8 tips om succesvol te worden op Instagram als bedrijf

Hoe word je eigenlijk succesvol op Instagram? Als bedrijf moet je dit natuurlijk goed aanpakken om zoveel mogelijk likes en volgers te genereren. Je wil waarschijnlijk jouw naamsbekendheid vergroten en laat Instagram hier nou juist een goede tool voor zijn. Daarom is het belangrijk om het Instagram account van jouw bedrijf te optimaliseren.

#1: Zorg voor een goede ‘bio’

De ‘bio’ van jouw Instagram is eigenlijk het eerste wat een Instagram gebruiker leest. Daarom is het heel belangrijk om deze ‘bio’ kort maar duidelijk te houden. Het is belangrijk om in de bio goed te laten zien wat voor bedrijf jij hebt en wat het verkoopt of waar het bijvoorbeeld voor staat. Daarnaast is het ook een must om de website van je bedrijf aan de ‘bio’ toe te voegen. Ook is het slim om adres gegevens of andere contactgegevens in je ‘bio’ te zetten. Zo kunnen eventuele geïnteresseerden je makkelijk contacten. Houd de bio overzichtelijk door alles netjes in een rijtje onder elkaar te zetten. Je wil geen onduidelijk en lang verhaal in de ‘bio’ want dit is niet pakkend en staat niet professioneel.

#2: Gebruik hashtags

Het gebruiken van hashtags is zeker een must op Instagram. Door hashtags te gebruiken onder je foto of video kunnen je posts sneller worden gevonden. Ook kun je een soort beweging voortzetten door bijvoorbeeld je volgers aan te sporen om de hashtag ook te gebruiken. Zodra je op een hashtag klikt kom je bij een pagina met alle Instagram posts die ook deze hashtag hebben gebruikt. Zo zie je gelijk wie mee deed met jouw beweging of actie en kunnen je volgers ook zien welke foto’s jij hebt geplaatst met die hashtag. Zo is de hashtag dus een goede tool om je naamsbekendheid te vergroten.

#3: Plaats zowel foto’s als video’s

Ook is diversiteit in je Instagram posts belangrijk. Houd je posts dus niet alleen bij foto’s maar plaats ook eens een video. Hierdoor trek je de aandacht van Instagram gebruikers en je account wordt ook niet saai. Als je bijvoorbeeld een goede of pakkende video plaatst heb je misschien sneller een volger of een like te pakken dan de zoveelste foto.

#4: Gebruik verschillende kleuren in je foto’s

Je zou het misschien niet verwachten, maar veel kleurgebruik in je foto’s op Instagram is echt belangrijk. Een kleur die echt goed schijnt te scoren volgens een artikel van de website NSBML is rood. Volgens onderzoek worden je ogen getriggerd door de kleur rood. Daarom trekt een foto met rood dus veel aandacht.

#5: Zorg voor een goede caption

Een goede caption is de tool voor elke Instagram foto of video. Dit is namelijk het bijschrift onder jouw foto of video. Het is dus belangrijk dat de caption duidelijk is en wat toevoegt aan je foto of video. De caption kan bijvoorbeeld iets uitleggen over het beeld wat je zojuist hebt geplaatst of de Instagram gebruiker aansporen om actie te ondernemen.

#6: Maak gebruik van Instagram Stories

Instagram Stories is nog een redelijk nieuwe functie op Instagram maar toch essentieel om in te zetten als bedrijf. Instagram Stories lijkt eigenlijk ontzettend op Snapchat. Je kan een kort filmpje of een foto toevoegen aan jouw story en deze kan elke gebruiker op Instagram bekijken (ongeacht of deze persoon je volgt). De story verdwijnt weer na 24 uur en is dus heel kortstondig. Toch is het leuk om van deze functie gebruik te maken. Je kan bijvoorbeeld een soort ‘behind the scenes’ beelden van je eigen bedrijf laten zien. Als bedrijf kan je bijvoorbeeld de Instagram story een dag lang laten beheren door een stagiaire. Zo kan je bijvoorbeeld laten zien hoe een dag van een stagiaire bij jouw bedrijf er uit ziet. Dit soort kleine details vergroten toch het engagement van een klant met je bedrijf.

#7: Post regelmatig

Zorg er ook voor dat je regelmatig een post plaatst op Instagram. Zo blijft je account up-to-date en behoud je je volgers. Want zodra jij niks meer plaatst, raak je ook sneller je volgers kwijt. Je volgers zullen misschien denken dat je niet meer actief bent op Instagram of vinden je niet interessant genoeg om te volgen. Dit is natuurlijk zonde als je al een boel volgers hebt gegenereerd. Wees daarom actief en plaats regelmatig wat op je Instagram.

#8: Volg veel potentiële geïnteresseerden in jouw bedrijf

Volg Instagram gebruikers waarvan je graag zou willen dat ze jou zouden volgen. Door een account te volgen raken ze geattendeerd op jouw account en volgen ze je wellicht terug. Zo genereer je steeds meer volgers en vergroot je je naamsbekendheid onder de Instagram gebruikers.

Bron: NSBML

Advertenties

7 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Floor Koert schreef:

    Dag Marouschka, vind jij Instagram op dit moment het grootste medium dat er is?

    Liked by 1 persoon

    1. Marouschka schreef:

      Ik denk zeker dat Instagram één van de grootste platforms is op dit moment in de digitale media wereld. Maar ik denk ook dat Snapchat een grote concurrent is!

      Like

  2. Dennis schreef:

    Hoe vaak denk jij dat je als bedrijf een post moet plaatsen op je Instagram?

    Liked by 1 persoon

    1. Marouschka schreef:

      Dit hangt af van het type bedrijf maar ik denk dat het belangrijk is als je minstens elke dag iets post.

      Like

  3. Yara schreef:

    Dankjewel voor de tips Marouschka!

    Liked by 1 persoon

    1. Marouschka schreef:

      Graag gedaan!

      Like

  4. jamievrolijk schreef:

    Hee Marouschka, Wat zijn jouw favoriete Instagram accounts?

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s