Het geheim achter een succesvolle webshop

In de snelgroeiende online winkelmarkt is het niet gemakkelijk om een succesvolle webshop te beginnen. Toch is het Stefanie Roosenburg en haar man gelukt met hun online winkel in haar- en lichaamsverzorging producten; Dutchhairshop.nl.
Binnen enkele jaren is een spontaan idee uitgegroeid tot een goedlopende business waar beiden hun oude baan voor hebben opgezegd. Een groot risico, wat gelukkig heel goed heeft uitgepakt.
Tijd om via Stefanie erachter te komen wat het geheim is achter het succes van Dutchhairshop.nl.

dVoordat ze de webshop hadden, werkte Stefanie als grafisch vormgever. Hoewel ze tevreden was over haar baan, kwam er op een dag een kans die ze met beide handen aangreep. “Ik ben altijd eigenwijs geweest en trek vaak mijn eigen plan. Iets beginnen voor mijzelf was iets wat ik altijd al in mijn achterhoofd hield. Het bedrijf waar ik toen voor werkte, zocht een nieuwe reseller. Dit leek mij en mijn man wel wat en al snel was onze eerste webshop een feit.”
Helaas werden de producten (afslanksupplementen) na een tijdje uit de markt gehaald, waardoor de webshop stil kwam te liggen. Een teleurstelling, maar ook een groot leerpunt voor Stefanie. “Door dat voorval, begonnen mijn man en ik ons te beseffen dat we afhankelijk waren van één product. Als dat product dan ook nog uit de handel wordt gehaald, dan kan je geen kant meer op. Daarom besloten we meerdere webshops in verschillende categorieën op te zetten.”
Zodoende beheren Stefanie en haar man onder de naam ‘2honderdprocent’ vier verschillende webshops.

Hiervan is de meest succesvolle Dutchhairshop.nl, waarvan het idee was ontstaan door een vriend. “Tijdens een gesprek met een goede vriend kwamen mijn man en ik op het idee om de producten van zijn kapsalons online te verkopen. Zijn kapsalons stralen luxe uit en de klanten worden altijd voorop gesteld. Daardoor komen mensen graag nog een keer terug. Dit wilde wij ook creëren met onze webshop.”

Dat dit gelukt is, bewijst het succes van de webshop, die een conversieratio van 5% heeft. Het voorop stellen van klanten en hen service bieden is een grote oorzaak daarvan, legt Stefanie uit. “Klanten zijn natuurlijk het meest belangrijkste voor onze webshops, dus vandaar dat we veel aandacht aan ze geven. Bij elke bestelling doen we een klein presentje, dit kan een sample zijn van een product of bijvoorbeeld een kortingscode. Zulke dingen zorgen ervoor dat je waardering krijgt van de klanten en dat ze terug blijven komen.”

Omdat Stefanie en haar man met z’n tweeën de webshops beheren, moeten ze van alle markten thuis zijn. Naast de klantenservice, focussen ze zich ook veel op de sales en marketing. “We geven veel geld uit aan marketingcampagnes, omdat dat een heel belangrijk onderdeel is van het succes van je webshop. Ruim 10% van ons budget geven we uit aan de marketing van onze webshop. Een ander onderdeel die we belangrijk achtten voor onze webshop is SEO, want je wil natuurlijk dat je webshop goed vindbaar is op Google.”
De facebookpagina van 2honderdprocent wordt ook ingezet als promotie voor voornamelijk Dutchhairshop.nl. Het handige aan dit social media-kanaal is dat je snel veel mensen bereikt en dat je gratis reclame kan maken, vertelt Stefanie. “We plaatsen winacties, filmpjes en foto’s van haarproducten en het gebruik hiervan. Het is leuk om te zien dat onze posts gedeeld en geliked worden. Interactie met de klanten is erg belangrijk en social media is hier de ideale tool voor.”

Dat het bedrijf zijn succes deels te danken heeft aan hard werken is duidelijk. Maar schuilen er nog andere factoren achter? “Ik denk dat lef het allerbelangrijkste is bij het beginnen van je eigen webshop. Je moet risico’s durven nemen en die sprong in het diepen durven te wagen. Creatief denken is ook zeker een must, soms pakken dingen anders uit dan je verwacht en moet je er een andere draai aan geven. Voor de rest is het belangrijk om mee te gaan met de tijd en te kijken naar je concurrentie. Je kan veel opsteken van anderen en dan bedoel ik niet anderen na gaan doen. Uniek zijn en opvallen zijn denk ik het allerbelangrijkste voor een webshop.”

Neem een kijkje op Dutch Hair Shop: www.dutchhairshop.nl
De andere webshops van Stefanie vindt je hier: www.2honderdprocent.nl

Advertenties

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Annie schreef:

    Nou volgens mij is dit inmiddels verleden tijd. Heb een bestelling geplaatst en betaald, maar er wordt niet geleverd. Op mail wordt niet gereageerd en telefoon lijkt afgesloten.

    Like

  2. Annie schreef:

    Een webshop beginnen is een. Hem draaiend houden blijkt moeilijker. Intussen wordt er niet meer geleverd en krijg je van hen ook geen enkele reactie terug. Ook je geld wordt niet teruggestort.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s