5 tekenen dat jij lijdt aan Fear of Missing Out (FOMO) en 5 tips om hier vanaf te komen

Je kent het wel: het is zaterdagavond en in plaats van de kroeg in te duiken, kies je ervoor om eens op tijd naar bed te gaan. Je wil net gaan slapen en denkt: nog even Facebook checken. Je pakt je telefoon erbij en scrolt door je tijdlijn. Opeens zie je een foto van je vrienden, dansend in de kroeg. Vervolgens krijg je een snapchat van een vriend die luidkeels roept hoe tof het feestje wel niet is. Een akelig gevoel bekruipt je en je vraagt je af of je wel de juiste keuze hebt gemaakt om vroeg je bed in te duiken. Mis je niet het állerleukste feestje ooit?  

Dat akelige gevoel wordt FOMO (the Fear Of Missing Out) genoemd. Het is de angst om iets belangrijks of leuks te missen. Social media spelen hierin een belangrijke rol. Doordat je steeds mooie foto’s en leuke berichtjes van anderen ziet, ga je aan jezelf twijfelen. Je voelt je onzeker en bent bang dat je iets belangrijks mist. Vooral onder jongeren is FOMO een groot probleem.

FOMO2

“You’re too busy wishing you were someplace else to really enjoy whatever it is that you’re doing at the moment.”Stephen Mariani

Je denkt misschien: nou, ik heb daar echt geen last van! Toch zegt bijna twintig procent van de jongeren tussen de 12 en 25 jaar verslaafd aan social media te zijn. Meer dan de helft van deze groep is gemiddeld tussen de één en de drie uur per dag met Facebook, Whatsapp, Youtube, Instagram, etc. bezig. De kans is dus groot dat ook jij hier last van hebt. Hieronder vind je 5 tekenen die laten zien dat jij leidt aan the fear of missing out en 5 tips die je helpen er van af te komen.

Meer weten over wat FOMO precies is? Bekijk dan hier de Ted Talk van Bobby Mook

  1. Je checkt 24/7 je telefoon

Ga eens na hoeveel jij je telefoon per dag in je hand hebt. Waarschijnlijk is dit vaker dan je denkt. Je bent dan vast constant je social media aan het checken. Betrap jij jezelf erop dat elke keer dat je je Facebook tijdlijn refresht, je gefrustreerd raakt als er geen nieuw bericht verschijnt? Of scrol je elke ochtend je Instagrampagina naar de foto die jij gisteren voor het laatst hebt gezien? Je weet namelijk nooit wat voor te gekke foto je vannacht hebt gemist. Herken je jezelf hier in? Niet gek, want uit onderzoek van onderzoeksbureau IDC en Facebook bleek dat smartphonegebruikers Facebook gemiddeld 14 keer per dag checken. Waar halen we die tijd vandaan?

FOMO1

  1. Je wil van alles op de hoogte blijven zodat je mee kan praten tijdens het gesprek bij de koffieautomaat 

Je volgt het nieuws, leest de blogs over trends, checkt de online roddelpagina’s en ga zo maar door. Je wil van alles iets weten, zodat jij straks ook mee kunt praten met die interessante gesprekken ’s ochtends bij de koffieautomaat. Ook vind je het belangrijk om je kennis te vergroten. Je wil iemand zijn met inhoud en dus is het belangrijk om op de hoogte te blijven. Maar betrap je jezelf er regelmatig op dat je haast niet meer aan slapen toe komt omdat je telkens nieuwtjes en andere artikelen zit te lezen? Dan leid je zeker aan ‘the fear of missing out’.

  1. Je stelt dingen uit

Misschien heb je wel gemerkt dat je veel dingen uitstelt. Je moet iets belangrijks doen voor je werk, maar vervolgens zit je twee uur op Facebook. Je moet even niet denken aan alle dingen die je nog moet doen. Je kunt namelijk niet meer alles bijbenen omdat je zoveel tijd besteedt aan het zoeken naar nieuwtjes en het bekijken naar foto’s. Daarnaast heb je het gevoel dat je te veel moet doen en je raakt gestrest van alle activiteiten die je wil ondernemen. Hierdoor schuif je dingen voor je uit. Dit levert je uiteindelijk nog meer stress op, waardoor je in een negatieve spiraal terechtkomt.

  1. Je hebt last van stress en kunt je niet concentreren

FOMO heeft zijn weerslag op je gevoelens. Het fenomeen zorgt ervoor dat je kunt denken dat je niet bij de groep hoort en dat kan stress tot gevolg hebben, omdat je vindt dat je in een sociaal isolement zit. Bovendien: wanneer je constant de behoefte of dwang hebt om je social mediakanalen te checken, lijdt dat tot concentratieproblemen. Je krijgt dingen moeilijk af of gedaan, omdat je telkens weer afgeleid wordt.

  1. Slaapproblemen

Je komt niet in slaap, want je denkt non-stop aan wat je allemaal mist en je grijpt steeds weer naar je telefoon. Buiten dat het bewezen is dat je van het licht dat digitale apparaten uitstralen moeilijk de slaap vat, is de constante focus op de beruchte schermpjes ook een heuse killer voor je nachtrust. Slaap jij slecht omdat je geen afstand kan nemen van je social media-accounts en wijk je niet van je tablet of telefoon? Dan bestaat er een serieuze kans dat je aan FOMO lijdt.

Nu je weet dat ook jij last hebt van FOMO, hebben wij 5 handige tips die jou helpen er vanaf te komen:

“FOMO hoeft niet iets slechts te zijn als we het erkennen en begrijpen.” – Bobby Mook

  1. Word je er bewust van

Na de 5 tekenen hierboven ben je je er vast al meer bewust van geworden dat je aan FOMO leidt en dat is een goed begin! Zodra je weet dat je angst hebt om dingen te missen, kun je dit gaan herkennen. Elke keer als het akelige gevoel je te binnen schiet, weet je nu: het is maar FOMO, heel normaal en bijna iedereen heeft er last van. Op die manier raak je minder snel in paniek en ga je anders naar je gevoel kijken.

  1. De vliegtuigstand

Houd jezelf weg van prikkels. Dat klinkt wellicht makkelijker gezegd dan gedaan, maar het kan echt. Van een avondje geen telefoon en social media, wordt niemand onwel. Zet dat verslavende apparaat eens lekker op de vliegtuigstand, zet een film op en ga languit op de bank liggen. Je hebt gegarandeerd een fijne avond en komt niet in de verleiding je tussen het feestgedruis te begeven. Wat niet weet, wat niet deert.

  1. Ontdek de prikkels

De gewoonte (of dwang) om je telefoon te pakken, komt ergens vandaan. Je hersenen krijgen een prikkel en daarom pak je je telefoon. Achterhaal waar deze prikkel vandaan komt. Het is de kunst jezelf te conditioneren, denk aan de Hond van Pavlov. Wanneer je weet wat de prikkel is en waar deze vandaan komt, kun je hem uitschakelen. Van daaruit verander je je gewoonte. Het automatisme/patroon verdwijnt.

FOMO3

  1. Meet je gebruik

Je bewust zijn van het feit dat je aan FOMO lijdt, is belangrijk. Door je gebruik van social media te meten, zul je wellicht schrikken van je eigen online gedrag. Pak een agenda, een schrift of een notitieblok en noteer precies op welke momenten van de dag je welke apps gebruikt, hoe lang én waarom. Door je te realiseren dat je zo lang met social media en eigenlijk met ‘anderen’ bezig bent in plaats van met de ‘echte’ wereld, is de kans groot dat er een soort schrikreactie optreedt. Je gaat weer beseffen welke dingen in het leven er echt toe doen.

  1. Kijk vooruit

Overal bij zijn, bestaat niet. Als je thuis bent, mis je wellicht die leuke housewarming van een collega, maar driehonderd meter verderop is ook een gezellig dansfeest aan de gang. Dus die had je ook sowieso gemist. Kortom: je kunt niet overál zijn. Een mens mist nu eenmaal meer dan dat het meemaakt, zoals wijlen Martin Bril ooit al schreef. Bovendien: lekker een avondje níet weggaan, betekent dat je de volgende dag fris en fruitig aan de dag begint en van alles gedaan krijgt. Kijk vooruit en kies je momenten. Feesten en gezelligheid is namelijk helemaal niet verboden of slecht, maar van een keer ‘nee’ zeggen kun je ontzettend opknappen.

Kortom, FOMO is een hot item en veelvoorkomende ‘aandoening’ in onze huidige maatschappij. De digitalisering kan je zomaar in z’n greep krijgen, maar dat betekent zeker niet dat je hopeloos verloren bent. Ga terug naar de basis en de realiteit, houd jezelf een spiegel voor en vergeet niet ook aan jezelf te denken in plaats van enkel aan anderen. Succes!

 

Meer weten over onze auteurs?
Nadeche van Aagten
Chantal van de Vecht
Lisa Plakké
Constant de Boer

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s