Van 10 naar 10.000 volgers; zo maak je van jezelf een merk

Je kan er bijna niet meer omheen, alleen al in de Kalverstraat word je overspoeld met tientallen hashtags op winkelruiten. Zelfs David Beckham ontkomt er niet aan en is inmiddels in ruim 3000 H&M-winkels trending topic met zijn Selected by Beckham hashtag. Een vreemde zet van deze marketeers is dat niet. De hashtag is de nieuwe manier van gezien en gevonden worden op social media kanalen, vooral door jongeren.  

Waar de hashtag een grote rol speelt om gevonden te worden is Instagram. Een social media kanaal wat je eigenlijk geen nieuwkomer meer mag noemen. Van de alleen al in Nederland 1,8 miljoen gebruikers openen 722 duizend dagelijks de app. De vraag is nu hoe je tussen al deze gebruikers opvalt met je foto’s en het verhaal wat je wilt vertellen. Bij Eef van EEFSFOOD is dit aardig gelukt. Inmiddels heeft zij ruim 12k volgers, staat ze ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en bakt ze taarten voor verschillende restaurants in Leiden. En dat allemaal in een kleine twee jaar. Echter, met een hashtag alleen kom je er niet. Daarom deze 10 stappen om van jezelf een merk te maken.

Stap 1: Heb een passie
Zonder passie, geen volgers. Stel jezelf allereerst de vraag: “Wat wil ik gaan publiceren en waar wil ik mee bekend worden?” Kijk hierbij ook naar andere gebruikers die nu al hetzelfde doen en vraag jezelf af hoe jij dit anders kan doen. Door jezelf te onderscheiden val je uiteindelijk op in de menigte.

Stap 2: Trek een plan en begin
Je hebt een geweldig idee maar je doet er vervolgens niks mee, herkenbaar? Zonde! Helemaal als je bedenkt dat andere grote namen zo ook ooit begonnen zijn. Werk je idee uit zodat je voor jezelf helder hebt wat je precies wilt gaan publiceren. Neem in dit plan ook mee wat de frequentie van jouw berichten wordt, welke kanalen je naast Instagram gaat gebruiken om naamsbekendheid te creëren en wat jij anders gaat doen dan de rest.

iphone-ipadVia Facebook worden lezers getriggerd om door te klikken naar het recept op de website. Daarnaast is het bakproces te volgen via Snapchat. Naast Instagram zijn dit drie kanalen die elkaar versterken. 

Stap 3: Gebruik je connecties
Je hebt vast wel een vriend die handig is met Photoshop, iemand die verstand heeft van social media of iemand die een held is in netwerken. Trek deze mensen aan hun shirt om beter en groter te worden. Er komt altijd een moment waarop je iets voor hen kan betekenen.

connectiesDe eerste cateringklus onder de vlag van EEFSFOOD met hulp van vrienden.

Stap 4: De juiste hashtags bij de juiste beelden
Wat je al kon lezen in de inleiding, de hashtag is de nieuwe manier om op social gevonden te worden. Gebruik daarom de juiste hastags bij de juiste beelden om gevonden te worden bij je doelgroep. Hiermee genereer je meer bezoek en volgers. Sla hier niet in door, je wilt geen volgers verliezen doordat omschrijvingen bij je foto’s die niet te lezen zijn door de vele (vaak niet relevante) hashtags.

Stap 5: Zorg voor interactie met je doelgroep
Daag je volgers uit om te reageren op je content. Hiermee bereik je engagement met je lezers en laat je zien dat je je volgers belangrijk vind. Hierdoor vergroot je je bereik, zo kunnen huidige volgers vrienden taggen in jouw berichten. Daarnaast val je ook op bij bedrijven. De kans is groot dat grote merken jou benaderen om hun producten te promoten op jouw kanaal. Jij hebt namelijk de volgers die zij ook willen bereiken.

involveCreëer een winactie en vraag iets aan je doelgroep. Het resultaat bij EEFSFOOD: een groot aantal nieuwe volgers, 345 likes en 196 reacties.  

Stap 6: Schrijf je ambities op en pas deze aan
Nu je al een aantal weken actief bent kan het zo zijn dat je in een sleur terecht komt. Je hebt geen inspiratie meer om berichten te publiceren en het aantal volgers trekt ook niet aan. Om te voorkomen dat de moed je in de schoenen zakt is het belangrijk dat je je ambities opschrijft. Wat wil je over een week, een maand en een jaar bereiken? Waar zie je jezelf en hoe groot ben je tegen die tijd?

Stap 7: Maak het persoonlijk
Laat aan je volgers zien dat er geen robot achter je account zit. Naast het laten zien van je passie draait het uiteindelijk ook om jou. Volgers zijn ook geïnteresseerd in jou, laat ze daarom je hoogtepunten maar misschien ook je dieptepunten zien. Volgers leven met je mee en kunnen je motiveren om verder te gaan.

persoonlijk

Stap 8: Speel in op de huidige technologie
De wereld om je heen staat niet stil, ook niet op het gebied van technologie. Vraag jezelf af of bijvoorbeeld Snapchat of Pariscope iets kunnen betekenen voor jouw merk. Vergeet daarbij niet je hoofdkanaal, dit is het kanaal waar je gevonden bent en waar je volgers op jouw nieuwe content wachten. Gebruik de nieuwe kanalen om te testen hoe je deze eventueel kan gaan inzetten in de toekomst, denk hierbij ook aan co-creatie van huidige content.

Stap 9: Ga op zoek naar andere in jouw vakgebied
De kans is groot dat je na enige tijd andere mensen in jouw vakgebied tegen komt. Hebben jullie raakvlakken? Het kan geen kwaad om eens een bericht te sturen naar deze mensen. Wie weet komen hier mooie samenwerkingen uit voort wat resulteert in meer bezoekers en volgers.

opzoekEen potluck waarbij verschillende Instagram ‘foodies’ bij elkaar komen om samen elkaars eten te proeven en ervaring te delen.

Stap 10: Blijf content creëren
Blijf nieuwe content creëren in een bepaalde frequentie. Hiermee voorkom je dat volgers je vergeten en je uiteindelijk niet meer volgen. Benieuwd geworden naar Eef van EEFSFOOD? Volg haar op Facebook, Instagram, EEFSFOOD.nl en via Snapchat @EEFSFOOD.

Dit zijn de 10 stappen om van jezelf een merk te maken. Hoe sta jij ervoor op Instagram? Heb je al een groot aantal volgers aan je weten te binden? Heb je iets aan deze tips of heb je juist nog meer tips voor andere? Laat het hieronder even weten.


Over de auteur
Mijn naam is Leroy Souverijn en ik ben een vijfentwintig jarige student en grafisch ontwerper uit Leiden. Studeren doe ik in Amsterdam, sinds 2013 studeer ik Media, Informatie en Communicatie op de Hogeschool van Amsterdam. Het grafisch ontwerpen heb ik lang geleden geleerd op het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Nu in het derde jaar kan ik je aardig wat vertellen over digitale media en digitale media strategieën.

Advertenties

3 reacties Voeg uw reactie toe

  1. daphneharder schreef:

    Bedankt voor de tips! Maak je ook vaak gebruik van videocontent?

    Liked by 1 persoon

  2. leroydonovan schreef:

    Graag gedaan! Sinds vorige week zijn wij daar mee bezig. Dit is de video: https://www.facebook.com/Eefsfood/videos/vb.1451640958402119/1741489572750588/?type=2&theater

    Heb jij nog tips?

    Like

    1. daphneharder schreef:

      Wat leuk dat je video al hebt meegenomen in de contentstrategie! Is het misschien ook leuk om een versneld hip filmpje te delen op Instagram met een verwijzing naar Facebook? Voor de video zelf is het misschien leuk om ook wat gesproken tekst te gebruiken. Kan je hier wat mee?

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s