd ontdekt, waardoor het merendeel van Nicola’s reizen nu wordt gesponsord door bedrijven, hotels en touroperators.

Inzetten van bekende mensen

De kansen stoppen natuurlijk niet bij deze bloggers. Als groot bedrijf kun je het ook nog grootser aanpakken, en sterren benaderen. Dit is niet voor ieder bedrijf weggelegd, aangezien bekende sterren van allerlei grote merken dingen opgestuurd krijgen. De kans dat die van jou eruit springt is wat klein. Mocht het gebeuren dat een van die sterren wél jouw merk promoot dan is groot succes verzekerd.

Kijk naar de familie Kardashian. Kim, Kylie en Kendall hebben met z’n drieën 228 miljoen volgers. Als het je als merk lukt om door één van deze drie sterren genoemd te worden dan heb je bijna het hoogst haalbare gehaald.

Nogmaals dit is voornamelijk weggelegd voor de grote merken in de branche, die dezelfde doelgroep als de Kardashians heeft. Maar wie weet, misschien wordt jouw kleine merk, door het inzetten van Instagram op de juiste manier, wel één van die grote merken.

De kansen liggen voor het oprapen. Alleen aan jou de taak die op te pakken.

Dus: negeer niet de kracht van Instagram en zijn influencers. Instagram is een marketingtool die voor veel merken een uitkomst kan bieden in het bereiken van de doelgroep. Een influencer is hier een handige tussenpersoon voor. Denkt u er anders over of wilt u er meer van weten? Schroom dan niet en deel uw reactie met mij en misschien kunnen we elkaar dan verrassen met nieuwe inzichten.

Advertenties

7 reacties Voeg uw reactie toe

  1. jillaurenpaat schreef:

    Leuk artikel! Ik blijf het toch een gek wereldje vinden – die ‘social influencer-wereld’. Zou jij het zelf overwegen om hiermee je geld te verdienen? Moet je wel sterk voor in je schoenen staan, lijkt me…

    Liked by 1 persoon

  2. Viannebolderdijk schreef:

    Hee Jill, bedankt voor je reactie!

    Het is natuurlijk wel een wereldje om van te dromen. Gratis spullen en leuke tripjes. Maar ik ben me er ook van bewust dat er nog een andere kant aan vast zit. Zo gaat er enorm veel tijd in zitten én je stelt jezelf eigenlijk behoorlijk kwetsbaar op. Iedereen kan je berichten zien dus iedereen heeft er ook een mening over. Als je naar mijn profiel gaat zie je dat ik nog een artikel heb geschreven. Dat artikel gaat wat verder in op de minder glamoureuze kant van het bloggen. Misschien interessant om te lezen als die kant je aandacht trekt!

    Voorlopig ben ik niet van plan om zelf te gaan bloggen, maar ik volg bloggers graag en ik ben dan ook benieuwd wat de blogger-toekomst ons gaat brengen!

    Hoe denk jij over de toekomst van de bloggers? Zie je het als een hype of denk je dat het de toekomst is?

    Like

  3. Naomi Zwaan schreef:

    Erg interessant om te lezen! Ik denk zeker dat het inzetten van influencers erg effectief kan zijn voor bedrijven. Hoe zie jij de toekomst van het bloggen voor je? Denk je dat bedrijven steeds vaker influencers zullen inzetten?

    Liked by 1 persoon

  4. lisaahubertss09 schreef:

    Hi Vianne,

    top artikel! Ook heel fijn om het verhaal eens van de bloggers zelf te horen. Ga zo door, want ik ben nu al fan van jouw schrijfstijl!

    Groetjes,
    Lisa

    Liked by 1 persoon

  5. Suzanne Groenenberg schreef:

    Goed artikel, Vianne! Ik heb influencer marketing altijd erg interessant gevonden. Ik denk dat bedrijven hier inderdaad hen voordeel mee doen. Naamsbekendheid opbouwen doe je veel beter d.m.v. een influencer dan dat als bedrijf alleen maar informatie probeert te zenden naar de doelgroep. Nou vroeg ik me af of je als bedrijf ook bloggers kan inzetten op Snapchat? Weet jij of dit zal aanslaan?

    Liked by 1 persoon

    1. Viannebolderdijk schreef:

      Hi Suzanne, bedankt voor je reactie!

      Dat is een erg goede vraag. Snapchat is door de jaren heen enorm populair geworden. Het is daarom zeker geen gek idee om als bedrijf te bedenken of Snapchat voor je eigen bedrijf handig kan zijn om in te zetten. Dit hangt dan natuurlijk wel af van de doelgroep en de producten van het bedrijf.

      Of deze taak is weggelegd voor een bloggers weet ik niet zeker. Het bloggen gaat namelijk vooral over het plaatsen van foto’s en/of stukken tekst en dat past niet helemaal in het plaatje van Snapchat. Wat je wel kunt doen is, in plaats van een blogger, een vlogger gaan inzetten voor je bedrijf! Ik zal eens met je mee gaan denken over de opties die je dan hebt.

      Tegenwoordig hebben steeds meer bedrijven moeite met het bereiken van de jongeren. In zo’n geval zou Snapchat best een oplossing kunnen bieden. Via Snapchat is het namelijk mogelijk om door middel van een vlogger in korte video’s een duidelijke boodschap over te brengen aan je doelgroep. Ook kunnen de jongeren dan zelf bepalen op welk moment van de dag ze het bericht willen bekijken.

      Een bedrijf als NU.nl bijvoorbeeld. Jongeren hebben vaak geen zin of tijd om hele artikelen te lezen. Door het aanmaken van een Nu Snap kunnen belangrijke nieuwsonderwerpen kort in een snap video geplaatst worden. Op die manier blijven de jongeren toch op de hoogte, zonder dat ze daar een lang artikel over moeten lezen.

      Wat vind jij van dit idee voor NU.nl? Of heb je zelf een bedrijf in gedachten die hier mee aan de slag kan gaan?

      Ik hoop je vraag zo beantwoord te hebben. Mocht je nog vragen hebben, stuur dan even een berichtje.

      Like

  6. laurabouman schreef:

    He vianne! Leuk dit eerste artikel en dan direct een mooie binnenkomer voor bedrijven. Zijn er ook bedrijven waarbij deze aanpak met bloggers minder goed zal werken?

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s