10 tips om FOMO tegen te gaan

Je opent Instagram, scrolt wat en ziet een leuke foto van een feestende vriend. De eerst gedachte die bij je opkomt is ‘waarom ben ik niet uitgenodigd voor dat feestje?’. Snel scrol je verder en je komt een foto van een goede vriendin tegen die heerlijk uit eten is. Zonder jou… Het gevoel van jaloezie borrelt weer naar boven.

Is de bovenstaande situatie herkenbaar voor jou? Grote kans dat je dan last heb van FOMO. Ofwel: Fear Of Missing Out. Je hebt constant het gevoel dat je iets mist en dat je zelf niet ‘leuk genoeg bent’. Schrale troost, je bent niet de enige die constant op de hoogte wil zijn van wat er speelt en de druk voelt om alles via social media in de gaten te houden. Maar liefst 70% van de volwassenen lijdt aan FOMO. Graag helpen wij je van je FOMO af. Volg de onderstaande 10 tips op en wie weet ben jij straks FOMO-vrij.

fomo 11. Accepteren
Je kunt het niet altijd leuk hebben. Accepteer dat er altijd mensen zullen zijn die het leuker hebben dan jij. Het heeft geen zin om jaloers te zijn op mensen die op een leuk feestje zijn of een heerlijk eten in een luxe restaurant. Wees blij met de dingen die jij doet en focus op jezelf in plaats van op anderen. Wees realistisch. Bedenk dat de dingen op social media leuker worden gemaakt dan ze eigenlijk zijn. Sta erbij stil dat FOMO misleidend kan zijn; het plezier dat je mist zal heus niet zo belangrijk zijn en wordt online een stuk groter gemaakt dan het eigenlijk is.

fomo 2

2. Blokkeer afleidingen
In het digitale tijdperk waarin wij leven krijgen we 20 keer zoveel informatie te verwerken dan 20 jaar geleden. Wil je FOMO tegengaan? Begin dan met het blokkeren van afleidingen. Zet de notificaties van je smartphone uit. De meldingen van WhatsApp, Facebook, Twitter en Instagram zorgen alleen maar voor afleiding. Zodra je deze uitzet, zul je minder snel naar je telefoon grijpen. Vergeet ook niet je snelkoppelingen op je beginscherm te verwijderen. Deze snelkoppelingen zorgen ervoor dat je sneller een bepaalde applicatie opent en dus in eerder verleiding komt om een bericht, melding of foto te bekijken.

fomo 33. Beperk de tijd op social media
Natuurlijk is het onmogelijk om van het ene op het andere moment cold turkey af te kicken van social media. Doe dit daarom in kleine stapjes. Begin bijvoorbeeld met het wegleggen van je smartphone voordat je gaat slapen. Zo kun je voor het slapen niet al je social media kanalen checken en zul je tijdens het opstaan minder behoefte hebben om je smartphone erbij te pakken. Daarnaast zul meer uitgerust wakker worden, omdat je voordat je bent gaan slapen met veel minder prikkels in contact bent gekomen. Speciale extensies als Stayfocused van Google Chrome en Leechblock van Firefox helpen het bezoek aan FOMO inducerende websites te beperken.

fomo 44. Zoek de bron
Probeer te achterhalen waarom je van alles op de hoogte wilt zijn en waarom je aanwezig wilt zijn bij elk feestje. Vind je het lastig om nee te zeggen? Ben je bang om belangrijke dingen te missen? Bang om over bepaalde onderwerpen te weinig te weten zodat je niet kunt meepraten? Laat het los en ga bij jezelf na dat je niet op elk feestje aanwezig kunt zijn en dat het onmogelijk is om van alles op de hoogte te zijn. Je vrienden, familie en kennissen nemen je zoals je bent en daarvoor hoef je echt niet elke weekend naar de hipste feestjes te gaan.

fomo 5

5. Geniet van het heden
Focus je je op het heden. Geniet van het moment en verander je perspectief. Kijk positief naar het leven en zie hier de vreugde van in. Ben je op een leuk feestje? Geniet dan van dit plezierige moment in plaats van haastig opzoek te gaan naar de volgende kick. Het maken van een bucketlist  – een lijst met dingen je echt nog wilt doen – kan helpen bij het focussen en laat zien welke dingen je echt belangrijk vindt. Geef ook eens meer tijd aan vrienden en familie en leg die smartphone eens weg.

fomo 6

6. Joy Of Missing Out
Verander FOMO in JOMO. Joy Of Missing Out  focust zich op het echte leven en laat digitale media verdwijnen naar de achtergrond. Leg je mobiel weg en ga eens iets doen wat je echt wilt. Pak er een goed boek bij, ga hardlopen, tekenen, schrijven of misschien wel gitaar spelen. Door de druk van social media heb je geen tijd meer voor de dingen die je echt leuk vindt. Accepteer dat het niet erg is om dingen te missen en kies voor de dingen die je echt leuk vindt.

fomo 7

7. Mindfulness
Het klinkt misschien heel zweverig, maar als je van FOMO af wilt komen kun je ook eens aan mindfulness. denken. Bij mindfulness leef je in het moment. Door de alledaagse hectiek leven we op de automatische piloot en vergeten we te genieten van het moment. Door middel van mindfulness leer je bewuster om te gaan met alledaagse dingen waardoor je intens geniet van bijvoorbeeld een heerlijke maaltijd of een avondje uit.

fomo 3

8. Onnodig geld uitgeven
Een vriendin vraagt je of mee gaat naar een feestje. Eigenlijk heb je helemaal geen zin en wil je lekker met een filmpje op de bank zitten. Als je niet gaat ben je bang belangrijke dingen te missen, dus je gaat toch. De dag erna vraagt een vriend je mee uit eten. Je hebt net heerlijk voor jezelf gekookt en ziet het echt niet zitten om de deur uit te gaan. Toch ga je mee. Doordat je geen nee durft ze zeggen – omdat bang bent dingen te missen – geef je onnodig (meer) geld uit. Je vrienden zullen het heus wel begrijpen dat je niet elk weekend met ze op stap wilt en kunt. Denk aan jezelf, maar ook aan je bankrekening. Ergens heen gaan waar je niet volledig achter staat, daar heb je alleen jezelf mee.

fomo 4

9. Rust pakken
Leg je smartphone eens weg en pak er een goed boek bij. Leer jezelf aan dat je niet altijd ‘online’ hoeft te zijn. Door rust te pakken en je even af te zonderen van de ‘online’ wereld zul je merken dat je met steeds minder druk leeft. Ben je helemaal klaar met social media en wil je het drastisch aanpakken? Kies dan voor een het ‘30 dagen geen social media dieet’. Dit ‘dieet’ houdt in dat je 30 dagen offline gaat. Mensen die aan dit onderzoek hebben meegedaan laten weten dat ze na deze 30 dagen tot rust zijn komen, meer kunnen genieten van kleine dingen en niet de druk voelen om iets te doen om erbij te horen.

fomo 10

10. Organiseer zelf iets
Vind je het lastig om de FOMO-drang los te laten? Organiseer dan zelf eens een feestje. Je hebt dan zelf in de hand wie er komen en blijft zeker weten op de hoogte van wat er speelt. Hoogstwaarschijnlijk zal dit in de toekomst de drang naar ‘alles willen weten’ verminderen en kun je het steeds beter los laten.

Lees hier meer over de auteurs: Franca, Evi, Gina, Lucinda en Shelly
Bron beeld: Creative Commons

Advertenties

Één reactie Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s