Facebook advertenties: wat, waarom en hoe?

Zoals jullie konden lezen in mijn eerste bericht, heb ik stage gelopen op de online marketing afdeling van een uitgeverij van hobbytijdschriften. Hierbij hield ik me veel bezig met social media en dan vooral de verschillende Facebookpagina’s van de tijdschriften. Dit was de eerste keer dat ik met Facebookadvertenties in aanraking kwam, en ik vond het leuk! Je kunt de hele tijd dingen aanpassen en je resultaten bijhouden in de statistieken.

Maar wat maakt adverteren op Facebook nou zo handig?
Dit vroeg ik mij in het begin ook af. Je hebt natuurlijk de miljoenen gebruikers die dagelijks inloggen en hierdoor direct in aanmerking komen met de door jou geplaatst advertentie. Daarnaast biedt Facebook veel opties om je doelgroep te segmenteren, waardoor het geld wat je aan je advertenties besteed ook daadwerkelijk clicks en views van je zelfgekozen doelgroep oplevert. Het voorkomt dat jou advertentie over bijvoorbeeld een webshop met auto onderdelen terecht komt bij een 45-jarige huisvrouw die gek is op breien. Het voordeel van Facebookadvertenties is dat je een groot publiek kan bereiken, en er tegelijkertijd zelf voor kan zorgen dat dit publiek relevant is voor jou advertentiedoel.

Facebook_Advertising-Guide-00

Hoe gaat dit in zijn werk? Facebookadvertenties, stap voor stap

De website Frankwatching.nl heeft vijf stappen gemaakt die leiden tot het creëren van je eigen advertenties. Ik heb me vooral bezig gehouden met het beheren van bestaande advertenties, maar de enkele keer dat ik zelf iets op heb gezet, ging ik zo te werk. De advertentiepagina’s met alle opties kunnen een beetje overweldigend zijn, en deze stappen helpen je er doorheen.

  1. Het kiezen van een doelstelling voor je advertentie: Het is belangrijk om van tevoren goed te weten wat je met je advertentie wilt bereiken. Wil je meer pagina likes? Wil je meer clicks naar je website of wil je dat je video’s meer worden bekeken? Kies één van de negen doelstellingen en je begin is er. Je kunt ook verschillende doelstellingen howto1kiezen voor meerdere campagnes te starten. Voor de duidelijkheid: een campagne bestaat uit één of meerdere advertentiesets, en deze bestaat weer uit één of meerdere advertenties.
  2. Stel je advertentie samen: De keuzes die je maakt voor je afbeeldingen en tekst van je advertentie moeten goed samenhangen met het doel dat je hebt gekozen. De afbeelding trekt de meeste aandacht, kies deze dus zorgvuldig. Kies voor iets wat samenhangt met je onderwerp en tegelijkertijd opvalt. Hou de tekst kort en krachtig, en zorg dat er altijd een call-to-action button bij wordt geplaatst (lees verder, bestel nu, doe mee).
    Je hebt drie verschillende manieren waarop je advertentie zichtbaar kan worden. Dekstop news feed, dan komt het in een nieuwsoverzicht op een computer, mobile news feed, dan komt het in een nieuwsoverzicht op een smartphone en right colum ad, dan verschijnt het tussen de advertenties aan de rechterkant van je Facebookscherm.
  3. Stel je target audience samen: Hier ga je je doelgroep kiezen, wie moeten jou advertenties zien? Facebook geeft je veel opties om je doelgroep te segmenteren. Denk aan locatie, leeftijd, geslacht, opleiding, interesses, gedrag. Zorg dat je je doelgroep zo specifiek mogelijk weergeeft.
  4. Kies hoe je wilt betalen en wat je budget is: Je kunt per click, per 1000 vertoningen, per verwachtte actie na 1000 vertoningen of per conversie betalen. Deze keuze hangt af van je doel en je budget. Het dagelijkse budget dat je moet instellen is het maximale bedrag wat je per dag aan een advertentie uit wilt geven. Zodra dit budget bereikt is, worden je advertenties niet meer getoond. Je kunt ook een looptijdbudget instellen, hierdoor betaal je niet per dag maar wordt gedurende de looptijd van je advertentie je budget bepaald.
  5. Analyseer je resultaten: Bij het advertentiebeheer kun je onder het gedeelte ‘rapporten’ de statistieken van je campagnes bekijken. Je kunt hier filteren wat je wilt zien, of gewoon alles bekijken. Je kunt kijken naar bijvoorbeeld het bereik, aantal weergaven of clicks, kosten en opbrengsten. Het is interessant en leuk omdat je bij veranderingen direct resultaten kunt gaan zien.

Naast deze basic stappen is het belangrijk om rekening te houden met de richtlijnen van Facebook, die constant veranderd worden en met de jaren steeds strengen worden gemaakt. Deze richtlijnen heeft Facebook heel handig bij elkaar gezet, en die vind je hier. Wil je nog meer lezen, handige tips zien of inspiratie op doen? Kijk dan hier of hier. Heel veel succes ermee!


FullSizeRenderOver de auteur

Julia van der Lingen (1995) studeert Media, Informatie en Communicatie op de Hogeschool van Amsterdam. Haar passie ligt bij social media en online marketing en zij volgt op dit moment de specialisatie Digitale Mediastrategieën. Na deze specialisatie gaat Julia zes maanden stage lopen in Vancouver, om de online marketing voor een nieuw educatief platform te beheren. Meer lezen of weten? Klik hier of volg haar op social media.

Twitter – LinkedIn – Instagram

Advertenties

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. thalyssavdmolen schreef:

    Hoi Julia, wat een interessant artikel! Ik heb zelf ook een Facebookpagina die ik graag wat bekender zou willen maken. Deze stappen hebben me al erg geholpen. Ik heb alleen nog een vraagje. Mijn Facebookpagina is bedoeld voor jongeren tussen 15 en 25 jaar. Is het dan handig om de advertentie op mobile news feed in te stellen? Heb je misschien wat tips voor mij?

    Like

    1. juliavanderlingen schreef:

      Hoi Thalyssa! Wat fijn om te horen. Blij dat ik kon helpen 🙂 Naar mijn mening zeker, ik denk dat die doelgroep vooral via hun smartphones Facebook checkt. Ligt een beetje aan de Facebookpagina. In dit artikel (http://www.frankwatching.com/archive/2015/06/02/in-7-stappen-naar-effectieve-facebook-advertenties/) staan nog wat tips. Stuur me anders even een mailtje op julia_lingen@hotmail.com, dan bespreken we het even!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s