De top tien livestreams die je kunt inzetten voor je bedrijf

Het is duidelijk dat het bedrijfsleven verandert. Ieder bedrijf weet ondertussen dat het niet alleen belangrijk is om offline aanwezig te zijn, maar ook online. Dit vraagt een hele andere benadering naar de klant. Er is al een tijdje een trend aan de gang waarvan wij denken dat het de komende tijd nog groter zal worden. Deze trend heeft te maken met livestreams. Hieronder zullen wij de top tien livestreams uitleggen en op welke manier je deze kunt gebruiken voor je bedrijf.

snapchat
Bron: Buccaneers

Snapchat
Snapchat is in 2011 opgericht. Nu we vier jaar verder zijn, is Snapchat voor veel mensen niet meer weg te denken uit hun leven. Bij elke activiteit die ze doen, sturen ze een snap naar hun vrienden. Zelfs als ze zich vervelen (iets waar ik me meer in kan vinden). Snapchat boekt hun grootste succes in de leeftijd 14 tot 25 jaar. Omdat deze app zo geïntegreerd is in het dagelijks leven van de doelgroep, is het een goed idee om hier als bedrijf op in te spelen.

Voor degene niet nog niet helemaal begrijpen wat Snapchat is (dit zullen er maar een paar zijn), leg ik het even uit. Met Snapchat kun je foto’s sturen naar je vrienden die in je telefoonlijst staan. Deze foto’s kun je een aantal seconden meegeven, van 1 tot 10 seconden. Als de ontvanger de foto opent, krijgt hij de foto dat aantal seconden te zien. Daarna verdwijnt de foto weer.

Voor je bedrijf kan dit zorgen voor klantenbinding. Je kunt met Snapchat een kijkje achter de schermen geven. Dit kun je doen door foto’s te sturen die laten zien waar het bedrijf mee bezig is. Zo komen je klanten steeds meer over jouw bedrijf te weten en zullen ze zich ook meer verbonden voelen. Het voordeel van Snapchat is dat het weinig tijd en moeite kost om een foto te sturen, terwijl klanten zich verbonden voelen met je bedrijf. Het nadeel is het lastig is om Snapchat in te zetten, omdat het wel zakelijk moet blijven maar al snel te persoonlijk wordt.

facetime-logo
Bron: Idownloadblog

Facetime
Facetime is van Apple wat Skype is van Microsoft. Een Facetime-gesprek kan alleen plaatsvinden tussen twee mensen die een apparaat van Apple hebben. Je kunt er voor kiezen om alleen elkaars stem te horen of elkaar ook echt te zien. Het is een gratis service. (Apple, z.j.)

Voor je bedrijf zou je dit in kunnen zetten als klantenservice. Mensen die bellen hebben vaak een probleem of snappen iets niet. Aangezien je ook de camera kunt gebruiken, kun je hiermee ook het probleem laten zien of hetgeen wat je niet snapt. Als bedrijf kun je op deze manier je klanten veel beter helpen. Het voordeel is dus dat je service verbeterd doordat je klanten beter kunt helpen. Het nadeel is dat je Facetime alleen kunt gebruiken op Apple-apparaten en vooral veel ouderen hebben deze apparaten niet.

Skype
Bron: Imeimage

Skype
Zoals ik hierboven al beschreef, is Skype van Microsoft. Met Skype kun je gratis bellen. Ook hier kan dit met of zonder beeld. Skype draait op zowel Android als iOS telefoons en op iedere laptop. (Skype, z.j.)

Skype is dus te vergelijken met Facetime. Het voordeel van Skype is dat je het programma op elke telefoon en laptop kunt downloaden. Hierdoor krijg je een groter bereik. Ook kun je bestanden en foto’s delen waardoor de hulp die je via Skype kunt delen nog persoonlijker wordt. Het nadeel ook bij Skype is dat je een overgrote groep ouderen niet bereikt, omdat zij in de meeste gevallen geen computer met camera hebben.

periscope
Bron: Digitalinformationworld

Periscope
Periscope is een livestreaming app en is beschikbaar voor iOS en Android. De gebruikers van deze app kunnen video’s live meekijken of zelf met hun telefoon een video streamen.

Periscope is onderdeel van Twitter, voor gebruik van deze app dien je ook een Twitteraccount te hebben. Het grote voordeel aan deze manier van livestreaming is dat het laagdrempelig is. Een professionele of dure camara is niet nodig want het livestreamen gaat via de smartphone. Daarnaast is het monteren van de video achteraf ook niet nodig, omdat alles live plaatsvindt. Dit bespaart veel tijd en kosten. Met één druk op de knop kan er een livestreaming gestart worden.

Periscope is een goede app om op zakelijkgebied toe te passen. De app is interactief, kijkers kijken live mee en kunnen tijdens een live uitzending door middel van een chatfunctie  met je bedrijf communiceren. Ze kunnen direct feedback geven en vragen stellen. Op deze manier heb je persoonlijk contact met je doelgroep. Zo kun je bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen geven van je bedrijf, sneak peek geven van je nieuwe product of de kijker meenemen naar evenementen. Op die manier kun je een persoonlijke band opbouwen met je doelgroep. Na afloop van de live stream kan deze nog gedurende 24 uur terug gekeken worden.

youtubelive
Bron: Kenshonetwork

YouTube
Sinds 2013 is het via YouTuber ook mogelijk om een livestream te starten. Bedrijven en personen kunnen op elk moment van de dag een live uitzending starten. Deze uitzendingen blijven op YouTube staan en zijn op elk moment van de dag terug te kijken. Een uitzending kan maximaal vier uur duren.

Een bedrijf dat regelmatig gebruik maakt van deze livestream functionaliteit van YouTube is Wehkamp.  Dit noemen zij ‘live hangouts’. Bekende vloggers beantwoorden tijdens een hangout vragen die de kijkers hebben ingestuurd. Elke hangout heeft weer een ander thema. De vloggers zitten in een huiskamer omgeving, hierdoor wordt een relaxte sfeer gecreëerd. De livestream functie van YouTube wordt ook regelmatig ingezet door nieuwsorganisaties bijvoorbeeld door het Britse Sky News.

meerkat_logo_600
Bron: Philly

Meerkat
De app Meerkat is vergelijkbaar met Periscope, het zijn dan ook concurrenten van elkaar. Ook met deze app kun je live video’s streamen en delen via Twitter. Meerkat bestaat pas sinds februari 2015. Verschillende bekende sterren maken gebruik van Meerkat, waardoor het snel populair is geworden. Via de app is het mogelijk om andere gebruikers te  volgen, je krijgt dan een melding wanneer iemand met een livestream start. Meerkat en Periscope zijn grotendeels hetzelfde.  Ook bij Meerkat kan tijdens een uitzending direct gereageerd worden door de kijkers.  In tegenstelling tot Periscope is het bij Meerkat niet mogelijk om livestreams terug te kijken.

Meerkat kun je net zoals Periscope ook zakelijk goed in te zetten. Bijvoorbeeld om livestreams te maken van voetbalwedstrijden, concerten of fashion shows.

blab logo
Bron: Thechefkatrina

Blab
Blab
is livestreamingdienst die in 2015 is opgericht. Op dit moment is het alleen nog beschikbaar in bèta via de app voor IOS en de website. Via een twitter-account ben je zo aangemeld bij Blab. Via Blab kun je met vier personen tegelijk livestreamen. Tegelijkertijd kunnen personen meekijken en berichten plaatsen die de organisator van de livestream ook meteen kan zien. Wat vooral anders is aan Blab is dat degene die de livestream organiseert ook kan kiezen wie er in de livestream komt. Dus iedereen uit het publiek kan vragen om mee te doen aan de livestream en worden toegelaten door de organisator. Hierdoor kan iemand uit het publiek ook live zijn vraag stellen in plaats van in de berichtenbox.

Blab is voor bedrijven nog redelijk nieuw en biedt daardoor ook nog volop kansen voor bedrijven. De toepassing van Blab voor bedrijven kan bijvoorbeeld door voorafgaand aan evenementen of na afloop van evenementen een livestream te starten om vragen van publiek te beantwoorden die niet tijdens het evenement aan bod komen. Je kunt ook de ervaring van je bedrijf laten zien in een Webinar op Blab. Dan kunnen je klanten meteen meepraten en vragen stellen waardoor de interactie tussen klant en bedrijf wordt vergroot.

twitch logo
Bron: Twitch

Twitch
Twitch is een livestreamingdienst voor gamers. Via Twitch kan een gamer video’s streamen waarin wordt gegamed waarbij de kijker kan zien hoe de game wordt gespeelt. Er is dus één persoon die de game speelt en deelt via Twitch. Het is dus vooral een platform waarbij je kan kijken naar mensen die games spelen in plaats van ze zelf te spelen.

Twitch is voor bedrijven in de game industrie zeker een platform om te gebruiken. Als bedrijf kan je jouw game laten livestreamen door influencers op het gebied van gamen. Dus je laat de influencers via Twitch jouw game spelen. Hierdoor heb je gratis promotie voor de game en zal de doelgroep van jouw game ook groter kunnen worden. Doordat de gameplay getoond wordt zullen meer mensen het misschien sneller gaan kopen omdat ze het toch leuk vinden om zelf ook te gaan spelen.

googlehangout
Bron: Google Play

Google Hangouts
Google Hangouts is een livestreamingdienst waarbij je in contact kan blijven met mensen die voor jou belangrijk zijn. Je kunt met Google Hangouts onder andere videochatten met maximaal tien personen tegelijkertijd, chatten met één persoon of in groepen en bellen met andere gebruikers van Google Hangouts. Het is dus zelfs meer dan alleen maar een livestreamingdienst.

Google Hangouts is vooral intern voor bedrijven handig om te gebruiken. Om contacten te onderhouden met collega’s en bijvoorbeeld vergaderingen via videochat te organiseren. Als er collega’s in het buitenland verblijven, kan je diegene ook goed betrekken door bijvoorbeeld de videochat te gebruiken of de belfunctie binnen Google Hangouts.

Fbmentions
Bron: Gadgets 360


Facebook Mentions
Facebook Mentions is de nieuwe livestreamingdienst van Facebook. Sinds 10 september 2015 is het mogelijk voor personen met een geverifieerd account om via Facebook te delen wat ze belangrijk vinden in een livestream. Het is op dit moment dus alleen nog mogelijk om te livestreamen voor de bekende personen die een geverifieerd profiel hebben op Facebook.

Facebook Mentions is voor bedrijven natuurlijk nog nieuw. Als je als bedrijf een geverifieerd account hebt op Facebook kan je hier natuurlijk gebruik van maken en een livestream starten via Facebook Mentions om je product of dienst te promoten. Je kunt ook een influencers gebruiken met een geverifieerd account die willen livestreamen voor jou. Hierdoor zal je naamsbekendheid toenemen. Omdat Facebook Mentions nog redelijk nieuw is kun je nog vele kanten op met hoe je het kan inzetten. Daardoor biedt het nog vele mogelijkheden.

Welke livestream zou jij voor je bedrijf gebruiken?


Auteurs:
Anneroos van Eijk
Lisa Noya
Maaike Phielix
Tamara de Groot
Zoë Montijn

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s