Livestreamen: een fenomeen waarop ingespeeld moet worden

Livestreamen vindt tegenwoordig overal plaats. Op bijna elk social media platform is de optie om te livestreamen aanwezig. Uiteraard op websites zoals Youtube en Facebook bestaat de optie al een tijdje. Tegenwoordig biedt zelfs een platform zoals Instagram de mogelijkheid aan. Oftewel: als je nog niet begonnen bent met livestreamen, dan is dit het moment.

Wat is livestreamen eigenlijk?

Iedereen kent live televisie. Hetgeen wat opgenomen wordt in de studio’s wordt direct verzonden naar de kijker thuis. De kijker thuis kijkt dus ‘realtime’ naar wat plaatsvindt voor de camera’s.

Op het internet noemen ze dit iets anders, namelijk ‘livestreamen’. Het bestaat eigenlijk best al een tijdje maar het is de afgelopen jaren pas ‘hot’ geworden. Eerst werd het gebruikt voor evenementen en concerten. Dat sloeg nog niet helemaal aan. Pas toen er apps zoals Meerkat kwamen en het toegankelijk voor het algemene publiek werd, sloeg het aan. Dit gebeurde in het begin van het jaar 2015. Websites zoals Twitter haakten hier snel op in en al snel volgden alle grote social media platforms.

Waarom zou je gaan livestreamen?

Doordat bijna iedereen een smartphone heeft is de stap om te gaan livestreamen erg klein geworden. De beeldkwaliteit is vele malen beter dan voorgaande jaren en de internetsnelheid is ook vele malen hoger. De technische kant zit dus wel in orde.

Maar wat is er zo leuk aan en waarom zou het jou helpen om je doelgroep beter te bereiken?

Ten eerste is het een snelle manier om je doelgroep te bereiken. Als je gaat streamen heb je achteraf geen uren werk aan het monteren van je video. Op deze manier bespaar je jezelf dus heel veel tijd.

De tijd die je over hebt kan je besteden om bijvoorbeeld een actie te organiseren. Ook altijd een goede manier om meer betrokkenheid te creëren.

Ten tweede is het bewezen dat de kijker zich eerder verbonden voelt met de streamer (en dus het bedrijf/product). De kijker heeft de mogelijkheid om direct te reageren op de streamer en de streamer kan direct antwoorden. Het gevoel van participatie stijgt en dat vindt de kijker fijn. Een bedrijf is niet langer een instantie wat moeilijk te bereiken is.

Ten derde hebben gebruikers vaak vragen. Een Q&A is op deze manier live te doen en vergt veel minder tijd dat het uitzoeken van specifieke comments en/of vragen. De kijker heeft direct zijn antwoord en kan hier eventueel ook weer op ingaan.

Hoe gebruik ik het voor mijn bedrijf en/of product?

Als we naar de marketing trechter kijken komen er altijd drie onderdelen naar voren. Deze onderwerpen zijn: bewustzijn, evaluatie en conversie. De content die je creërt zorgt ervoor dat de gebruiker je kent, mag en vertrouwt. Uiteindelijk wil je namelijk dat ze je helpen om je bedrijf en/of product nog groter te maken.

Dus hoe pak je dat als bedrijf dan aan? Hieronder enkele voorbeelden hoe je het livestreamen kunt toepassen:

  1. Laat de gebruiker je leren kennen

Dat klinkt vanzelfsprekend maar dat is het niet. Gebruik de livestream om jezelf te introduceren, je product en wat jij hen aan kan bieden. Mensen willen graag het gezicht achter een bedrijf zien. Dit kan met video maar livestreamen werkt net een tikkeltje beter. Dit komt doordat de mogelijkheid om te reageren op wat je zegt er direct is.

  1. Maak ‘reclame’ voor al je andere social media platformen

Doordat je de aandacht hebt van de kijker, kan je meteen laten weten op welke platformen je nog meer zit. Het kan zijn dat de gebruiker hier nog niet van op de hoogte is. Laat ze weten dat jij ontzettend mooie foto’s op Instagram plaatst. Dit komt veel sterker over als je het direct tegen ze zegt in tegenstelling tot een statische tekst op een website.

  1. Leg uit hoe je product of dienst werkt

Als je een product of dienst aanbiedt, kan je ze meteen laten zien hoe het werkt. Op deze manier kan je je enthousiasme in de strijd gooien en kunnen de kijkers direct een vraag stellen. Wellicht kan je ze overtuigen als er een lichte twijfel aanwezig is?

  1. Gebruik het om nieuws te verspreiden

Gebeurt er binnenkort iets groots binnen jouw bedrijf? Livestreamen is de manier om het aan te kondigen. Zo kan je bijvoorbeeld vertellen wanneer er een evenement is of wanneer de uitverkoop begint.

Is het iets voor mij?

Livestreamen hoeft niet eng te zijn en hoeft ook niet veel tijd te kosten. De enige manier hoe je erachter komt of het bij je past is door het te proberen.

Kondig het vast aan op verschillende social media platformen en kijk de reacties aan.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen die jullie hebben met livestreamen. Hot or not? Laat het mij weten 🙂

Heel veel succes!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s