Hoe vloggen ingezet kan worden in een digitale mediastrategie

Vloggen is een fenomeen dat steeds populairder wordt, ook onder bedrijven met een digitale strategie. Maar wat houdt vloggen eigenlijk in en hoe kan jij als mediaspecialist vloggen inzetten om je naamsbekendheid te vergroten.

Terwijl vroeger bloggen populair was, is vloggen het nu helemaal. Vloggen is eigenlijk een videoblog. Hoewel het bekend is geworden door “normale mensen” die hun dagelijkse leven op video gingen vast leggen, doen nu ook grotere mediaproducties en bedrijven mee aan het vloggen. Denk hierbij aan Editie NL die wekelijks een vlog online zet om aan de kijkers te laten zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat.

Vloggen is voornamelijk populair onder 10 tot 29 jarigen, maar wordt ook steeds populairder onder de 30 jarigen. Vloggen kan dus een grote kans zijn voor bedrijven die graag naamsbekendheid willen creëren onder de millenials.

Maar vloggen is meer dan alleen een videotje maken, er komt veel meer bij kijken.

Goede kwaliteit

Als je aan het vloggen slaat is het verstandig om te investeren in een goede vlog camera, zodat de  beeldkwaliteit tussen de 720 of 1080p is. Dit zorgt voor een high-definition beeld waarop alles scherp te zien is. Wanneer er met een lager resolutie gefilmd wordt kan het beeld er blokkerig of happerig uit gaan zien, wat als hinderlijk ervaren kan worden door de kijkers en er een kans kan ontstaan dat ze stoppen met kijken. Tip!:Veel vloggers vloggen nu met de Canon G7X en raden andere deze camera aan.

Storytelling

Verzin van te voren wat je wilt laten zien in je vlogs. Wil je juist laten zien hoe bijvoorbeeld het leven van een digitale mediastrateeg eruitziet of wil je juist laten zien wat het inhoudt om digital mediastrateeg te zijn en wat het werk inhoudt. Zorg voor een consistente storytelling in je vlogs, zodat de kijkers weten wat ze kunnen verwachten. Maar wees niet te voorspelbaar en zorg voor een goede afwisseling.

Interactie

Als vlogger is het belangrijk om er voor te zorgen dat je kijkers zich betrokken voelen. Het is dan ook belangrijk om interactie met hun te hebben. Dit kan op de traditionele manier door op de comments te reageren. Maar een leukere manier is om de kijkers bij de video te betrekken door ze ook echt vragen te stellen waarop zij antwoord kunnen geven in de comments of door ze te vragen of ze ooit ook zoiets hebben meegemaakt of doen, en zo ja, een duimpje omhoog te laten doen.

Sponsored content

Als je nog schichtig bent over vloggen kan je proberen door bestaande vloggers je naamsbekendheid te vergroten. Dit kan op twee manieren. De eerste manier is door ze jouw producten toe te sturen en/of gratis uit te laten proberen . Hierbij is het echter niet zeker dat de vlogger jouw product vermeld in zijn of haar vlog. De tweede manier is sponsored content. Hierbij kan je de vloggers vragen of zij jouw product vermelden in hun vlog tegen een vergoeding. Met deze manieren kan je kijken of het vermelden van jouw producten in vlogs het gewenste effect hebben en ook echt de naamsbekendheid verhogen. Waarna je zelf kan beslissen of je een eigen vlog kanaal wil opzetten.

Vloggen kan dus een goede toevoeging zijn tot de digitale mediastrategie. Dus bedenk goed welk doel je wilt bereiken met vloggen en of je dit met een eigen vlog kanaal wilt doen of in samenwerking met bestaande vloggers. En laat het vloggen beginnen.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s