Pinterest Onmisbaar Marketinginstrument

Pinterest onmisbaar marketinginstrument

Zelf ben ik een groot fan van Pinterest. Lekker de hele zondag rondneuzen en inspiratie opdoen voor leuke outfits of home make – overs. Een ideale plek voor, nu vooral nog vrouwen, die van creativiteit, originaliteit en mooie foto’s houden. Maar elke keer weer is het een grote teleurstelling als ik de droomoutfit voorbij zie komen, maar op geen enkele manier kan ontdekken, waar die droomoutfit toch vandaan komt.

PinterestAaK

 

Maar hey, let op! Afgelopen Juni plaatste Pinterest een bericht op hun eigen blogpagina; “Coming Soon: Buyable Pins!”. Pinterest kent zijn doelgroep goed, en weet als geen ander dat de ruim 151 miljoen Pinterestgebruikers niets liever doen dat rondkijken en inspiratie opdoen om vervolgens ook echt die droomoutfit te kunnen kopen.

Op dit moment is het alleen in de  Verenigde Staten mogelijk op via Pinterest te shoppen, maar het kan niet lang meer duren voordat de Nederlandse trendliefhebbers los kunnen gaan op de verschillende webshops, die zij via Pinterest hebben ontdekt. Grote bedrijven zoals Nordstrom, Shopify en Macy’s werken al samen met Pinterest en dat laat zien dat zij vertrouwen hebben in het nieuwe ‘Buyable Pins’ concept.

Cinematic Pin

De naam Cinematic Pin geeft het gevoel alsof jij vanuit je luie bioscoopstoel naar prachtige Pin Films aan het kijken bent onder het genot van een heerlijke beker Cola. En dit is nou juist het gevoel dat Pinterest wilt opwekken bij potentiele adverteerders. Want sinds Juni is het mogelijk voor adverteerders om zogeheten bewegende Pins te plaatsen. Je kan het vergelijken met een mini film. Het voordeel voor de gebruiker? De pin speelt zich alleen af wanneer de hij of zij eroverheen scrollt, maar zodra je stopt met scrollen, stopt ook de Cinematic Pin met afspelen. Hier hebben zij voor gekozen, nadat zij onderzoek hebben gedaan naar de automatisch afspelende filmpjes op Instagram, die door het grootste gedeelte van de gebruikers als super irritant worden ervaren. Pinterest Loves You! Pinterest laat jou bepalen of jij zin hebt in de Cinematic Pin. Ben jij benieuwd wat er in het filmpje te zien is? Dan klik je hem aan en speelt, de maximaal 6 seconde durende, Cinematic Pin nogmaals af.

Marketers Loves Pinterest!?

Pinterest blijft altijd een beetje de underdog als het gaat om de inzet van online marketinginstrumenten. Maar waarom? Op dit moment biedt Pinterest namelijk al tal van mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken op de manier zoals jij dat wilt. Hieronder een vijftal punten waarom Pinterest echt onmisbaar is in jouw online marketingstrategie

  1. Op geen ander Social Media kanaal ligt de Traffic naar de website van jouw bedrijf zo hoog als bij Pinterest. Dit komt doordat Pinterest de gebruiker via de, door jou geüploade afbeelding, meteen wordt doorgelinkt naar het kanaal waar de afbeelding vandaan komt. Een unieke kans lijkt mij om meer bezoekers te trekken.
  2. Er is geen betere plek om jouw content viral te laten gaan, dan op Pinterest. De kracht van Pinterest in namelijk het ‘Re – Pinnen’ van jouw lievelingspins om een zo mooi mogelijk boord te creëren. De plek voor bedrijven om hun content tot de leukste te laten behoren en zo veel mogelijk te laten verspreiden.
  3. De echte merkfans bevinden zich op Pinterest. Er is geen betere plek voor bedrijven om inzicht te krijgen in hun mogelijke merkfans, die het bedrijf op handen dragen en meehelpen aan de verspreiding van positieve berichten. Maar liefst 43 procent van de Pinterestgebruikers is bereid zich te binden aan een merk, terwijl dit op facebook maar 24 procent is.
  4. Pinterest biedt de mogelijkheid om door middel van visual story telling een goed beeld en gevoel neer te zetten van jouw bedrijf. Dit is niet alleen weggelegd voor bedrijven met de perfecte foto’s, want door de verschillende borden die aangemaakt kunnen worden, kun je een goed gevoel overbrengen.
  5. Vallen vrouwen binnen jouw doelgroep? Dan is Pinterest de plek waar jij je bedrijf bekend moet maken. Maar liefst 80 procent van de gebruikers is vrouw en is de belangrijkste schakel achter het medium.

Dus waar wacht je nog op!? Aan de slag met Pinterest. Bereik jouw merkfans en laat de beste kant van jouw bedrijf zien.

Anouk Koolhoven 

Nieuwsgierig naar mijn Pinterest? Laat een reactie achter, zodat jullie kunnen laten weten wat je van mijn stukje vindt.

Advertenties

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Emily schreef:

    Weer een nieuwe plek om te adverteren! Zelf stoor mij niet zo aan de advertenties en ik denk dat filmpjes op Pinterest zeker aanslaan. Ook leuk om te weten dat er nu buyable pins komen

    Like

  2. gerritbril68 schreef:

    Hallo Anouk, interessant stukje. Ik had de mogelijkheid van buyable pin nog niet gezien. Maar dat komt misschien ook omdat ik iets andere interesses heb dan mode of kleding ;-). Als één van die kennelijk 20% mannen vind ik Pinterest interessant omdat er veel aandacht is voor het estetische. Ik denk dat Pinterest voor marketingdoeleinden heel krachtig kan worden, maar dat vraagt van jou als adverteerder veel aandacht voor je segmentering. Het mooie van Pinterest is dan wel weer dat je je doelgroep heel makkelijk kan vinden op onderwerp van borden. Hoe zie jij dat?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s