Digitale media professional worden: leren van de beste!

In de tijd die ik nu op de Hogeschool van Amsterdam heb doorgebracht, kom je docenten tegen waar het ontzettend goed mee klikt, en docenten waarmee het iets minder goed klikt. Tessa Duzee is één van de docenten waar het ontzettend goed mee klikt, en ze is ook nog eens een grote inspiratie als het gaat om wat ik wil doen met mijn studie. Tessa is sinds mijn tweede jaar mijn vaste tutor tot het einde van mijn studie, en een echte digitale media professional.

Sinds anderhalf jaar werkt Tessa nu als dotessacent Digitale Media bij MIC. Ze is de wereld van digitale media en de wereld van het lesgeven echt ingerold. Het begon na haar studie aan de Universiteit van Amsterdam, waar Tessa Europese Studies studeerde. Ze was opzoek naar een baan bij een organisatie met een maatschappelijke belang, en hierdoor kwam ze terecht bij een start-up met fairtrade producten, waar ze als all-round medewerker aan de slag ging. Door zich bezig te houden met het bijhouden van de webshop, het schrijven voor de blog en het beheren van de social media, merkte Tessa dat vooral het online werk haar goed beviel. ”Ik vond het fascinerend om te zien hoe groot je bereik kan zijn, als kleine organisatie met heel weinig budget, als je goede originele content post en veel interactie met je publiek hebt”.

Na een tijdje leek het Tessa interessant om voor verschillende organisaties de webredactie te doen, dus vestigde zij zich als freelancer. Door rond te cirkelen in het wereldje van start-ups merkte zij dat er veel behoefte was aan workshops over social media en online marketing. “Start-ups hebben meestal een klein budget en willen alles zelf doen, dus ben ik begonnen met het geven van workshops”. Op een gegeven moment kwam zij in contact met een mede-freelancer, die haar aanbood samen Strategisch Media Management te geven aan derdejaars Communicatie studenten van de Hogeschool Avans in Breda. “Dit vond ik geweldig! Lesgeven bleek voor mij nog fijner dan workshops geven, omdat je veel meer de diepte in kan. Toen ik niet lang daarna de vacature voor docent Digitale Media bij de Hogeschool van Amsterdam zag, heb ik meteen gereageerd”. De rest is geschiedenis!

Het leuke aan de digitale media wereld vindt Tessa het innovatie karakter. “Er gebeurd zoveel! Interactive reality, drones, 3D printen, de Apple Watch. Alles wat nu gebeurt is digitale media”. Tegelijkertijd valt het Tessa ook op dat de meeste mensen vergeten wat al deze snelle ontwikkelingen betekenen voor onze privacy. Dit is ondanks het mogelijke gevaar ook ontzettend interessant, en leidt vaak tot discussies met de studenten.

Wat moet je volgens Tessa in je hebben om een digitale media professional te worden? “Je moet flexibel zijn en het leuk vinden om je continu te blijven ontwikkelen. Je kunt niet genoeg blogs lezen, conferenties en evenementen bezoeken en films kijken over dit onderwerp om op de hoogte te blijven”.  Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om affiniteit te hebben met het vakgebied, maar zonder het flexibele kom je er niet veel verder mee. “Je moet je steeds kunnen aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen en daarover willen leren; je moet nieuwsgierig zijn én blijven”.  Daarnaast zijn media studies populair en zijn veel leerlingen bezig met digitale media. Hoe kun je nou meer kennis en ervaring op doen dan je studiegenootjes? Tessa geeft tips. “Begin een eigen blog, creëer een Instagram account met interessante sport/voeding/fashion/technologie content, bezoek lezingen, films, debatten en events, neem een bijbaantje als social media manager of webredacteur, lees boeken en kijk programma’s zoals DWDD!”. Je kunt het zo gek niet bedenken, met digitale media kun je echt alle kanten op. Ik ben in ieder geval blij dat ik de kans heb om te leren van échte digitale media professionals.

Ben je nieuwsgierig geworden naar Tessa? Check haar op Twitter via @TessaMeiDuzee!


Over de auteurFullSizeRender

Julia van der Lingen (1995) studeert Media, Informatie en Communicatie op de Hogeschool van Amsterdam. Haar passie ligt bij social media en online marketing en zij volgt op dit moment de specialisatie Digitale Mediastrategieën. Na deze specialisatie gaat Julia zes maanden stage lopen in Vancouver, om de online marketing voor een nieuw educatief platform te beheren. Meer lezen of weten? Klik hier of volg haar op social media.

TwitterLinkedInInstagram

 

Advertenties

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. thalyssavdmolen schreef:

    Interessant interview! Vooral de tips die Tessa geeft zal ik onthouden, handig!

    Liked by 1 persoon

    1. juliavanderlingen schreef:

      Thanks Thalyssa! Blij dat je er wat aan hebt.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s