Het hele filmpje uitkijken, “hoe dan”?

19 oktober 2016 – Amsterdam – Rosemarie Hofsteenge

 

Boeken lezen is uit, “Netflixen” is in. Wat je hier eigenlijk leest is dat men graag informatie of entertainment tot zich neemt op een visuele manier. Mensen zijn nou eenmaal visueel ingesteld, de een meer dan de ander.  Wanneer je kijkt naar een (korte) video is deze voor elk platform weer anders in elkaar gezet, op Snap chat krijg je korte clips van in totaal een paar seconden achter elkaar te zien, op Instagram duurt het ongeveer 30 seconden en op YouTube kan je tot ruim een uur videocontent bekijken. Welke soorten videocontent bestaan er nou allemaal en is zinvol voor welk platform? Ik ga in dit artikel de meest populaire uitleggen.

Video vs tekst
Een groot voordeel van videocontent is dat het niet alleen als ‘fijner’ wordt ervaren dan lezen maar volgens onderzoek van Cisco blijkt dat 60% van de kijkers het bekeken materiaal zich drie etmalen later nog kan herinneren wat er werd verteld en getoond. Als we dit vergelijken met tekst is dit maar 10%. Dit is dan ook terug te vinden in de voorspelling voor 2017 waarin Cisco meldt dat maar liefst 69% van alle online content uit video zal bestaan. Dit grote getal is nu al terug te vinden in de populaire apps als Facebook, YouTube, Snap chat, Instagram, NOS.nl, NU.nl en Uitzendinggemist.nl.

photography-801891_1920
Bron: Unsplash.com

Eindeloze mogelijkheden
Facebook heeft een interessant gegeven, het bereik is even groot als de (toekomstige) mogelijkheden op het gebied van video content. Van Live Video tot 360 graden video’s en van entertainment tot DIY-video’s. Facebook geeft veel mogelijkheden en juist daarom is het belangrijk goed te weten welk soort video bij welke doelgroep het grootste bereik heeft.

Gratis en voor niks
Facebook is het beste geschikt voor korte (max. 10 seconden), informatieve video’s die ook als entertainment ervaren worden. Let erop dat de filmpjes direct geüpload worden en niet via een link via YouTube. De kijker wil dat het filmpje zonder moeite, door alleen te scrollen, het filmpje bekijken. Doordat er niet verder geklikt hoeft te worden wordt het bereik ook groter. Hoewel velen suggereren dat geluid het begin van een goede video is, is beeld minstens zo belangrijk. Zorg er altijd voor dat jouw filmpje ook met alleen beeld (zonder geluid) interessant is. Wanneer het op Facebook wordt vertoond zal het bij het scrollen over de tijdlijn eerst worden vertoond zonder geluid. Dan moet het pakkend genoeg zijn dat men op het filmpje klikt om het geluid erbij te willen horen. Om een video op Facebook up te loaden maak je gebruik van de gratis dienst.

Tip: Wil je snel een groot bereik? Ga dan over tot betaald adverteren, dan maar eens zien of je al deze likes nog aankan.

smartphone-1208230_1920
Bron: Unsplash.com

Instagram
Inspireren, entertainen, informeren of gewoon even tijdverdrijf, alles is te vinden op Instagram. Maar liefst 43,1% van alle millennials hebben een Instagram-account, na Facebook (75,6%) is dit het meest populaire platform. Op Instagram heb je de keuze een afbeelding of video up te loaden. Eerder konden video’s maximaal 15 seconden duren maar tegenwoordig zelfs 1 minuut. Toch adviseer ik je de video’s kort te houden omdat de kijker anders niet geboeid blijft, snel afhaakt en verder scrolt naar de volgende video.

Fake it till you make it
Wat erg leuk is aan Instagram is dat je met een filter een bepaalde sfeer neerzet. Als je hier gebruik van maakt, gebruik dan altijd dezelfde filter voor het mooiste effect. Wil je een indruk achter de schermen laten zien dan is het interessant veel korte clips achter elkaar te monteren van de sfeer achter de schermen. Wanneer je jouw leven op Instagram wilt laten zien moet je al meer denken aan de vlog kant, film jezelf op de fiets en maak gebruik van het doorspoelen van jouw rit. Waag je een dansje in de club? Maak dan gebruik van Boomerang, met deze app in Instragram maak je een aantal seconden een filmpje van –in dit geval-  jouw dansje en dit wordt non-stop herhaald. Wil je liever een teaser geven? Maak dan gebruik van Hyperlapse, hiermee plak je mooie shots van bepaalde momenten achter elkaar om nieuwsgierigheid op te wekken.

Processed with VSCOcam with f2 preset
Bron: Unsplash.com

Video’s video’s video’s
Meester van alle video content platformen is toch echt YouTube met meer dan een miljard gebruikers. YouTube staat erom bekend dat je naast video’s bekijken ook zelf gratis video’s kan uploaden. YouTube heeft hierin concurrentie van meerdere upload websites, één daarvan is Vimeo met een 65 miljoen gebruikers. YouTube onderscheidt zich van andere websites door de content laagdrempelig te houden en daarom is het voor iedereen toegankelijk. Vimeo wordt daarin meer gebruikt door en voor professionele doeleinden.

Wil je veel kijkers op YouTube? Maak dan gebruik van goede tags om de SEO te verhogen. Met een goede SEO ben je goed vindbaar en kom je sneller naar voren als mensen in jouw richting zoeken.

How-to:

  • Je kunt prima video’s maken met je smartphone, let er dan wel op dat je de lens op de achterkant van je telefoon gebruikt omdat deze doorgaans een betere videokwaliteit levert.
  • Houd je camera horizontaal zoals Foonfoto uitlegt, dit zorgt ervoor dat de video’s beter terug te kijken zijn.
  • Consequentie is erg belangrijk voor een goede impressie, hou niet alleen het filtergebruik consequent maar ook de stijl van het filmen. Denk aan snelle shots achter elkaar, langzaam inzoomen of juist vaak doorspoelen.

Denk jij dat ik de gouden tip heb gemist? Vertel die dan in een comment hieronder, ik leer graag van je.

Advertenties

9 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Linda schreef:

    Interessante informatie! Het geldt voor mij juist andersom: ik heb de gouden tips gelezen. Ben niet erg actief op deze platformen maar nu getriggerd om hiermee meer mee aan de slag te gaan.

    Liked by 1 persoon

  2. Siegbertha schreef:

    Dank je voor deze zinvolle informatie. Ik zit hier namelijk vaak mee en weet niet zo goed wat ik waar voor moet gebruiken. Kan ik je ook inhuren?

    Liked by 1 persoon

  3. rowyonrust schreef:

    Heb je wel eens gekeken naar het gebruik van een DJI Osmo? Hiermee maak je de mooiste beelden, gewoon met je iPhone. Mijn laatste item heb ik hiermee gemaakt, neem eens een kijkje! https://micwatching.nl/2016/10/30/videodrones-hun-regels-en-jouw-privacy/

    Like

    1. rosemariehofsteenge schreef:

      Ah wat leuk om te zien dat jij daar al gebruik van hebt gemaakt Rowy! Ik ga zeker even kijken, dank je voor de tip.

      Liked by 1 persoon

  4. nesrinechaara schreef:

    Interessant artikel! Ik heb geen gouden tips gemist, maar de belangrijkste tip, naar mijn mening, is toch het horizontaal filmen, zeker als je de filmpjes voor andere doeleinden wil gebruiken.

    Liked by 1 persoon

  5. Goede tips! Die kan ik goed gebruiken als ik misschien straks ook video’s wil maken voor mijn blog. Ben je zelf ook veel van het filmen of maak je liever foto’s als je op reis gaat bijvoorbeeld?

    Liked by 1 persoon

    1. rosemariehofsteenge schreef:

      Hoi!

      Ik maak met regelmaat video’s omdat ik dit zelf interessanter vind dan stilstaand beeld. Op reis betrap ik mezelf er altijd weer op dat ik veel foto’s maak, misschien iets te veel. Een korte video brengt zoveel meer met zich mee dan een foto zonder geluid.

      Maak jij zelf al veel video’s?

      Like

      1. Dat laatste heb je helemaal gelijk in! Ik maak nu nog niet veel video’s, heb enkel een video gemaakt van een tripje naar Valencia, maar ik wil dat eigenlijk wel vaker gaan doen!

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s