Robbert – Jan: “Doorloop je website als een bezoeker”

Robbert –Jan is een 29-jarige ondernemer die werkzaam is in de mediabranche. Naast zijn baan bij Albelli, sleutelt hij in zijn vrije tijd aan zijn eigen onderneming, dat gericht is op het bouwen en optimaliseren van websites. In dit interview deelt hij zijn kennis die hij dagelijks toepast.

Wanneer bedrijven niet tevreden zijn over hun website, kunnen ze bij Robbert-Jan terecht om hier verandering in te brengen. “Klanten komen met een vraag naar mij toe. Bijvoorbeeld of ik een website voor ze kan maken of hoe ze beter kunnen worden gevonden op Google. Afhankelijk van de wensen die de klant heeft, ga ik een analyse maken over waar ze staan en waar ze precies naartoe willen. Dan kom ik vervolgens met een voorstel over hoe het eruit kan gaan zien. Dit doe ik aan de hand van wireframes met informatie uit hun onderzoek en uit data van Google Analytics. Maar vaak is het zo dat bedrijven de website al klaar hebben en dat ze alleen een bepaald onderdeel willen verbeteren. Bijvoorbeeld de vindbaarheid van de website op Google of het goed instellen van Google Analitics.”

Google-AnalyticsHet is dus niet alleen de voorkant van de website die hij onder de loep neemt, maar ook de achterkant. Vaak komen klanten met een specifiek probleem, bijvoorbeeld dat de website niet goed vindbaar is op Google. Ook op dit gebied heeft Robbert-Jan trucjes om je concurrenten achter je te laten. “Als je goed gevonden wilt worden in zoekmachines, moet je ervoor zorgen dat meerdere aspecten goed zijn ingesteld. Zo moet de website technisch in orde zijn. Dit betekent dat de URL-structuur goed moet staan, dat de website snel laad, enzovoort. De content moet goed staan, dus genoeg tekst en genoeg afbeeldingen. En er moet een duidelijk merk achter de website staan. Verder zijn er een paar dingen die ervoor zorgen dat je hoger komt te staan in zoekmachines. Voeg bijvoorbeeld ratings toe, zodat mensen op google meteen kunnen zien of je site goed beoordeeld wordt. Dit zorgt ervoor dat mensen via een zoekmachine eerder op jouw website klikken. Door een paar dingen te veranderen kun je op dit gebied dus gemakkelijk winst behalen.”

“Samen beslissen hoe het eruit gaat zien”

Na de analyse worden de uitkomsten samen de opdrachtgever besproken en beslissen ze samen welke aanpassingen er worden gedaan. “Het is belangrijk om goed te overleggen met de opdrachtgever, want uiteindelijk kennen zij hun doelgroep beter dan ik. Ik kan wel zeggen dat uit de praktijk is gebleken dat het beter is om iets zo te doen, maar als zij weten dat hun doelgroep ergens anders voor komt, dan zal dit bijvoorbeeld uitgebreider op de website moeten staan dan hoe ik er van tevoren over dacht. Als zij met een goede reden kunnen aangeven dat iets anders moet, dan doen we dat. Samen beslissen we uiteindelijk hoe het eruit gaat zien.”zoeken

Vaak vergeten bedrijven naar hun website te kijken alsof ze een bezoeker zijn. Volgens Robbert-Jan is dit zonde, want alleen op die manier kun je zien waar het aan schort op je website. “Door zelf door de flow te lopen die de bezoeker aflegt, merk je wat er goed gaat of wat veranderd moet worden. Hierdoor kun je zelf gemakkelijk een basisscan maken en ervaren wat niet lekker loopt. Hierbij merk je wat er niet goed gaat en kun je jezelf de vraag stellen waarom gaat het niet goed. En als je dit kunt koppelen aan de gegevens uit Google Analytics kun je onderbouwd stappen gaan zetten.”

Dit is dan ook een punt dat hij vaak fout ziet gaan. “Je ziet vaak dat de basis dingen niet goed staan. Geen goede structuur, geen goede titel tags. Ga gewoon als klant je hele proces door. Begin vanaf je advertentie op bijvoorbeeld Facebook, kijk waar je terecht komt en om je vanaf daar gemakkelijk je doel kunt bereiken.”

Er zijn dus een aantal makkelijk stappen die je als bedrijf zelf kunt doorlopen om je website te verbeteren. Mocht je dan nog niet tevreden zijn en blijven de resultaten achter, dan kun je voor verdere optimalisatie altijd een kenner inschakeling, zoals Robbert-Jan.

Heb jij meer tips over het optimaliseren van een website? Zet het in de reacties!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s