Hoe maak je een website in globale stappen

website

Hoe maak je een website in globale stappen?

Je wilt graag een goede website, maar je weet niet zo goed hoe je dat moet aanpakken. Waar begin je? Wat komt er bij kijken? Dit artikel laat je in simpele stappen zien hoe het proces van het opzetten van een website werkt.

Doelgroep

De eerste stap is om te kijken naar je doelgroep(en). Voor wie is de website bedoeld? Wat voor type persoon is het? Is het iemand die al veel ervaring heeft met websites en internet?

Een doelgroep kan heel breed, maar kan ook heel specifiek zijn. Bij het formuleren en omschrijven van de doelgroep zal je ook rekening moeten houden met de volgende punten:

  • Socio-demografische kenmerken (zoals geslacht, leeftijd, inkomen/rijkdom, opleidingsniveau, land/provincie/stad, relaties);
  • Life-style kenmerken (zoals interesses, hobby’s, kleding, waarden en normen, media/muziek);
  • Onderscheid in de eindgebruiker (bijvoorbeeld luiers: De baby is de eindgebruiker, maar de ouder/verzorger is de directe klant).

Sub-sub-sub menu

Daarna ga je aan de slag met de structuur van het menu. Maak deze niet te breed en werk tot maximaal zeven menu items. Anders wordt het te veel en dat maakt het onoverzichtelijk. Ook is het belangrijk om niet meer dan één sub-menu te maken. Dit maakt het voor mobiel gebruik erg lastig. Op een desktop kan dit wel goed werken, maar op mobiele devices wordt het menu onoverzichtelijk. Door een groot menu met veel sub-sub-menu opties, moet de gebruiker alle opties afgaan om te vinden wat hij of zij zoekt.

Hieronder een afbeelding van een sub-submenu op een smartphone. Hier is er niets meer zichtbaar van de website, door het menu.
menu story

WordPress

Na de menustructuur kun je gaan werken met een template voor een CMS zoals WordPress. Vrijwel ieder template heeft een handleiding. Lees deze zorgvuldig voordat je aan de slag gaat. Bedenk hoe iedere pagina er globaal uit zou moeten zien. Bepaal vervolgens welke elementen je op iedere pagina wil hebben. Kijk goed naar de voorbeelden van het template voor de mogelijkheden.

Invullen en opzetten

Vervolgens ga je nadenken over de kleuren en stijl van de website. De kleuren op jouw website worden meestal bepaald aan de hand van de huisstijl. Maar let hierbij wel op, want de keuze voor jouw online kleurenschema heeft namelijk veel invloed op het gebruik van de website, de toegankelijkheid en de doelgroep. Iedere kleur heeft een betekenis en effect.

Schrijven voor je doelgroep (en dus Google)

Als je gaat schrijven voor de website, houdt dan rekening met zoekmachines. Maak je teksten SEO-proof (Search Engine Optimization. Ook hier moet je goed rekening houden met jouw doelgroep. Allereerst wil je begrijpen wat jouw doelgroep wil weten. Wat voor vragen hebben deze mensen en weet jij een antwoord op deze vraag? Om dit in kaart te brengen kun je onderzoek doen naar zoekwoorden. Google heeft Google AdWords Keyword Planner ontwikkeld, dit is een zoekwoorden hulpmiddel. Hiermee kun je analyseren welke zoektermen vaak gebruikt worden. Je Tone of Voice moet ook goed aansluiten bij jouw doelgroep. Maak de teksten zo relevant mogelijk voor je doelgroep.

Puntjes op de i

Je website is nu al bijna af. Zet de puntjes op de i door afbeeldingen toe te voegen, filmpjes te plaatsen en alles te controleren op spelling. Check ook of alle interne en externe links het doen. Vervolgens kun je je site live gaan zetten. Houd wel regelmatig je website bij en controleer of er geen verouderde teksten/gegevens op staan.

Heb jij nog een aanvulling?

De bovenstaande stappen zijn vrij globaal, maar misschien mis jij een of meerdere stappen in het maken van een website? Aanvullingen of opmerkingen zijn van harte welkom in de reacties hieronder!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s