Social Artists – bekend, met of zonder talent

Met de opkomst van sociale media en de hoofdgebruikers millenials als consumentendoelgroep kun je er niet meer omheen: Snapchat en Instagram. Steeds meer (internationale) artiesten beseffen dat hun populariteit niet meer bepaald wordt door alleen de muziek die ze maken. De tijd waarin we leven wekt de verwachting van transparantie doordat we alles delen. Meer dan van de gewone burger verwachten fans zicht in het leven van artiesten. Het begrip ‘Social Artists’ belichaamt de nieuwe lichting artiesten, waarbij hun levensstijl op zich de kunstvorm lijkt te zijn waar fans op kicken. Praat mee met #SocialArtists!

“MAJOR KEY!”

Als je snapchat gebruikt of weleens op internet komt, heb je deze kreet wellicht ergens voorbij zien komen. De leus is verzonnen door DJ Khaled. Een van oorsprong Jamaicaanse DJ die in de Verenigde Staten bekend is geworden door zijn party-anthems. Inmiddels heeft hij de “Snapchat-king”-status verworven door het delen van zijn eindeloze preken en extravagante leven op het medium. Hoewel hij al een tijd wereldwijd bekend is, dankt hij zijn recente populariteitsgroei niet aan zijn muziek maar aan Snapchat.

DJ Khaled besefte de impact van zijn ‘snaps’ al vroeg en begon er uitgebreid gebruik van te maken. Hij veroverde wereldwijd bekendheid als #SocialArtist door inspirerende preken over dankbaar zijn, geld verdienen en ‘Staying away from THEY’. ‘They’, is Khaleds benaming voor “zij die haten/misgunnen”. Volgens hem moet je ‘They’ vooral hun ongelijk bewijzen als in: “They don’t want you to drive a Jet Ski, so we drive Jet Ski’s”.

Tegenwoordig werkt DJ Khaled samen met Snapchat en heeft hij zelfs regelmatig nieuwe gepersonaliseerde filters. Vaak sluiten deze aan op actuele singles, presentatieklussen of andere projecten waarbij hij het uithangbord is.

“Laat je lekker likken!”

Alle tieners zeggen ja tegen MDMA en Lil’ Kleine. De jonge Jorik uit Amsterdam is in een klap een bekende Nederlander wanneer hij met Ronnie Flex de hit “Drank & Drugs” scoort. De beats van Jack $hirack – waar het duo liedjes op maakt – zijn een mix tussen EDM & pop en vullen goed de dansvloer. Zo zijn er nog een aantal artiesten die hun populariteit aan Jack ‘Julien Willemsen’ te danken hebben. Maar Lil’ Kleine gooit er nog een schep bovenop.

Dat je met een hitje lekker kunt verdienen weten we allemaal. En laat hem er nou net een paar achter elkaar hebben gescoord. Met zijn redelijk grove teksten over seks, drugs en feesten trekt hij natuurlijk aardig wat bekijks. Maar als je die teksten ook nog eens bewijst op je Snapchat-account al helemaal. Hij snapt dus ook goed wat hij moet ‘snappen’: stapels geld, dure etentjes, duizenden euro’s per dag shoppen, feesten met tientallen exclusieve flessen en dagelijkse bezoekjes aan de spa. Net als DJ Khaled verzint onze Kleine zijn eigen filosofische spreekwoorden als ‘Laat je lekker likken’. Op zijn kanaal zie je uiteraard ook 1, 2, 3, 4 p… shows op een avond. Het shopgeld moet toch ergens vandaan komen. En zo krijgen kijkers meteen een idee van wat ze bij Lil’ Kleine z’n optredens kunnen verwachten. Volle zalen trekken volle zalen.

Je begrijpt natuurlijk wel dat zulke beelden delen jaloezie opwekt bij bepaalde mensen. Het is dan ook geen verrassing dat de Kleine regelmatig biertjes kopt vanaf het podium. Niet dat het hem deert, hij wordt wel betaald. Genoeg betaald zelfs.

Rocksterren zonder (muzikaal) talent

Diensten zoals Snapchat en Instagram bieden ook uitkomst voor een ander soort artiesten. Die van het uiterlijk schoon om het zo maar even te zeggen. Een bekende rockster die geen noot zingt is Kim Kardashian. Door haar reality-serie en een uitgelekte sextape is het “model” wereldberoemd geworden en niet meer weg te denken uit de celebrity-scene.

Naar verluidt verdienen Kim en haar zussen tonnen, zo niet miljoenen aan hun social media accounts. Door geld te eisen van de platformen om iets te posten voor hun miljoenen volgers slepen zij belachelijke bedragen binnen. Om nog maar niet te spreken over gesponsorde content. Waar de zusjes natuurlijk ook genoeg aan doen.

kim-x-khaled

The “Major key” tot succes als #SocialArtist

Om je tegenwoordig te profileren als artiest moet je dus, als we het succes van de hierboven beschreven artiesten mogen geloven:

  • Je constant blootstellen om gezien te worden – Een paar dagen niets posten en ze zijn je alweer bijna vergeten. Fans verwachten tegenwoordig elke minuut van je leven mee te kunnen kijken.
  • Exclusieve content leveren – Wij “besluiten niet zomaar even” op een jet-ski te stappen als we ons vervelen. Wij zijn ook niet dagelijks in een andere Louis Vuitton winkel te vinden als Lil Kleine. Be original, be extreme!
  • Een catchy lijfspreuk verzinnen – “Laat je lekker likken” en “Major key” zijn inmiddels bijna slogans geworden van de artiesten als merk en laten zich makkelijk overnemen door de fans/volgers. Maak er een eigen, een leus waarvan mensen direct weten dat jij hem verzonnen hebt.

Door erg actief te zijn op sociale media met goede posts, interactie met volgers en regelmatige “aanwezigheid” te tonen hoef je bijna geen talent meer te hebben. Het beeld van iemand die zich succesvol voordoet kan populairder worden dan een getalenteerde artiest die social media niet snapt. Of moeten we zeggen: niet ‘snapt’?

Wat vind jij van #SocialArtists? Een goede aanvulling op een goede artiest of moeten muzikanten zich vooral op hun muziek storten? Praat mee en deel je mening in de reacties of met #SocialArtists.

 

Advertenties

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. stefaniedeboer schreef:

    Goed artikel! Leuk om te lezen hoe artiesten zichzelf als merk neerzetten door zich te profileren op social media. Ik merk in mijn omgeving ook duidelijk dat artiesten die hier goed in zijn, bijvoorbeeld Conor Maynard het aan populariteit winnen vergeleken met artiesten die zich minder goed op social media profileren.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s