Free Record Shop(ping)

Wie is er niet opgegroeid met CD-torens van papa in de huiskamer of LP-bakken van opa op de zolder? Wie vroeger een beetje met muziek bezig was had al gauw wat extra woonruimte nodig om die platen te kunnen bewaren. Toen de MP3 zijn intrede deed in muziekland was dit al gauw overbodig. Waar de consument zijn geluk niet op kon, verwondde hij nietsvermoedend de muziekindustrie.

Het einde van de muziekindustrie

Na de introductie van Napster in 1999, betaalde er bijna niemand meer voor muziek. Gratis muziek downloaden was hét nieuwe ding. Een goedlopende miljarden-business smolt als sneeuw voor de zon. De ene na de andere CD-winkel werd gesloten. Hoewel er veel artiesten, muzieklabels en andere distributeurs in de moeilijkheden raakten door deze ontwikkeling, opende het tegelijkertijd de deuren voor innovatie. De muziekindustrie van toen was niet duurzaam en zou toch niet overleven. De on-demand consument was geboren en wilde geen album meer maar een singletje of drie van een plaat. Liedjes werden massaal gedownload (gestolen) en gedeeld.

Ondanks dat de consument het product niet de waarde toekende die het verdiende in die tijd, bleven artiesten hun werk uitvoeren. Rapper Devin the Dude omschrijft het goed in het nummer “What a job”:

“Singin’ folk songs but not no kumbaya, my Lord
You download it for free, we get charged back for it

I know you’re saying, they won’t know they won’t miss it
Besides, I ain’t a thief, they won’t pay me a visit
So if I come to your job, take your corn on the cob
And take a couple kernels off it, that would be alright with you

Hell no, yeah, exactamundo
But we just keep recording and it ain’t to get no condo”

Niemand betalen maar iedereen verdienen

De industrie raakte nog meer van slag, er kwamen rond die tijd steeds meer artiesten bij door de groei van betaalbare consumentenelektronica en dus ook muziekapparatuur. Zo wilden er massa’s mensen rijke, beroemde artiesten worden. Terwijl ze zelf al te beroerd waren om te betalen voor muziek.

Dat er niet betaald werd voor muziek was ook niet zo gek. Als je ziet dat het muziekproduct van toen, de CD, niet aansloot op de wensen van de consument. We waren onderweg, mobiel en bezig. Wie liep er nou nog rond met een discman? Dashboardkastjes puilden uit van de CD-mappen. Muziek moest digitaal, per stuk verkrijgbaar zijn. Maar er moest natuurlijk wel voor betaald worden.

 De aankomst van de uitkomst

cro_cars_cd_vs_phone_audio

Apple bracht in 2001 de uitkomst. iTunes was het eerste grote platform waar zo goed als alle muziek te vinden was en voor een klein prijsje te downloaden. Dat werkte, mensen gingen weer betalen voor muziek. De €0,99 die de consument hier moet betalen voor een liedje is namelijk te verwaarlozen (voor de consument). De consument kan bij iTunes kiezen om losse liedjes of complete albums te downloaden. De online muziekbibliotheek houdt overigens je aankopen bij zodat je deze op al jouw apparaten gemakkelijk kan downloaden. De revolutie was begonnen.

Maar voor de grootgebruiker was deze revolutionaire optie wel een prijzige. Er zit namelijk geen limiet op de kosten die je kunt maken. Je moet voor al je liedjes afzonderlijk betalen. Als je dus een flinke verzameling wilt hebben mag je diep in de buidel tasten. Voor de innovators was en blijft het een statussymbool, een volle muziekbibliotheek. Als je het kan betalen is het fijn maar wat moet een student dan? Die leeft van StuFi maar wel van ALLE muziek op de wereld wil genieten? Inderdaad, wat moet jíj en wat moet ik dan?

Betaalbare oplossing

Voor ons zijn er gelukkig ook diensten als Spotify. Deze streamingdienst met zo’n 100miljoen maandelijkse gebruikers laat je op abonnementsbasis ongelimiteerd genieten van muziek. Het biedt zelfs de mogelijkheid om muziek lokaal op te slaan om ook offline van je favoriete tunes te genieten. Sinds een paar jaar domineert Spotify de markt. Met een bedrag van €10,- per maand ben je verzekerd van eindeloze muziekstreaming, professioneel geselecteerde afspeellijsten en persoonlijke suggesties op basis van je luistergedrag. De CEO van de streamingdienst Daniel Ek, tweette onlangs dat het bedrijf de 40 miljoen betalende abonnees is gepasseerd.

Apple’s antwoord op Spotify, Apple Music, komt nog niet zo goed van de grond. Deze streamingdienst met 17 miljoen betalende gebruikers kopieert het concept van Spotify maar is niet zo goed bereikbaar. Spotify kun je bijvoorbeeld ook kosteloos gebruiken. Je kunt het programma gemakkelijk downloaden en zonder betaald profiel muziek luisteren. Op die manier krijg je wel reclames te horen maar dit nemen veel mensen op de gratis koop toe. Goeie deal toch? Apple Music daarentegen is niet eens te bekijken zonder te registreren voor een proefmaand. Ik bedoel, heb jij het weleens gebruikt?

My kind of music

Waar het Amerikaanse elektronicabedrijf eerder leidde in de revolutie, lijdt het er nu onder. De toenemende gebruikers op Spotify betekenen afnemende kopers op iTunes. Zelf ben ik er ook schuldig aan de iTunes bibliotheek te hebben ingeruild voor een Spotify-account. Maar hey, who can blame us? Met een budget van €10,- ben je bij iTunes na 10 liedjes of een album bankroet, waar je bij Spotify dan net het spits afbijt.

Betaal jij voor je muziek of blijf je steevast jatten? Laat het weten in een reactie!

 

Advertenties

4 reacties Voeg uw reactie toe

  1. anitaadew schreef:

    ‘Niemand betalen, maar iedereen verdienen’, zo is het. We zijn zo gewend geraakt dat we dingen gratis krijgen; kijk naar de journalistiek. Ik denk dat zonder mogelijkheden als Spotify er door meer mensen wel weer meer de illegale kant opgezocht wordt. Dit maakt het wel toegankelijk.

    Liked by 1 persoon

  2. Ruben Coelho schreef:

    Bedankt voor je reactie Anita! Inderdaad, ook in de journalistiek is deze trend merkbaar… Kijk maar naar Blendl als platform om dit gat op te vangen.

    Like

    1. Anita de Wildt schreef:

      En vervolgens slechts onder de 30 cent voor je achtergrondartikel krijgen… Dramatisch.

      Like

  3. gerannekiezebrink schreef:

    Het is inderdaad belachelijk dat artiesten worden bestolen van hun creativiteit. Muziek is een belangrijke factor in ons dagelijks leven en de makers ervan behoren de credits hiervoor te krijgen en er dus voor betaald te worden zodat ze door kunnen blijven gaan met het maken van muziek. Er zijn vast nog andere manieren om geld te verdienen aan muziek die nog niet zijn geprobeerd. In een veranderende wereld moet je meebewegen.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s