LinkedIn effectief inzetten

on

Als journalist en tekstschrijver heeft Manon Vonk een grote passie voor communicatie in de breedste zin van het woord. Social media, communicatie, converseren, verbinden en verbeelden, journalistiek, teksten, nieuws, dat is waar zij elke dag mee bezig is. Zij geeft ook workshops in het zo effectief mogelijk inzetten van LinkedIn. Over dit onderwerp heb ik Manon het hemd van het lijf gevraagd. Ik hoop dat je na het lezen van dit interview een beter inzicht krijgt hoe je LinkedIn effectief kunt inzetten.

Wat is in jouw ogen het belangrijkst op een LinkedIn profiel?

‘Dat is een goede zakelijke foto. Het liefst alleen je ‘kop’ en een lach mag. Geen foto is geen optie en een foto op het strand met een glas wijn of bier is echt uit den boze. Je profielfoto is je visitekaartje en de eerste indruk voor andere gebruikers.’

Hoe kun je jezelf makkelijk vindbaar maken op LinkedIn?

‘Dit kan op verschillende manieren, maar zorg in ieder geval voor een pakkende ‘headline’. Deze moet niet alleen opvallen, maar moet ook woorden bevatten waar je op gevonden wilt worden. Het moet de gebruikers triggeren om verder te lezen. Wat ook een handige tool is om makkelijk gevonden te worden is zoekwoorden optimalisatie toepassen binnen je LinkedIn profiel. Je kunt hiervoor Google Adwords raadplegen om zo te kiezen voor de juiste zoekwoorden.’

Wat zet je in een goede samenvatting op LinkedIn?

‘Allereerst is het belangrijk dat je jezelf even kort voorstelt. Daarna komen je ervaringen aan het bod en deze vat je ook kort maar krachtig samen. Vervolgens laat je zien wat je in huis hebt, geef je aan wat je te bieden hebt en wat je specialiteiten zijn. Tenslotte vermeld je, je contactgegevens zodat je makkelijk een connectie kunt maken. Ik vind het zelf altijd prettig lezen als gebruikers ‘bullets’ gebruiken voor een opsomming. Dit geeft een overzichtelijke uitstraling.’

Welke manier kun je het best gebruiken om jezelf te laten horen op LinkedIn?

‘Ga op ontdekking binnen LinkedIn. Zoek in groepen waar je klanten zitten en kijk welke discussies er worden gevoerd. Als het onderwerp interessant en relevant is voor jou(w) (bedrijf) kun je hierop reageren door middel van je kennis te delen. Dit biedt toegevoegde waarde en door hier aan te deelnemen laat je jouw expertise zien. Ook het plaatsen van updates of zelf een discussie starten zijn goede manieren om jezelf te laten horen.’

Hoe vaak moet je minimaal updates plaatsten op LinkedIn?

‘Plaats regelmatig updates op je persoonlijke pagina, dit biedt toegevoegde waarde. Doe dit minimaal een aantal keren per week. Dit hoeft niet dagelijks, dat kan namelijk als irritant ervaren worden.’

Wat was jouw grootste leermoment op LinkedIn?

‘Dat, ondanks dat vele Nederlanders daar niet zo van zijn, een aanbeveling een zeer positieve uitwerking kan hebben. Ik was altijd een beetje afwachtend hiermee totdat een zakelijk contact aanbood mij aan te bevelen. Hiervan heb ik geleerd dat als iemand jou objectief aanbeveelt voor een opdracht die je hebt uitgevoerd, je nieuwe opdrachten kunt binnenslepen.’

Wat is jouw laatste tip?

‘LinkedIn is het grootste zakelijk netwerk in Nederland en daarom vind ik het van belang om actief te zijn op LinkedIn en je toegevoegde waarde te laten zien om zo je kans op opdrachten te vergroten.’

Heb jij nog andere tips voor meer volgers? Laat het dan weten in een reactie hieronder.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s