Festival, check. Artiesten, check. Bezoekers..

Het beloven vaak de drie mooiste dagen van de zomer te worden. Het is die eerste stap uit je tent na een paar uurtjes slaap dat je weer beseft dat je op het beste festival van de zomer bent. Een festival wat zichzelf heeft overtroffen is Best Kept Secret. Inmiddels zijn de eerste 13 namen van de vierde editie bekend. Mijn Samantha, Lynn, Michelle en Bouke hebben op Facebook al aangegeven geïnteresseerd te zijn in dit evenement. Hoe gaat het er achter de schermen aan toe bij zo’n festival? Niels Aalberts is marketeer in hart en nieren, gericht op de muziekindustrie en verantwoordelijk voor de marketing van Best Kept Secret. Tijdens That’s The Way in Pakhuis de Zwijger gaf hij een aantal geheimen van het vak prijs. 

IMG_3766

Met 800 festivals en 23 miljoen bezoekers in 2015 kun je stellen dat Nederland nog lang niet klaar is met het bezoeken van festivals. Je kan jezelf de vraag stellen hoe het komt dat Best Kept Secret zo snel zo populair is geworden. Om te beginnen moet je concept simpelweg ijzersterk zijn. Aalberts zegt dan ook: “Het product is de diamant, de marketing is het zwarte kleed waardoor het schittert.” Oftwel, hoe goed je marketingskills ook zijn, als je product niet deugd zal er niemand geïnteresseerd zijn. Marketing helpt alleen als het goed is. Met een goed product en een goede marketing kom je er echt niet. Het toverwoord hierbij is timing: “Goede marketing, een goed concept en de juiste timing zorgt ervoor dat je product het minstens 10 keer zo goed doet.”

Inzet van digitale kanalen
Het gebruik van social media is sinds de afgelopen jaren niet meer weg te denken bij de promotie van een festival. Welke kanalen je als marketeer gebruikt ligt volledig aan de doelgroep. Best Kept Secret is actief op bijna alle populaire kanalen; Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, Tumblr en YouTube. Daarnaast maakt het festival gebruik van Spotify om gebruikers te verrassen met nieuwe muziek samengesteld in een afspeellijst.

De inzet van social is in de loop der jaren veranderd: “Instagram was het eerste jaar een communicatiemiddel om bezoekers op de hoogte te houden van het festival. Na het eerste jaar hebben we gezien dat andere kanalen hier beter voor waren. Daarom hebben we ervoor gekozen om Instagram in te zetten als profiling.” Het valt Aalberts op dat Facebook belangrijker is geworden om de doelgroep te bereiken: “Met Facebook is het mogelijk om tegen betaling de juiste doelgroep te targeten. Hiermee vergroten we het bereik van het festival onder de doelgroep.” Twitter wordt bij Best Kept Secret puur ingezet om de vibe weer te geven, zowel voor als tijdens het festival.

Snapchat vindt Aalbert erg interessant, dit komt doordat de content die hier wordt gepubliceerd van tijdelijke aard is. Hierdoor kan je snel reageren en een groot aantal mensen verassen in tegenstelling tot andere media waar content wordt gemaakt voor de eeuwigheid. “De urgentie wordt groter omdat het verdwijnt” concludeert de marketeer.

Ambassadeurs
Voor een festival is word of mouth nog altijd de krachtigste manier van marketing. Wanneer je dit weet te triggeren bij je doelgroep ben je geslaagd als marketeer stelt Aalbert: “Als je dingen goed in de wereld zet, veel deelt en dit op een toffe manier doet, dab heb je een groot leger van enthousiastelingen. Hoe meer mensen dingen doorvertellen, hoe beter.” Hierbij merk je dat je toch afhankelijk blijft van je digitale kanalen: “De mix van verschillende muziekstijlen, soms de eerste willen zijn en soms niet en het inzetten van verschillende kanalen aan de hand van verschillende keuzes maakt het voor een marketeer enorm interessant.”

Verrassingsfactor
Over het concept van de aftermovie is Aalberts erg enthousiast. Het unieke bij Best Kept is dat de aftermovie de dag erna meteen te zien is voor iedereen. Het productieproces van zo’n digitale anchichtkaart is behoorlijk arbeidsintensief. Het zijn twee mensen die gedurende het hele festival er bovenop zitten.

“De aftermovie is dé herinnering voor de bezoeker en de trigger voor de nieuwe bezoeker. Het is de perfecte ansichtkaart om te laten zien waar Best Kept om draait.” Het geeft de marketeer een kick: “Iedereen krijgt een dag later deze video in zijn of haar mailbox, iets waar menig marketeer jaloers op is.” En de beweegrede: “Het is gewoon lachen.”

Wat vind jij van de huidige marketing van Best Kept Secret? Zou jij het anders aanpakken? Laat het hieronder in een reactie weten. Misschien dat Niels Aalberts hier nog wat mee kan.


Over de auteur
Mijn naam is Leroy Souverijn en ik ben een vijfentwintig jarige student en grafisch ontwerper uit Leiden. Studeren doe ik in Amsterdam, sinds 2013 studeer ik Media, Informatie en Communicatie op de Hogeschool van Amsterdam. Het grafisch ontwerpen heb ik lang geleden geleerd op het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Nu in het derde jaar kan ik je aardig wat vertellen over digitale media en digitale media strategieën.

Advertenties

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. daphneharder schreef:

    Hallo! Ik vind de marketing van dit festival ontzettend leuk! Wat origineel dat de aftermovie al zo snel online komt. Hier kunnen andere evenementen van leren.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s