‘10 manieren waarop distruptive innovations televisie kijken compleet gaan veranderen’

Disruptive innovations, wat zijn dit eigenlijk? ‘Disruptive innovation is een nieuwe en ontwrichtende innovatie’. De digitale wereld ontwikkelt zich nu razendsnel, dit heeft zowel voor- als nadelen voor de televisiewereld. Disruptive innovations kan de markt uit evenwicht brengen en dit zal ook veranderingen aanbrengen op de televisie (Aelen, 2014). De volgende vijf disruptive innovations gaat televisie kijken compleet veranderen. Zie hieronder de vijf voor- en nadelen die het met zich mee zal brengen voor de televisiewereld:

1. 3D Printing and Robotics

Je hebt ongetwijfeld al van deze snel ontwikkelende technologie gehoord. Maar wat is dit fenomeen nou eigenlijk en wat kan deze ontwikkeling betekenen voor de televisiewereld? 3D printing, of ook wel Additive Manufacturing genoemd, is een techniek dat een digitaal bestand omzet naar een tastbaar object. Het object, dat laagje voor laagje wordt opgebouwd, wordt ontworpen op de computer. 3D Printing is een vorm van robotisering.

Voordeel voor de televisiewereld:
3D printen kan de toekomst van televisie voordelig veranderen. Met behulp van de 3D printer is het mogelijk om tijd én kosten te besparen. Dit, omdat de producers de gewenste props zelf en snel kunnen ontwikkelen. Stel je eens voor, je staat op de set van Goede Tijden Slechte Tijden en je hebt voor een korte opname een gouden trouwring nodig. Zonder 3D printer zou je hier – helemaal – voor naar de winkel moeten gaan en hier voor moeten betalen. De 3D printer bespaart je dit allemaal, want je kan dit snel en bijna kosteloos uit laten printen (telefoonboek.nl, 2014).

q1
Bron afbeelding: (Swieten, 2012).

Nadeel voor de televisiewereld:
Experts Carl Benedikt Frey en Michael Osborne voorspellen dat over 10 á 20 jaar de één op twee banen zal gaan verdwijnen als gevolg van robotisering. Dit zal uiteindelijk ook nadelige gevolgen gaan hebben voor de televisiewereld (Degrande, 2014).

q2
Bron afbeelding: (Arimm, 2011).

2. The Quantified Self

Iedereen heeft hoogstwaarschijnlijk al te maken gehad met het fenomeen The Quantified Self. Maar hier heb je misschien geen weet van? Hier volgt een voorbeeld: iedereen heeft wel eens een poging gewaagd om te gaan hardlopen, wat daar tegenwoordig niet bij kan ontbreken is een hardloop applicatie. Deze applicatie houdt heel simpel al jouw gegevens bij over de loop. Dit is een klein voorbeeld van The Quantified Self op hardloop gebied, maar dit fenomeen heeft ook gevolgen op de televisiewereld.

Voordeel voor de televisiewereld:
Maar liefst één derde van de jongeren geeft aan dat zij zonder hardloop applicatie minder vaak zouden gaan hardlopen. Dit brengt een voordeel met zich mee voor het hardlopen, maar dit fenomeen brengt ook een voordeel met zich mee voor de televisiewereld. Voor de televisie is The Quantified Self ook een kans, het geeft de mogelijkheid om de kijker te analyseren terwijl die een programma bekijkt. Aan de hand van de gegevens van je hartslag kan er geconcludeerd worden of het als spannend of als niet spannend wordt ervaren. Dit maakt het mogelijk om het programma continu te analyseren en te verbeteren (Skipr, 2015).

q3
Bron afbeelding: (Roy, 2006)

Nadeel  voor de televisiewereld:
Door The Quantified Self kunnen de tv-zenders ook gebruik gaan maken van cookies. Hierdoor zijn zij in staat om ongevraagd gepersonaliseerde tv-reclames te tonen. Dit kan door vele beschouwd worden als een inbreuk op de privacy. Als bedrijf moet je er goed over nadenken hoe je hiermee om moet gaan. Dit kan bijvoorbeeld door te vragen naar toestemming voor het plaatsen en uitlezen van cookies, zoals dit ook op het internet gebeurt (Verhagen, 2006).

q4
Bron afbeelding: (Carla, 2012).

3. The Internet of Things

Onbewust sluipt The Internet of Things onze wereld in. Het is een ontwikkeling dat steeds meer ‘dingen’ met het internet verbindt. Zoals producten, apparaten en machines. Met sensoren krijgen producten als het ware zintuigen die waardevolle informatie verzamelen. Samengevat is The Internet of Things een netwerk van slimme en communicerende objecten (Kamer van Koophandel, 2014).

Voordeel voor de televisiewereld:
The Internet of Things brengt voor de kijkers een groot voordeel, namelijk dat de kijker zelf kan kiezen wanneer hij zijn lievelingsprogramma’s wilt gaan kijken. Je bent niet meer afhankelijk van wanneer een programma wordt uitgezonden. Je kunt zelf bepalen wanneer je een programma terug wilt kijken. Voor de televisiewereld is dit een voordeel, omdat ze geld kunnen vragen aan de kijker om bepaalde programma’s terug te kunnen kijken. Daarnaast maakt The Internet of Things het televisie kijken voor de kijkers weer populairder en gemakkelijker.

q5
Bron afbeelding: (Samsung, 2012).

Nadeel voor de televisiewereld:
Het grote nadeel van The Internet of Things is het verlies op privacy. Als bijna elk apparaat dat we gebruiken verbonden is met het internet, dan blijft er weinig van onze privacy over. Alle data worden verzameld in databases en blijft daar voor ‘altijd’ staan! Onze persoonlijke leefomgeving raakt hierdoor erg gevoelig voor online inbraken. Als bedrijf moet je voorzichtig omgaan met alle persoonlijke gegevens en dit goed beveiligen (Zijlstra, 2015).

Bron afbeelding: (Yoann, 2014).
Bron afbeelding: (Yoann, 2014).

4. Augmented Reality

Een ander nieuwe ontwikkeling dat ook onze werelden binnen sluipt is ‘Augmented Reality’, in het Nederlands ‘Toegevoegde Realiteit’ genoemd. Dit is simpel gezegd het combineren van de virtuele wereld met de echte wereld, door virtuele beelden met real-time beelden te verenigen. Een goed voorbeeld dat we allemaal kennen, zijn de reclameborden die je tijdens een voetbaluitzending ziet naast de goals of de score op het midden van het veld (Buren, 2010).

Voordeel voor de televisiewereld:
Het menselijk oog is opmerkelijk en het is bijna onmogelijk voor te stellen hoe onze wereld eruit zou zien als we buiten het zichtbare spectrum konden zien. Een nieuwe applicatie genaamd Architectuur biedt deze mogelijkheid. De applicatie bied een Augmented Reality ervaring. Een zesde zintuig waarmee we altijd informatie tot onze beschikking hebben. We hoeven niet meer op de bank te zitten voor de televisie, maar kunnen alles meteen op onze netvlies zien. Het ultieme gemak en hier kan de televisiewereld op inspelen (D’Orazio, 2015).

Bron afbeelding: (Hansen, 2012).
Bron afbeelding: (Hansen, 2012).

Nadeel voor de televisiewereld:
Een nadeel van dit fenomeen is dat je de verbinding met de ‘echte’ wereld kunt verliezen. Je kunt er uit zien als een idioot met bijvoorbeeld een Google Glass op. Iedereen is in zichzelf gekeerd en de vraag is of we dit wel willen?

Bron afbeelding: (MyGadgetic, 2014).
Bron afbeelding: (MyGadgetic, 2014).

5. 8K resolution

De digitale wereld ontwikkelt zich ontzettend snel en daarbij ook ons gedrag. Alles moet mooier, beter, sneller en groter. Dit is met het fenomeen 8K Resolution mogelijk. Onze wensen en behoeften worden met 8K Ultra HD waargemaakt. Dit is de aller scherpste resolutie waarmee televisies gemaakt kunnen worden.

Voordeel voor de televisiewereld:
Door de 8K Ultra HD televisie zal de belevenis voor de kijker nog echter lijken. Dit maakt het thuis televisie kijken nog spannender en aantrekkelijker. Voor de televisiewereld is dit een groot voordeel aangezien zij hun publiek nog meer kunnen binden. Denk bijvoorbeeld aan de EK finale 2016 in Frankrijk, dit fenomeen maakt het mogelijk om het gevoel te krijgen alsof je daar daadwerkelijk bij bent.

Bron afbeelding: (Bates, 2010).
Bron afbeelding: (Bates, 2010).

Nadeel voor de televisiewereld:
Hoe mooi het allemaal ook is, je droom stort in één als je de prijs hoort van de 8K Ultra HD televisie. Alleen al voor de zakelijke markt wordt er een absurd hoge prijs gevraagd voor de televisie. We hebben helaas niet allemaal een geldboompje in onze achtertuin staan. Daarom moet je als bedrijf goed nadenken of dit fenomeen wel realistisch is voor je doelgroep (nu.nl, 2015).

Bron afbeelding: (Money, 2014).
Bron afbeelding: (Money, 2014).

Kortom: dit zijn de 5 disruptive innovations die zowel positieve als negatieve gevolgen kunnen hebben op de televisiewereld. De digitale wereld ontwikkelt zich razendsnel en het is belangrijk om op de hoogte te zijn van de nieuwste ontwikkelingen en trends. Hoe denk jij over deze disruptive innovations? Zullen deze daadwerkelijk gevolgen hebben op de televisiewereld of denk jij hier anders over? Laat het hieronder weten in een reactie.

Over de auteurs
Wij zijn media, informatie en communicatie studenten aan de hogeschool van Amsterdam. De redactie bestaat uit zes studenten met al hun eigen kwaliteiten en kennis. Doordat wij allemaal andere facetten hebben geleerd tijdens de verschillende specialisaties van deze opleiding, zijn wij allemaal mediaspecialisten met een brede kennis. Specialisaties zoals; Digitale Media Strategieën, Audio Visueel, Mediamarketing en Tekstschrijven. De kennis die wij tijdens deze specialisaties hebben opgedaan hebben wij gebundeld. Het resultaat hiervan wordt geuit in de opdrachten van Crossmedia Dialoog.

Advertenties

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. esthermariman schreef:

    Wat een leuk en interessant artikel!

    Welke Innovation zal volgens jullie zelf de grootste invloed op jullie eigen dagelijkse leven hebben, denken jullie?

    Met vriendelijke groet,
    Esther

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s