Vijf redenen waarom Virtual Reality heel vet is!

De technologie blijft zich ontwikkelen en de toepassingen ervan worden steeds uitgebreider. Virtual Reality (VR) is al een tijdje op de markt, maar de toepassingen ervan waren nog schaars. Wellicht dat we over een paar jaar continu te maken hebben met VR. Men kent de functies nog niet goed, dus wat zijn nu de 5 manieren hoe VR kan worden toegepast in de praktijk?

1. Virtual psychology

Virtual Reality Exposure Therapy
Virtual Reality kan naast de entertainment factor ook mensen helpen met angsten overwinnen. Vooral bij fobieën zoals hoogtevrees, vliegangst of angst voor spinnen heeft Virtual Reality Exposure Therapy (VRET), zoals deze behandeling wordt genoemd, al velen geholpen.

Een behandeling van hoogtevrees bijvoorbeeld gaat als volgt. De persoon met hoogtevrees zet de 3D bril op, de gebruiker ziet dan door de bril een virtuele wereld. De virtuele wereld die de gebruiker ziet kan worden bepaald: de Grand Canyon, een glazen lift, een flatgebouw, etc. De gebruiker kan wennen aan het beeld tot het minder eng lijkt, dan kan de gebruiker een verdieping hoger gaan.
Onderzoek met proefpersonen toonde aan dat er zichtbaar resultaat was na acht weken behandelen. Veel proefpersonen keken na de behandeling zelfs naar uit om met de lift naar de vijftigste verdieping te gaan.
Ondanks dat de meeste mensen in eerste instantie zeer kritisch zijn over deze therapie, werkt het voor velen dus wel. De virtuele wereld lijkt niet echt, maar de virtuele wereld roept toch dezelfde angstige gevoelens op als in de echte wereld. Bijvoorbeeld bij spinnenfobie: iemand is bang voor spinnen, ook bij het zien van een foto komen de angstige gevoelens boven. Deze angstige gevoelens zijn genoeg om iemand te behandelen.

De therapie werkt zelfs bij mensen met angst voor spreken voor een groot publiek

Rustgevende virtuele vlindertuin
Een wandeling in het bos is voor ieder mens goed. Wandelen is natuurlijk goed voor de beweging van de mens, de frisse buitenlucht inademen zorgt voor vitamine D en ook heeft de natuur een herstellende werking: stress vermindering en beter concentratievermogen bijvoorbeeld.
Alleen niet iedereen kan elke dag van de natuur genieten, bijvoorbeeld mensen die in de stad wonen. Daar is weinig natuur te vinden. Dus voor al die mensen die geen natuur in de buurt hebben, weinig tijd hebben om een wandeling te maken in het bos of geen zin hebben om naar buiten te gaan: Virtual Reality is de oplossing.

Een omgevingspsycholoog aan de RUG onderzocht of de natuur bekijken door de 3D bril dezelfde herstellende werking heeft als door de echte natuur wandelen. De deelnemers moesten 50 minuten lang verschillende puzzels oplossen, waardoor zij mentaal vermoeid werden. Daarna wandelde de ene helft van de groep door een virtuele vlindertuin, het andere deel door een virtuele stadswijk. De hartslag en ademhaling werden ook gemeten. Ten slotte beantwoorden de deelnemers een vragenlijst: hoe vond u de omgeving? Kon u goed tot rust komen? Het resultaat: de deelnemers in de virtuele vlindertuin konden beter rust vinden dan de deelnemers die de virtuele stadswijk bekeken door hun 3D bril.
11 1

2. Gaming

Het ontstaan en de ontwikkeling van VR gaming
Het idee van Virtual Reality is eigenlijk al heel oud en is afgeleid van de 3D bril. De eerste Virtual Reality bril werd al in de jaren ‘90 gelanceerd door onder andere Nintendo en Sega genaamd VR-1 motion simulator. Het werd destijds niet echt een succes, mede door de komst van internet werd de aandacht van VR even wat minder. Bovendien waren de brillen te log en te duur.oculus_rift_consumer-6-600x337
Sindsdien is Virtual Reality zich blijven ontwikkelen en heeft het recent weer zijn intrede gedaan in de digitale media wereld. Oculus Rift is de trendsetter en wordt gevolgd door bedrijven als Samsung, Google en Sony. Oculus is dan ook het bedrijf dat lange tijd de enige bril in handen had die gebruikt kon worden bij gaming, de Oculus Rift. Maar sinds dit jaar zijn er ook andere brillen op de markt, zo heeft Samsung samen met Oculus de Gear VR uitgebracht en Google de Cardboard VR waarmee je gemakkelijk met je telefoon in nieuwe virtuele werelden kan duiken. Dit maakt VR dus beschikbaar voor iedereen en overal.

2016 is de doorbraak voor VR Gaming
Momenteel zijn er nog niet echt grote gamefirma’s die al bekende namen en grote spellen hebben uitgebracht voor Virtual Reality. Er zijn wel ontwikkelingen, zo is Sony bezig met de Playstation VR. Het project wat voorheen het Morpheus Project genoemd werd is een Virtual Reality bril voor de Playstation 4. Met deze bril kan men dus via de Playstation 4 VR games spelen. Sony gaat deze bril, als alles volgens plan verloopt, in 2016 op de markt brengen en daarom gaat 2016 het jaar worden waarin VR gaming veel populariteit gaat winnen. Sony heeft de laatste jaren gameproducenten opgeroepen om games te produceren voor de Playstation VR. Er zijn nu een aantal game merken die in 2016 met een spel komen voor de Playstation VR. Wij hebben voor u even een rijtje gemaakt met een aantal vette games die je kunt verwachten in 2016:
• Until Dawn: Rush of Blood (Playstation VR)introducing-playstation-vr
• Rigs: Mechanized Combat League (Playstation VR)
• Gran Turismo (Playstation VR edition)
• Tekken (Playstation VR)
• Robinson: The Journey (Playstation VR), zie trailer.

Met nog ongeveer 45 andere games die in productie zijn voor de Playstation VR zijn er genoeg games om te spelen voor gebruikers van de Virtual Reality bril. Piper Jaffray die Senio analist is bij Gene Munster voorspeld dat de verkoop van VR brillen zal toenemen van 12.2 miljoen in 2016 tot wel 100 miljoen in 2020. Met ongeveer 30 miljoen Playstation die gebruikt kunnen worden bij de Playstation VR is dat voor gameontwikkelaars een grote groep waar ze games voor kunnen produceren. Verwacht daarom in 2016 de ultieme game ervaring bij jou in huis!

3. Simulatie van gebeurtenissen ver weg

Demonstraties in Hong Kong
In 2014 is er in Hong Kong een grootschalige demonstratie geweest voor meer democratie, waarbij ontzettend veel mensen zich op grote pleinen verzamelden. Dit zijn gebeurtenissen waar wij op het nieuws veel over horen, maar er bestaat een kleine kans dat je dit soort dingen zelf meemaakt. Virtual Reality geeft je de kans om hier toch een beetje bij te zijn. Van de demonstratie in 2014 is de VR-film Hong Kong Unrest gemaakt door VR-bedrijf Immersivly Ltd en deze is te bekijken met een Oculus Rift. In deze film sta je midden in de menigte en zie je wat er om je heen gebeurd, de conflicten die ontstaan tussen het publiek en de politie en de acties die mensen uitvoeren voor aandacht. Je kunt om je heen kijken, ronddraaien en luisteren naar verschillende gesprekken. Tijdens deze ervaringen wordt er op de achtergrond een verhaal verteld over waar de demonstraties vandaan komen en wat de geschiedenis erachter is. Dit is een nieuw soort nieuws kijken, waarbij je dichter bij de gebeurtenis komt en meer leert over wat de achterliggende gedachte is. Nieuwsgierig? Kijk voor meer informatie op Hongkongunrest3

Ferguson Experience
Een ander voorbeeld van deze manier van nieuws brengen is de ‘Ferguson experience’. In deze app ben je onderdeel van een VR-game waarbij je verschillende karakters speelt in het verhaal rondom de dood van Michael Brown, de door de politie doodgeschoten jongen uit Ferguson. De graphics zijn helemaal niks, maar je wordt je wel op een andere manier bewust van een verhaal en bekijkt het van andere perspectieven.

3 3

4. Nabootsen van het echte leven

Een simulatie is een nabootsing van de werkelijkheid. Een bekende toepassing van simulatie is het volgen van autorijlessen in een rij simulator, zonder dat iemand de weg op hoeft. Dit levert geen gevaar op en je leert hetzelfde als in het echte leven.

Digitale trainingsomgeving
Ook politie, soldaten en piloten maken gebruik van simulatie door middel van training in een digitale leeromgeving. Zo kunnen zij me4t VR voorbereid worden op uiteenlopende situaties zoals: rellen, achtervolgingen of evacuaties. Als zij dit in het echte leven zullen meemaken, zal de indrukwekkende situatie een stuk minder overweldigend zijn. Ze maken gebruik van VR-brillen, pakken, handschoenen en virtuele wapens zodat het levensecht lijkt. Tevens worden steeds meer oorlogen gevoerd met drones en machines bestuurd door de mens, zonder dat zij zelf enig gevaar lopen. Dit worden ook wel cybersoldaten genoemd.
Het is ook mogelijk om medisch personeel te trainen. Dit is vaak goedkoper en minder riskant, want er kan eigenlijk niks mis gaan. Een
goed voorbeeld is het meekijken tijdens een belangrijke operatie via een 360 graden camera. Het is namelijk niet mogelijk dat 10 studenten meekijken tijdens een operatie, maar via deze methode kunnen zij alsnog de operatie bijwonen en er van leren. Nog een functie van VR in de medische wereld is het opereren van een virtuele 3D patiënt. Dit bereidt hen voor op een opdracht of operatie die zij wellicht nooit hoeven uit te voeren, maar waar zij wel het vertrouwen voor hebben als het moet.

Simulatie ziekte
Niet iedereen kan goed tegen simulatie. Sommige mensen worden al misselijk na 5 minuten en anderen kunnen uren doorgaan. De hoofdoorzaak voor simulatie ziekte is het conflict tussen het visuele gevoel en het fysieke gevoel dat je krijgt tijdens het ervaren van een virtuele omgeving. Vaak heb je geen armen en benen tijdens een video, terwijl je wel aan het bewegen bent. De hersenen begrijpen niet dat je kunt bewegen zonder je ledematen, dus dit kan een reden zijn dat je duizelig en misselijk wordt. Een goede tip om deze simulatie ziekte te voorkomen is ervaring opdoen, hoe vaker je gebruik maakt van VR, des te minder last je hiervan krijgt.

4 4

5. Augmented reality

Netflix kijken met augmented reality
Augmented reality zal het kijken van films en series sterk veranderen. Met behulp van de Microsoft Hololens kan je diensten als Netflix op een hele andere manier bekijken. Je hoeft je hiermee niet meer te beperken tot je tv of laptop. Als je deze augmented reality bril op hebt, kan je overal een scherm plaatsen. Ben je een serie aan het kijken maar je moet halverwege koken? Dan kan je met de Hololens gewoon de serie verder kijken in de keuken. Het handige hieraan is dat je je scherm makkelijk met handgebaren en je stem kan aanpassen aan de omgeving. Hiermee kan je het beeld groter of kleiner maken, zodat het scherm precies past op het oppervlak waar jij wilt kijken.

Layar5
Layar was een van de eerste mobiele apps die gebruik maakte van augmented reality. Doordat Layar een ‘open development platform’ is, kunnen andere partijen zelf toepassingen binnen deze app creëren. Dit heeft ervoor gezorgd dat veel grote bedrijven zoals Funda, Coca-Cola en Elle een eigen toepassing in de app hebben. Je kunt deze app dus voor ontzettend veel verschillende doelen gebruiken. Stel je voor dat je in een straat loopt waar je graag zou willen wonen. Als je dan de Funda toepassing in Layar gebruikt kan je precies zien welke huizen in de buurt te koop staan.
Layar kan ook een hele nieuwe dimensie aan print geven. Een video via Layar aan je print artikel toevoegen kan ervoor zorgen dat je artikel automatisch crossmediaal wordt. Je scant de pagina met Layar, waarna Layar vervolgens direct een video laat zien die het artikel ondersteunt. Er zijn dus veel verschillende toepassingen met Layar en augmented reality die je leven een stuk makkelijker en leuker kunnen maken.

 

Auteurs MS305B
Thalyssa van der Molen
Eline Nijburg
Marcel Strijk
Julia van der Lingen
Yannick Kramer

Bronnenlijst:

http://delta.tudelft.nl/artikel/hoogtevrees-te-lijf-met-virtual-reality/9377
https://decorrespondent.nl/2438/Virtual-reality-wordt-eindelijk-werkelijkheid-Wat-nu-/249943760-dc197157

Virtual-reality experiment lets you walk around the Ferguson shooting scene

http://www.fastcompany.com/1826490/layar-wants-turn-print-pages-augmented-reality-gateways
10 Virtual Reality Games to Watch in 2016
http://hongkong.coconuts.co/2015/01/26/app-company-makes-groundbreaking-360-degree-video-hong-kong-protest
http://hongkongunrest.com
https://www.layar.com/about/
http://mashable.com/2015/12/02/microsoft-hololens-xbox-netflix/#2l.BwC535Sq4
http://www.rug.nl/society-business/centre-for-information-technology/research/hpcv/vr_visualisation/psychology/butterflygarden/butterflygarden
http://www.rug.nl/society-business/centre-for-information-technology/research/hpcv/vr_visualisation/fobiebehandeling

Virtuele therapie: is het écht mogelijk om fobieën in een virtuele wereld te verslaan?

http://www.theverge.com/2015/10/27/9622330/sony-paris-games-week-2015-virtual-reality-playstation-vr
http://www.vr-expert.nl/virtual-reality
http://www.vr-expert.nl/de-vr-dokter-hoe-om-te-gaan-met-simulatie-ziekte/
http://www.vr-expert.nl/virtual-business-training-simulatie/

Advertenties

6 reacties Voeg uw reactie toe

  1. thalyssavdmolen schreef:

    Dit is op MICwatching.nl herblogd.

    Like

  2. elinenijburg schreef:

    Dit is op MICwatching.nl herblogd.

    Like

  3. Zeer leuke post over VR! Is ook één van mijn go to topic om over te bloggen. VR is gewoon de trend van 2016!

    Like

  4. juliavanderlingen schreef:

    Dit is op MICwatching.nl herblogd.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s