‘’Je moet zijn waar je doelgroep is’’

Roelof Hemmen is een anchor in het kwadraat. Hij is dagelijks te horen op Business Nieuws Radio (BNR) met zijn nieuwsprogramma LBT, en al vele jare één van de anchors van het RTL Nieuws. Daarnaast is hij een ervaren dagvoorzitter, debatleide en vakman op het gebied van de techniek van presenteren en communiceren op televisie, radio en op het  podium. Een man van alle markten thuis. Maar hoe belangrijk is dat nu de samenleving digitaliseert?

  1. Hoe ziet een gemiddelde werkdag voor u eruit, als u dat kort zou moeten beschrijven?

‘’Mijn dag begint om 06.00 uur ‘s ochtends, met de voorbereiding van mijn programma bij Business Nieuws Radio (BNR). Dan om 07.30 uur naar de studio van BNR in Amsterdam om het radionieuws te presenteren. Daar ben ik om 08.30 uur. Hier passen we dan het draaiboek aan, en dan begint de show om 09.30 uur tot 12.00 uur. Ik werk week op-week-af bij RTL Nieuws als anchor, dus om de week ga ik na de radio door naar RTL. Daar begin ik dan met de voorbereiding van de uitzendingen. Die zijn om 16.00 uur, 18.00 uur en 19.30 uur.’’

  1. Is dat veranderd ten opzichte van toen u net in het vak kwam, als bijvoorbeeld nieuwslezer?

‘’Dat is niet zoveel anders, het tv-gedeelte. Je moet weten waar het over gaat, het nieuws van de dag kennen, en de achtergronden, zodat je de juiste toon kunt treffen, weet wat belangrijk is en wat niet. Wel gaat alles veel sneller, de druk ligt hierdoor op het snel opnemen van nieuws en de goede keuze maken in wat daadwerkelijk relevant is.’’

  1. Hoe ziet volgens u televisie er over ongeveer tien jaar uit?

‘’Ik zou het niet weten. De tendens is dat vooral jonge mensen minder lineair kijken. Dat zal we doorzetten, en heeft ongetwijfeld gevolgen voor het verdienmodel van bij voorbeeld RTL Nederland. Reclame-inkomsten worden minder, als je minder mensen bereikt. Zeker als het om jonge mensen gaat, die interessant zijn voor adverteerders.’’

  1. Zal dit volgens u voordelig of nadelig voor u zijn?

‘’Ik denk dat het nieuws in een of andere vorm blijft bestaan. Nieuws is vluchtig, van dit moment, je moet het live zien. Daarnaast is RTL Nieuws een merk, dat betrouwbaar is, geloofwaardig, en dat voor jou het belangrijkste nieuws selecteert en van achtergronden voorziet. Dat is waarde, en ik denk dat mensen daar tijd voor over hebben, en zelfs bereid zijn op een vest tijdstip voor de buis te gaan zitten. Daarnaast zal het merk RTL Nieuws natuurlijk via andere kanalen ook contact met de consument moeten maken.’’

  1. Zijn alle snelle ontwikkelingen omtrent technologie een kans of juist een bedreiging voor RTL?

‘’Ik zie vooral kansen. De vraag is alleen waar je op moet inzetten. Wat is het volgende Twitter? Je moet zijn waar je doelgroep is. En je moet ze naar hun wens bedienen. Door de digitalisering van de samenleving is dit echter moeilijk, doordat de doelgroep steeds breder wordt. Daarentegen zijn ze op meerdere kanalen actief is, waardoor het bereik veel groter is. De enige ontwikkeling die ik als bedreiging ervaar, is de verschuiving van het nieuws naar online op demand. Hierdoor krijgt nieuws een heel andere wending.’’

  1. ‘’StyleHaul is the largest original video destination for fashion, beauty and lifestyle content, with a community of more than 3500 original creators on YouTube.’’
    ‘’DIVIMOVE is the leading multi-channel-network in Europe, located in Berlin. The network is working closely with YouTube creators in content creation.’’ Denkt u dat ideeën als StyleHaul en DIVIMOVE het nieuws in de toekomst (gedeeltelijk) over zullen nemen? Wat is uw visie hierop?

‘’Niet iedereen kan nieuws maken zoals wij dat doen als professionele organisatie. Gebundeld in 20 minuten, met online extra’s. Je ziet wel dat vloggers en Youtubers in opkomst zijn. Maar wij geven feiten, achtergrond en duiding, over heel veel onderwerpen. Wij hebben deskundigheid in huis, en zijn op veel plekken. Dat zijn voordelen.’’

  1. Tijdens uw presentatie vertelde u dat u eerst redacteur bent geweest, waarna u verslaggever werd en daarna pas aan de slag ging als nieuwslezer bij RTL Nieuws. Zal een student die nieuwslezer of presentator wil worden een soortgelijk pad moeten betreden om dit te bereiken of zal door de snelle ontwikkelingen in technologie het er heel anders aan toe gaan volgens u?

‘’Dat hangt er een beetje van af. Ik vind het een voordeel als een nieuwslezer een grote en brede journalistieke ervaring heeft. Tekst voorlezen is niet zo moeilijk. Nieuws beoordelen, teksten maken, en die op de juiste toon brengen wel. Door de digitale samenleving is het aanbod van mensen die nieuws beoordelen en teksten maken enorm. Je moet je expertise vinden en daarin uniek zijn om het in de digitale samenleving te kunnen maken.’’

292f892f9351f45529cae4f95dcef4d3fe44ab47

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s