Contentmarketing: 7 stappen voor het bereiken van je doelgroep

Contentmarketing was hét buzzwoord van 2015. Als contentmarketeer bij een groot e-commercebedrijf weet ik inmiddels heel goed dat het niet zomaar een nieuwe hype of nietszeggend modewoord is. Ik creëer dagelijks content en probeer deze op diverse manieren onder de aandacht te brengen van de doelgroep. Ook bedenk ik nieuwe, creatieve ideeën om de vindbaarheid te vergroten. De resultaten van mijn inspanningen zie ik vrij snel terug, doordat ik alles monitor en – nog belangrijker – direct contact met mijn doelgroep heb. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw doelgroep jouw content leest? En dat deze groep mensen groter wordt?

1. Leer je doelgroep kennen

Hier begint het natuurlijk allemaal mee. Als je je doelgroep heel goed kent, dan kun je daar je content op afstemmen. Hierdoor vergroot je weer de kans dat je content gelezen en gedeeld wordt. Dat klinkt heel logisch, toch? In de praktijk ligt dit een stukje moeilijker. Jouw doelgroep leer je namelijk niet zomaar kennen – hier gaat uitgebreid marktonderzoek aan vooraf. Mijn tip: maak het jezelf voor contentdoeleinden niet al te moeilijk. Kijk bijvoorbeeld op social media welke mensen op jouw posts reageren. Welke interesses hebben zij? In welke merken zijn zij geïnteresseerd? Door een aantal van jouw ‘fans’ te analyseren, kom je al heel veel te weten.

2. Weet wat er speelt en doe inspiratie op

Je kent je doelgroep inmiddels een beetje: je weet wat ze interessant vinden en welke posts op social media het meeste engagement opleveren (reacties, likes, shares). Nu is het belangrijk om content van concurrenten of vergelijkbare branches in de gaten te houden. Zo weet je wat er speelt en kun je daarop inhaken. Daarnaast is het een goede manier om inspiratie voor je eigen content op te doen. Er zijn meerdere tools die je hierbij kunnen helpen, zoals Feedly. Met deze ‘verzameltool’ kun je zelf interesses en websites toevoegen waarvan je op de hoogte gehouden wilt worden. In jouw eigen feed krijg je dan de laatste posts van websites die je interessant vindt.

screenshot-feedly-1

Bron: Feedly.com

3. Doe keywordonderzoek en optimaliseer je content

Onderzoek waar je doelgroep op zoek naar is. Welke zoekwoorden of keywords gebruiken zij het meest? Hierbij is het interessant om te kijken naar zowel intern als extern zoekverkeer, dus de zoekwoorden die men intypt op je site en via zoekmachines. Op basis van deze informatie kun je nieuwe content creëren of je huidige content optimaliseren. Zoekt je doelgroep bijvoorbeeld veel naar ‘hamburgers’, schrijf dan simpelweg meer over hamburgers. Ik gebruik hiervoor tools als Google AdWords of Google Analytics.

4. Houd je doelgroep in gedachten

Na alle onderzoeken is het eindelijk zover: je begint met schrijven. Houd daarbij je doelgroep constant in je achterhoofd. Splits eventueel je doelgroep in meerdere subgroepen, bijvoorbeeld mensen die van dieren houden. Deze subgroepen zijn natuurlijk afhankelijk van het onderwerp waar je over schrijft. Als dit voor jouw branche niet haalbaar is, dan kun je ook een persona maken. Een persona is een fictief persoon met soortgelijke eigenschappen en kenmerken uit jouw doelgroep. Dit helpt je om jouw doelgroep visueel en realistisch te maken voor jezelf.

persona-2

5. Benader je doelgroep en werk samen

Zodra je je content gecreëerd hebt en je subgroepen of een persona gevormd hebt, bedenk je welke mensen daadwerkelijk iets hebben aan je content. Dit kunnen bloggers, vloggers of andere bedrijven uit jouw doelgroep zijn. Niet iedereen uit jouw doelgroep heeft misschien een blog of vlog, maar indirect komen zij hier ook mee in aanraking. Dus: iedereen van wie jij denkt dat zij jouw creatie interessant genoeg vinden om er iets mee te doen, is relevant.

En dan benader je deze mensen. Dit is het makkelijkst via e-mail en je weet zeker dat je niemand gedurende de dag stoort. Het voelt in het begin misschien wat onwennig, maar probeer het gewoon eens. Het is een handig middel om jouw huidige doelgroep uit te breiden, doordat je indirect andere, soortgelijke doelgroepen aanspreekt. Ook werk je hierdoor aan je professionele connecties, waardoor je makkelijker met iemand kunt samenwerken.

Samenwerken

Wil een blogger, vlogger of ander bedrijf met je samenwerken? Geweldig! Versterk elkaar door voor een passende samenwerking te kiezen, zodat jullie beiden je doelstellingen behalen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor:

– een advertorial (gesponsord artikel);
– een winactie;
– een gastartikel;
– het gezamenlijk creëren van content (bijvoorbeeld een infographic).

6. Promoot je content

Als het goed is, heb je je doelgroep direct benaderd om je content onder de aandacht te brengen. Dit is natuurlijk ook een vorm van promotie. Deze eenvoudige en gratis variant kost je alleen verder niets – op wat pijn en moeite na. Je kunt jouw content ook nog ‘gewoon’ delen via social media, maar wijzigingen als het algoritme van Facebook maken het niet makkelijker om als bedrijf op te vallen.

content-promotie-1

Heb je iets meer budget? Promoot je content dan via advertenties op socialmediakanalen. Afhankelijk van je doelgroep, kies je een of meerdere kanalen. Het advertentienetwerk van Facebook (en dus ook Instagram) is bijvoorbeeld heel uitgebreid en nauwkeurig. Zo kun je je content gericht targeten op verschillende doelgroepen en interesses.

7. Converseer met je doelgroep

Je hebt je content geschreven en gepromoot, en de reacties van je bezoekers stromen binnen. Heel goed! Dit betekent dat zij zich betrokken voelen bij je content. Reageer en ga in gesprek met ze. Zo leer je je doelgroep het beste kennen en er is voor je bedrijf niets waardevoller dan dat.

Heb je iets aan mijn tips gehad? Of heb je nog andere goede tips? Reageer hieronder!

Advertenties

10 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Erg fijn zo’n helder stappenplan met goede voorbeelden. Precies wat ik nodig heb voor mijn werk! Ik wil me ook meer verdiepen in Facebook advertising. Heb je toevallig een aantal tips voor mij?

    Like

  2. aukelinevd schreef:

    Hi Kirsten,

    Ik ben blij dat je iets aan mijn artikel hebt!
    Als je je wilt verdiepen in Facebook advertising is het belangrijk dat je eerst bepaalt wat je doel is. Wil je alleen mensen bereiken (views)? Of wil je dat meer mensen naar de website komen (clicks)? Zodra je je doel duidelijk voor ogen hebt, dan kun je je targeting kiezen (o.b.v. interesses van je doelgroep) en daarna via welk kanaal je je advertenties wilt tonen: Instagram of Facebook. Houd er wel rekening mee dat je via Instagram een kleinere doelgroep bereikt dan op Facebook, maar dit hoeft niet per se minder effectief te zijn.

    Heb je iets aan deze tips, of wil je verder nog iets weten? Ik hoor het graag!

    Groetjes,
    Aukeline

    Like

  3. raoul schreef:

    Leuk artikel! Ik vind zelf de content inspiratie tool http://buzzsumo.com ook erg fijn om te gebruiken. Daarnaast is http://www.buzzstream.com handig voor outreach naar je doelgroep.

    Liked by 1 persoon

  4. aukelinevd schreef:

    Hi Raoul,

    Bedankt voor je tips!

    Buzzstream is inderdaad ook een erg handige tool. Buzzsumo heb ik zelf nog te weinig gebruikt, is dat net zoiets als Feedly?

    Groetjes,
    Aukeline

    Like

  5. Anita de Wildt schreef:

    Interessant artikel! Als jij een blogger benaderd (per e-mail) wat is je opening dan? Begin je gelijk over een samenwerking of pak je dit subtieler aan?

    Like

  6. aukelinevd schreef:

    Hi Anita,

    Dankjewel! Goede vraag.

    Ik stel mezelf altijd eerst voor en ik geef diegene een compliment over zijn/haar website of een artikel dat diegene geschreven heeft. Daarna maak ik eigenlijk kort ‘reclame’ voor mijn eigen content, met daarbij een link waar hij/zij deze kan vinden. Ten slotte stel ik voor wat hij/zij met mijn content kan doen: bijvoorbeeld (her)gebruiken of delen met zijn/haar fans. Vaak komen er hierna vanzelf (langdurige) samenwerkingen uit.

    Heb ik je vraag zo duidelijk beantwoord?

    Als je nog meer vragen hebt, dan hoor ik het graag!

    Groetjes,
    Aukeline

    Like

  7. jorritdehaas schreef:

    Hai Aukeline

    Ik heb het gevoel dat ik voor keyword onderzoek eerst een hele studie moet volgen om dit onder de knie te krijgen. Is dit makkelijk om te gebruiken als je dit nog nooit gebruikt hebt? Of kun je dit beter uit besteden aan een gespecialiseerd bedrijf bijvoorbeeld?

    Like

  8. aukelinevd schreef:

    Hi Jorrit,

    Bedankt voor je reactie.

    Je kunt keywordonderzoek op twee manieren doen: heel oppervlakkig of juist heel diepgaand. Als het niet je dagelijkse werkzaamheden zijn en je gewoon ‘even’ wilt kijken op welke zoektermen veel gezocht wordt (intern en extern), dan zijn tools als Google AdWords (zoekwoordplanner) en Google Analytics heel goed te gebruiken. Voor diepgaander onderzoek raad ik je aan om tools als SEOMoz en MajesticSEO te gebruiken. Deze tools bieden je veel meer informatie, zoals rankings, de autoriteit van je website (domain authority) en het aantal backlinks. Dit gaat al veel verder dan alleen keywordonderzoek, want je hebt een completer beeld van je website en de plaats die je hebt op Google. Natuurlijk kun je dit als bedrijf ook uitbesteden aan een onlinemarketingbureau. Wil je alleen kort keywords checken voor contentdoeleinden? Dan adviseer ik je om het zelf via AdWords en Analytics te doen.

    Ik hoop dat ik je vraag zo goed beantwoord heb. Als je nog hulp nodig hebt, dan hoor ik het graag. Succes!

    Groetjes,
    Aukeline

    Like

  9. karinkuilboer schreef:

    Ik heb er nooit over nagedacht om een site als Feedly in te zetten om op de hoogte te blijven van onderwerpen die interessant zijn om te volgen. Ik krijg dagelijks de overzichten van Twitter die ik goed volg om op de hoogte te blijven van wat er in archievenland gebeurd. Dat bevalt me super goed en ik denk dat Feedly een goede aanvulling is voor nog meer kennis te vergaren. Dank je wel voor de tip!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s