Influencer marketing: Als bedrijf de handen ineen slaan met een bekende Instagrammer

Instagram is niet meer weg te denken uit de samenleving. Miljoenen gebruikers wereldwijd waar dagelijks honderdduizenden foto’s op worden geplaatst door mensen die zich online willen profileren. Maar Instagram is meer dan dat, Instagram is een platform waar veel mensen hun brood mee verdienen als ‘social influencer’. In ruil voor een mooi plaatje of een zogenaamde tag, zij een mooi zakcentje bijverdienen. Het is een miljoenen business wereldwijd en bedrijven zien hun omzet flink groeien door deze influencers. Maar waarom zouden bedrijf hier gebruik van moeten maken?

Instagram influencer marketing

Scrollend door mijn tijdlijn waar ik Instagrammers voorbij zich komen als Olivia Palermo, Chiara ferragni en Claartje Rose. In eerste instantie wordt er gedacht mooie dames, mooie foto’s maar als je verder kijkt zie je dat deze modeguru’s samen een bereik hebben van negen miljoen volgers wereldwijd. Niet verkeerd al zeg ik het zelf. Scrollend door de profielen zich je tags, vernoemingen en gesponsorde post van vele (bekende) merken. Het zogenaamde ‘influencer marketing’ waar de instagrammers betaalt krijgen voor dit soort promotie. Dit kan oplopen tot duizenden euro’s per foto afhankelijk van je aantal volgers. Het uiteindelijke doel van een bedrijf om zo een influencer in te zetten? Omzet genereren.

Kies de juiste persoon

De juiste persoon kiezen voor jouw merk is essentieel. De identiteit van de influencer moet matchen met het merk waar jij voor werkt. Daar zit flink wat research in, maar wanneer de juiste persoon niet wordt gekozen is het zonde van de investering. Influencers hebben namelijk een zeer specifieke doelgroep. Ben jij een high end merk of richt jij je liever op de gemiddelde consument dan moet je opzoek gaan naar influencers die deze doelgroep bereiken. Negin Mirsalehi(3,5 miljoen volgers) is een bekende Instagrammer die zich richt op de doelgroep die meer dan gemiddeld te besteden heeft in het dagelijks leven. Samenwerkingen met prestigieuze merken als Cartier en Chopard zie je regelmatig voorbij komen. Geen relevante influencer dus als jij je wil profileren als budgetmerk.De influencer moet passen bij jouw merk om het maximale uit je investering te kunnen halen. Consumenten denken in eerste instantie dat de mooie foto’s aan het bekijken zijn, maar dit is eigenlijk een vorm van product placement. Maar dit wordt vaak niet opgemerkt.

negin  photo-32

Succesverhalen

Misschien roept dit nu de vraag op; dit is alleen weggelegd voor grote merken met een enorm marketingbudget? Maar dat is zeker niet zo. Upcoming merken als Colourful Rebel en YEEZLOUISE doen al succesvol aan influencermarketing waar zij met een beperkt budget toch een enorm bereik hebben. Zij zien hun omzet groeien mede hierdoor.  Instagram is een krachtig platform waar influencer marketing perfect voor is.

Big business

Zoals eerder vermeld is Instagram geen platform meer waar je alleen maar voor de fun een foto op plaatst. Nee Instagram mag gezien worden als een marketingtool waar je als bedrijf zeker wat mee moet. De populaire Instagrammers bereiken namelijk een specifieke doelgroep en hebben een hoge mate van engagement met hun volgers. Zij werken dan ook alleen samen met merken die passen bij hun als persoon om zo geloofwaardig te blijven als influencer.

Afhankelijk van het aantal volgers wordt de prijs bepaalt voor een bepaalde post of verwijzing. Een kim Kardashian die je zeker ook als social influencer kan beschouwen vangt soms wel 100.000 dollar of zelfs meer voor een gesponsorde foto. Voor haar big business maar ook zeker voor het bedrijf want met een bereik van 90 miljoen volgers zal de awareness van je merk zeker stijgen. Maar omdat het merk of product wordt aangeprezen door een influencer zal ook de drang van de consument stijgen om het product te bezitten of hetzelfde merk leuk te vinden als de influencer op Instagram die zij volgen.

Alleen voor grote bedrijven?

Het is zoals ik eerder beschreef een business waar miljoenen euro’s in omgaan, maar dat houdt niet in dat een start up of een klein bedrijf zich moet distantiëren van Instagram als marketingtool. Nee zeker niet want je hoeft niet gelijk als bedrijf bij de ‘grote’ influencer te beginnen. Begin klein met een bereik van 10.000 volgers, dit zal ook zeker effect hebben zolang de influencer matcht met jouw bedrijf.

Overtuigd?

Conclusie: Instagram is een marketingtool die je als bedrijf niet mag overslaan bij het verdelen van het marketingbudget aan het begin van het jaar. Mega bedrijf of misschien een kleine start up, Instagram daar moet je wat mee.Zet u al influencer marketing in? Of vindt je dat Instagram niet in het marketingbudget van een bedrijf zou opgenomen moeten worden? Deel met mij jouw bevindingen zodat wij het dialoog kunnen aangaan. Reacties, tips en trics zijn welkom en help andere (kleine) merken een stapje verder in hoe zij succesvol influencer marketing kunnen inzetten.

Bron foto’s; Instagram

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s