4 ngo-campagnes die de wereld veranderden

The Ice Bucket Challenge, Movember, #nomakeupselfie. Allemaal campagnes die je in de afgelopen jaren waarschijnlijk niet ontgaan zijn. Ook dit jaar doen goede doelen weer massaal hun best om wereldwijde problemen onder de aandacht te brengen. Hier zijn de beste vier campagnes so far!

 

  1. #GiveAShit | WaterAid

    Begin november 2015 lanceerde WaterAid de #GiveAShit-campagne in het kader van World Toilet Day. Het doel van deze campagne was om mensen bewust te maken van het feit dat 2,3 miljard mensen geen toegang hebben tot een toilet en schoon water en dat er jaarlijks 315.000 kinderen sterven aan diarree.

    In de speciale #GiveAShit-app konden gebruikers hun eigen poep-emoji maken, delen op social media en doneren aan WaterAid. Hoe meer emoji’s gedeeld werden, hoe meer features er vrijkwamen om de emoji’s verder te personaliseren. De emoticon kon toegevoegd worden aan het eigen toetsenbord, waardoor de drolletjes ook in Whatsapp verschenen. “De poop-emoji is tegenwoordig een van de meest populaire emoji’s en vormt de inspiratie voor kussens, koffiemokken, stressballen en eindeloos veel selfies. Toch is poep voor miljoenen mensen niet om te lachen”, zegt Sarina Prabasi, CEO van WaterAid America.

Waarom was deze campagne succesvol?

Vloggers, artiesten en activisten raakten betrokken bij de campagne en deelden massaal hun creaties met miljoenen volgers. Met de gratis app kon iedereen op humorvolle wijze bijdragen aan het creëren van awareness en op een gemakkelijke manier doneren. Naast de app en website werd in New York een tentoonstelling met poep-thema gehouden, wat volop gedeeld werd op Twitter en Instagram. De campagne bereikte 53 landen, genereerde 230 miljoen impressies en zorgde voor meer dan 11.000 nieuwe supporters van WaterAid. It is time to give a shit.

 

  1. Gay Turtle | Amnesty International

    Zou jij een schildpad kopen als hij homo was? Een absurde vraag, natuurlijk, maar dat homoseksuele schilpadden niet overal geaccepteerd worden bleek uit de Gay Turtle-campagne van mensenrechtenorganisatie Amnesty International. Een campagne om homofobie en geweld tegen homo’s in Turkije, en indirect in de rest van de wereld, onder de aandacht te brengen en bespreekbaar te maken.

    In de viral video is te zien hoe een verkoper in een dierenwinkel zijn schildpadden probeert te verkopen. Er komen veel geïnteresseerde klanten de winkel binnen, maar die interesse verdwijnt snel als de schildpad homo blijkt te zijn. “Homo? Nee, geef mij maar een normale schildpad.”. Uiteindelijk blijkt dat de klanten acteurs zijn, maar de boodschap is duidelijk: homofobie stijgt langzaam tot een absurd niveau. Met moord en geweld tot gevolg.

Waarom was deze campagne succesvol?

Met de campagne werd op een humoristische en absurde manier aandacht gevraagd voor een wereldwijd probleem. Binnen twaalf uur na de lancering op de Turkse pagina van Amnesty International werd de video al 300.000 keer bekeken en 10.000 keer gedeeld. Op Twitter werd de hashtag #gayturtle binnen drie uur een trending topic. In vijf dagen genereerde de campagne meer dan 167 miljoen impressies – zonder mediabudget. De combinatie van humor en de kracht van verrassing zorgde ervoor dat Gay Turtle de meest succesvolle Amnesty-campagne in Turkije ooit werd. De organisatie verwierf maar liefst 12% meer online donateurs. Love is love, hate is a choice.

 

  1. #ShareYourEars | Make-A-Wish-Foundation & Disney

    “… and now you can share for good!” Je selfies delen voor het goede doel? Disney en de Make-A-Wish-Foundation laten zien dat het mogelijk is. Eind januari lanceerden ze de Share Your Ears-campagne. Wereldwijd werden mensen opgeroepen om foto’s te delen waarop ze poseren met creatieve oren, in welke vorm dan ook. Voor elke gedeelde foto op Facebook, Instagram en Twitter doneerde Disney vijf dollar aan Make-A-Wish, met een limiet van een miljoen dollar. Door het gebruik van een speciaal fotoframe op Facebook en de hashtag #ShareYourEars verspreidde de campagne snel.

Waarom was deze campagne succesvol?

Uiteindelijk werd de een miljoen dollar ruimschoots gehaald en besloot Disney het bedrag te verdubbelen naar twee miljoen. De campagne daagde mensen uit om creatief te zijn en samen te werken met een organisatie die door veel mensen al gesteund werd. Mensen konden bijdragen aan een donatie zonder zelf te doneren. “De campagne haalde niet alleen enorm veel geld op, het gaf ons ook de mogelijkheid om de interactie aan te gaan met zowel huidige donateurs als mensen die voor het eerst over ons hoorden. We hebben nu een wereldwijde community die enthousiaster is over onze samenwerking met Disney”, zegt David Williams, CEO van Make-A-Wish Amerika.

 

  1.  #IfMenHadPeriods | WaterAid

    Nog geen drie maanden na de succesvolle lancering van de #GiveAShit-campagne kreeg WaterAid het voor elkaar om een nieuwe viral de wereld in te sturen: de Manpons. Met de hashtags #Manpons en #IfMenHadPeriods en een stoere commercial probeerde de organisatie opnieuw aandacht te krijgen voor het wereldwijde hygiëneprobleem. Geen toilet, geen schoonwater, geen veilige plek om te verschonen, een hoge kans op infecties en geen toegang tot de school zijn in veel ontwikkelingslanden aan de orde van de dag. Tijd om er iets aan te doen! De makers van de commercial wilden graag de kijkers laten nadenken over hoe de wereld eruit zou zien als menstruatie geen ‘vrouwenprobleem’ zou zijn. Uit de responses die uit de commercial en een daaraan gekoppelde enquête voortkwamen, maakte WaterAid drie korte, satirische films die massaal bekeken en gedeeld werden.

Waarom was deze campagne succesvol?

Manpon Spoof TV, zoals de reclamefilmpjes worden genoemd, ging al snel viral. Meer dan 1,4 miljoen mensen in vijftien landen zagen de commercials, die de Drum Content Award wonnen voor Beste Non-Profit Campagne. Nog belangrijker was dat de bijbehorende Make It Happen-petitie door meer dan 115.000 mensen ondertekend werd. Hiermee is het hygiëneprobleem voor vrouwen een grote stap dichter bij het worden van een Sustainable Development Goal (SDG). De makers denken dat de campagne zo succesvol was, omdat deze net voor de wereldwijde Menstrual Hygiene Day (ja, die bestaat echt) gelanceerd werd en journalisten al veel over het onderwerp schreven. Een mooie inhaker, dus. Met humor. If only men had periods…

 
En jij? Welke leuke, mooi of inspirerende campagnes zijn jou opgevallen? Deel ze hieronder!

 

Advertenties

7 reacties Voeg uw reactie toe

  1. kimvdwacht schreef:

    Goed om te lezen hoe social media kan bijdragen aan het onder de aandacht brengen van wereldwijde problemen.

    Liked by 1 persoon

    1. Mariëlle Swager schreef:

      Hoi Kim,

      Dankjewel voor je reactie! Volg je zelf ook ngo’s op social media?

      Like

  2. Sterre schreef:

    Interessant! Ik moet eerlijk zeggen dat ik de vier campagnes niet kende. Ik vind vooral de ‘Gay Turtle’ erg origineel bedacht.

    Liked by 1 persoon

    1. Mariëlle schreef:

      Hoi Sterre,

      Bedankt voor je reactie! Ik ben tijdens het schrijven van dit artikel ontzettend veel andere viral campagnes tegengekomen die ik zelf ook nog niet kende. Die Gay Turtle-campagne is inderdaad heel origineel, maar ook grappig en schokkend tegelijk. Misschien is dat juist de kracht van deze campagne; je kunt erom lachen, maar het zet je ook zeker aan het denken!

      Liked by 1 persoon

  3. larissahotting schreef:

    Leuk artikel om te lezen ik kende deze campagnes nog niet!

    Liked by 1 persoon

    1. Mariëlle schreef:

      Dan zijn de campagnes blijkbaar niet zo wereldwijd geland als dat ze zouden moeten! Enig idee hoe ze jou wel zouden kunnen bereiken?

      Like

      1. larissahotting schreef:

        Ik denk dat wanneer er artikelen over zijn die via Facebook gedeeld worden en wanneer het groots in het nieuws voorbij komt het wel bij mij terecht zou komen! Op andere kanalen pik ik niet snel iets op over nieuws uit de wereld..

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s