Toekomst van de televisie

Wouter Groot is naast docent aan de Hogeschool van Amsterdam ook nog eens werkzaam als coördinator en onderzoeker van het lectoraat Crossmedia op het gebied van Business Model Innovatie voor de Creatieve Industrie. Daarnaast heeft hij in het verleden ook een loopbaan gehad als producent bij Endemol. Daardoor is hij een uitstekende kandidaat om zijn visie te geven over de toekomst van de televisie.

Lineaire televisie naar digitale televisie

Op dit moment wordt er nog veel naar lineaire televisie gekeken. Dit komtdeloittegfkspot omdat er geïnvesteerd is in de televisiekabels onder de grond door de kabelmaatschappijen. Hierdoor zullen de kabelmaatschappijen nog langere tijd televisie via een lineaire manier aanbieden. Maar toch is de digitale televisie in opkomst met de komst van Netflix en daarmee is er een omslag geweest. Het kijken van wanneer je maar wilt, wat je maar wilt en hoe je maar wilt maar echter wel tegen betaling. Dit fenomeen is nieuw voor Nederland. Voorheen wilde Nederland namelijk helemaal niet naast kijk- en luistergeld ook nog eens betalen voor content. Nederland zat daar niet op te wachten. Een voorbeeld hiervan  is Sport 7 van John de Mol. Dit was de eerste betaalde commerciële zender, maar deze flopte echter omdat Nederland niet bereid was om voor voetbal te betalen.

Modellen

Hoewel mensen nu wel bereid zijn om te betalen voor content willen ze niet jaren lang vast zitten aan een abonnement. Daarom wordt er gekeken naar de cultuur en welke modellen daarbij passen. Er zijn verschillende modellen die gebruikt worden zoals: pay-per-views, freemium, advertentie, subscription, video-on-demand and streaming. Zo kunnen mensen zeggen ik wil voor nu een maand abonnement op deze serie, ik wil deze video nu kopen met video-on-demand en ik wil voor de sportzender een doorlopend abonnement. En dit is elke dag opzegbaar. Dit soort modellen zijn er al in Engeland en zullen ook de toekomst zijn voor Nederland.

Platformen

Voor het bekijken van het digitale aanbod zijn de smart televisies de uitkomst. Op dit gebied veranderd er ook nog veel. Op dit moment draait ieder televisiemerk op hun eigen platform. Zoals Iphone op Ios draait en Samsung op Android. Dit is niet erg handig en er wordt dan nu ook gekeken naar het produceren van een gezamenlijk platform wat de standaard wordt. Hierdoor kan makkelijker content en applicaties gedeeld worden en kunnen telefoons veel gemakkelijker contact maken met de televisies. The internet of things is hierbij belangrijk. Alle apparatuur staat met elkaar in verbinding.

Op dit moment blijft lineair televisie kijken het populairst, echter vind er toch een verschuiving plaats van lineair naar digitaal. Hiervoor bestaan verschillende modellen en er moet nog maar blijken welke combinatie hiervan het beste werkt. Ook op het gebied van de televisie zelf vinden veranderingen plaats die het televisie kijken voorgoed zullen veranderen.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s