How-to: 5 manieren om sponsored content optimaal in te zetten.

on

1 Zorg dat je content zichtbaar is!

Uit verschillende studies blijkt dat advertenties in de vorm van banners of advertenties op social media niet of nauwelijks werken. Bij Facebook is de zogenaamde ‘click through rate’ (CTR) met 0,119% dan ook erg laag. Deze advertenties die dus op het eerste oog erg aanwezig zijn, blijken dus nogal onzichtbaar.

Het is dus belangrijk om een manier te verzinnen waardoor de content wel zichtbaar is. Als sponsored content goed wordt ingezet en geïntegreerd dan verhoog je de zichtbaarheid, en de clicks, enorm. Hierbij is het van belang dat de content zich binnen het zichtveld van de gebruiker bevindt. Uit een eyetracking studie van de Niels Norman Group (2007) bleek namelijk dat normale advertenties hierdoor vaak buiten de boot vallen. Wil je meer clicks, zorg dan dus dat je content zichtbaar is!

2 Vergroot je bereik met een gepaste tone-of-voice!

Content met een gepaste tone-of-voice bereikt een veel grotere groep dan content met een algemene tone-of-voice. Uit een studie van Sharethrough bleek dat naast een groter bereik zo’n artikel ook veel vaker gelezen wordt. Dit komt omdat je met een gepaste tone-of-voice je de lezer niet uit zijn flow haalt en hiermee het ‘afhaak-percentage’ verlaagt. Bovendien blijft informatie dat in verhaalvorm is gegoten ook nog langer te blijven hangen.

Zorg er dus altijd voor dat de boodschap die je wilt overbrengen de overige content van de website niet overschreeuwt. Laat de content zich dus mengen met de ‘gewone’ content. Voor de lezer voelt de content op die manier veel natuurlijker aan.

3 Creëer een hogere merkwaardering!

Bij sponsored content is het belangrijk dat de content goed aansluit bij het medium. Een merk als L’oreal kan daarom beter een deal sluiten met een beautyblogger dan met een foodblogger. Dit lijkt erg vanzelfsprekend maar voordat sponsored content gebruikt werd, doken banners op de meest willekeurige sites op.

Zodra je een geschikt kanaal gevonden hebt zal je merken dat de merkwaardering van de klanten hoger wordt. Bij sponsored content is dit namelijk 32%, bij geïntegreerde banners slechts 23%. Dit heeft als gevolg dat de aankoopintentie ook hoger is (respectievelijk 52% versus 34%). Een hoge aankoopintentie is voor bedrijven erg belangrijk, zo genereer je uiteindelijk omzet. Bovendien is de identificatie met het merk een stuk hoger bij sponsored content. Als er eenmaal identificatie optreed is de klant geneigd zich te binden en is de kans op ene herhalingsaankoop groter. Kies je kanaal dus goed!

4 Maak je content deelbaar!

Niets is handiger dan content ‘die zichzelf deelt’. Door een winactie of een andere beloning aan je content te koppelen vergroot je je bereik. Lezers moeten het bericht delen om mee te doen, dit kost voor jou als merk niks extra’s maar levert wel veel op. Bovendien is de deelbereidheid bij sponsored content 32%, des te meer reden om die kans niet te laten liggen.

4 Bouw een band op met je influencers!

Steeds meer merken kiezen ervoor om samen te werken met influencers. Dit is een manier om je doelgroep nog beter te bereiken en om gelijk in te spelen op de de nieuwe manieren van mediagebruik. Als je eenmaal een goede relatie met zo’n influencer hebt bouw je dus ook een relatie op met de achterban.

Vloggers als Enzo Knol en Teske de Schepper posten herhaaldelijk gesponsorde artikelen of video’s waarin ze een product aanprijzen. Een voorbeeld hiervan is de video van Teske waarin ze samenwerkt met NS om het ov en de ov-fiets te promoten. Ook hier is de tone-of-voice weer afgestemd op de doelgroep, wat de merkwaardering verhoogt en dus ook de kans op herhalingsaankopen. Kies dus een goeie ambassadeur en zorg ervoor dat je de relatie onderhoudt!

 

Advertenties

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Renee schreef:

    Interessant artikel Roos! Toch nog een vraag: ‘Wat is er zo sterk aan die samenwerking tussen Teske en NS?’

    Like

  2. roosdes schreef:

    Ik denk dat het een goede samenwerking is omdat NS wel een wat frisser imago kan gebruiken en Teske NS dat kan geven. NS is natuurlijk een bedrijf dat al jaren bestaat, door zo’n oud merk te combineren met een jonge influencer creëer je een nieuwe insteek die zo de ov-fiets een impuls kan geven.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s