DE informatie om goed te kunnen scoren op social media!

Sharon de Kruijff, een 20-jarige studente van de opleiding Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Momenteel beheert zij de social media en de websitecontent van Kulturhus de Breehoek te Scherpenzeel. Zij ziet deze bijbaan als een mooi begin van een glansrijke carrière in de digitale mediawereld.

De Breehoek is een gebouw met verschillende culturele activiteiten, hieronder vallen de sportzalen, de bibliotheek en de theaterzalen. Dagelijks plaatst Sharon de opkomende activiteiten en de nieuwste weetjes, die gaan over toernooien, cursussen, exposities, wedstrijden, sportavonden en info-ochtenden. Tevens maakt zij verschillende advertenties van het Kulturhus voor in kranten, websites en bladen. Kortom: het is een bijbaantje waarbij zij veel verschillende functies verricht waarbij zij veel leert.

“Veel bedrijven beseffen niet wat goede social media doet voor het imago”

Waar moet je als bedrijf allemaal over nadenken als we het hebben over social media?

“Ik denk dat veel bedrijven er niet bij stil staan wat goede social media activiteiten voor het imago van hun bedrijf doen. Ook denk ik dat veel bedrijven er te makkelijk over denken omdat het gratis is. Om daadwerkelijk iets te bereiken met je social media moet er wel worden geïnvesteerd in goede campagnes.”

Hoe zorg jij er voor dat het Kulturhus haar social media optimaal benut?

“Ik bepaal zelf wat er op de social media verschijnt. Maar daarvoor heb ik wel informatie nodig van de gebruikers. Ik stuur per maand een reminder naar de gebruikers met de mededeling dat wij ze gratis publiciteit aanbieden. Ik krijg van ongeveer twintig procent van de gebruikers een reactie. Hieruit blijkt dus dat niet iedereen de kracht van social media inziet.”

Uit ervaring weet ik dat het lastig kan zijn om interactie met de doelgroep te genereren, hoe doe jij dit? Hoe realiseer jij traffic?

“Samen met mijn baas overleg ik wat wij de doelgroep kunnen aanbieden via social media. Ik voeg vaak een prijsvraag toe, waarbij ik de doelgroep probeer te ‘triggeren’ te reageren. Hier zit natuurlijk een prijs aan vast, bijvoorbeeld gratis entree voor een expositie, of een geldbedrag voor hapjes en drankjes bij de bar. Ik merk dat wij hierdoor meer verkeer krijgen op onze social media kanalen.”

A/B testing laat zien wat er bij de doelgroep werkt”

Heb je in je carrière weleens een social media campagne opgezet, die totaal niet werkte? Zo ja, hoe kwam dit? Hoe heb je dit vervolgens opgelost?

“Ik heb tot op heden nog geen campagne opgezet. Wel ben ik bezig om reclame via Facebook uit te proberen. Het is de bedoeling dat de zaalverhuur gepromoot wordt in de regio. Veel mensen uit de regio weten namelijk nog niet van het bestaan van het Kulturhus af. Hierbij kan je een bepaald budget inzetten wat je per dag uitgeeft. Eigenlijk moet een social media campagne uit verschillende versies bestaan. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van A/B testing, kun je precies zien wat er werkt en wat niet. Zo leer je voor de volgende campagne wat aanslaat bij de doelgroep en wat niet.”

Nou willen we natuurlijk dolgraag weten welke eigenschappen heb je volgens jou nodig om een goede social media marketeer te worden?

“Ik denk dat je goed moet zijn in plannen, zelf plan ik alles op Facebook per week in. Ook heb ik per week met verschillende deadlines te maken waardoor ik het liefst alles zo vroeg mogelijk af wil hebben. Daarnaast denk ik dat je enorm betrokken moet zijn bij het bedrijf waarvoor je werkt. Alleen zo maak je de beste social media. Ook heb ik veel contact met verschillende gebruikers waardoor ik altijd bereikbaar moet zijn.

Meer weten over de auteur? Klik dan hier.

Lees ook mijn andere artikelen:

DE informatie om goed te kunnen scoren op social media

De gouden tips naar een succesvolle blog

Bekijk mijn TED talk! Klik hier.

Advertenties

3 reacties Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s