How to: Effectief communiceren met je doelgroep

12152694_s

Je doelgroep is breed, onvoorspelbaar en lastig te bereiken. Dit probleem zal elk bedrijf herkennen. Anno 2015 moet je als bedrijf wel met je doelgroep kunnen communiceren. Meer dan ooit heeft je doelgroep, door middel van digitale media en een social media, invloed op het imago en het doen en laten van een bedrijf. Het eerste contact is bepalend, wees daarom bewust van de manier waarop je communiceert met je doelgroep. Een helder communicatieplan is belangrijk, gebruik daarom deze paar basis punten om zo effectief mogelijk met je doelgroep te communiceren.

geweldlooscommuniceren

 

  1. Spreek dezelfde taal

Je doelgroep moet zich aangesproken en vooral begrepen voelen. Wanneer je je doelgroep goed kent weet je ook hun manier van communiceren en hun taalgebruik. Houd hierbij ook rekening met wat je als bedrijf wilt uitstralen. Bij een zakelijk imago hoort een zakelijk toon.

  1. Gebruik verschillende kanalen.

Je verhaal vertel je niet alleen op je Facebook pagina, maar je maakt het ook visueel op YouTube, laat jezelf zien op Instagram en geeft achtergrond informatie op je website. Zorg ervoor dat je met de juiste content, voor de juiste doelgroep op het juiste kanaal te vinden bent.

  1. Creëer actieve interactie

Bij het communiceren met de klant draait het om de interactie en dialoog. Op social media zijn consumenten dagelijks actief met de interactie met vrienden. Ook bedrijven worden steeds meer herkenbaar aan online acties en campagnes en de consument gaat hier, wanneer voor hen aantrekkelijk, in mee. Door continue op interactie te sturen, vergroot je de betrokkenheid van je doelgroep. Start een dialoog via social media, of creëer een online community waar de doelgroep elkaar kan vinden.

  1. Segmenteer binnen de massa

Je doelgroep bestaat uit een grote groep mensen met ieder hun eigen wensen en behoeftes. Zij zullen allemaal anders reageren op communicatie. Maak daarom onderscheid in de verschillende segmenten waarmee je te maken hebt, beslis per segment welke manier van communiceren voor hen het beste is en welke kanalen hiervoor moeten worden ingezet.

Segmentatie

  1. Wordt visueel herkenbaar

Het logo van bekende merken als Coca Cola en McDonalds staat in het geheugen van iedere consument gegrift. Door jezelf visueel te maken met een logo en huisstijl, gebaseerd op wat je wilt uitstralen, creëer je herkenning en onderscheid. Online consumenten zien het liefst afbeeldingen en video’s, het gebruik hiervan groeit op social media en is aantrekkelijk voor iedere doelgroep. Zet regelmatig visuals in op verschillende kanalen.

  1. Belangrijkste tip

Zorg ervoor dat er tijd en moeite in jouw communicatie (lees: relatie) met de doelgroep wordt gestoken. De essentie van effectieve communicatie draait om inleven, meedenken, afstemmen, luisteren en aandacht geven. De juiste implementatie van deze punten zal bijdragen aan het behalen van de strategische marketing- en bedrijfsdoelstellingen van je onderneming.

 

Van welk bedrijf vind jij de communicatie het beste? En van welke het minst?

Klik hier voor leuke voorbeelden van webcare

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s