How to: Hoe houd ik een lezer langer op mijn website?

Bijna iedere website heeft een verdienmodel. Als je website niet verdient aan verkoop van producten, dan kom je als verdienmodel al snel uit bij het uitgeefmodel. Hierbij is het van belang om zoveel mogelijk bezoekers naar je website te krijgen om interessant te worden voor advertenties van bedrijven. Hoe een bedrijf betaalt voor een advertentie op jouw website kan verschillen. Zo kan het bedrijf een bedrag betalen om vervolgens zijn advertentie een bepaalde periode op de website terug te zien, maar vaak betaalt een bedrijf per click op de banner of per view. Hoe vaker de advertentie wordt gezien door de bezoeker of hoe vaker de bezoeker op de advertentie klikt, hoe meer jij aan het bedrijf verdient.

Hierdoor is het niet alleen leuk om zoveel mogelijk bezoekers naar je website te krijgen, maar is het ook belangrijk voor je inkomsten. Maar als je iemand eindelijk naar je site hebt weten te krijgen, dan is je doel nog niet bereikt. Belangrijk is om de bezoeker ook zo lang mogelijk op je website te houden en ervoor te zorgen dat hij zoveel mogelijk verschillende artikelen leest. Maar hoe houd je een bezoeker die op een artikel op jouw website heeft geklikt langer op je website? Als voorbeeld nemen we een website met nieuwsberichten over sport.

  1. Plaats een ‘lees meer’ berichtlink

Als bezoeker heb je een artikel over aangeklikt van de reactie van Ajax-trainer Frank de Boer die hij gaf na de wedstrijd tegen De Graafschap. Misschien heb je de wedstrijd tussen Ajax en De Graafschap niet gezien, of ben je over het wedstrijdverloop vergeten. Als website heb je twee uur geleden een wedstrijdverslag geplaatst. Dit wedstrijdverslag is relevant voor het artikel en zou de bezoeker misschien graag nog even willen lezen. Hiervoor kun je tussen de alinea’s van het artikel van Frank de Boer een ‘lees meer’ bericht plaatsen. Hierdoor kan de bezoeker gemakkelijk doorklikken naar het volgende bericht en geef je hem de optie meer over het onderwerp te lezen, en hem daarmee langer op je website te houden.

  1. Voeg gerelateerde artikelen toe

Laten we het bericht van Frank de Boer nog even als voorbeeld houden. Na de wedstrijd Ajax – De Graafschap heeft ook Ajax-aanvoerder Davy Klaassen een reactie gegeven. Ook hier heb je een artikel van op je website. Dit artikel kun je samen met andere artikelen over de wedstrijd Ajax – De Graafschap of met andere artikelen over Ajax als ‘gerelateerde artikelen’ toevoegen onderaan het bericht van de reactie van Frank de Boer.

  1. Zet een link in namen

Inmiddels heb ik als lezer geklikt op het artikel van Davy Klaassen. Maar misschien weet niet iedereen wie Klaassen is, of vraag je je gewoon af hoe oud hij eigenlijk is of waar hij in zijn carrière allemaal gespeeld heeft. Zorg daardoor voor een link in de naam van Klaassen. Zorg ervoor dat je op zijn naam kunt klikken en je als lezer naar een nieuwe pagina wordt gestuurd waarop je meer informatie te zien krijgt over, in dit geval, Klaassen.

  1. Link in de tekst naar relevante artikelen

Schrijf je in je artikel over een voorval waar je ook een artikel over hebt geschreven? Link hier dan naar in de tekst. Frank de Boer sprak in zijn reactie over een incident op de training van Ajax, waarbij tweegerelateerde-artikelen spelers ruzie met elkaar kregen. Als je hierover hebt geschreven, zorg er dan voor dat je op de regel kunt klikken waarin De Boer iets zegt over het incident. Zo kun je als lezer nog even naar het artikel gaan waarin werd uitgelegd wat er precies gebeurde. Zo informeer je de lezer beter en bezoekt hij een nieuwe pagina.

5. Plaats uitgelichte artikelen

Plaats naast de artikelen een lijstje met top vijf artikelen of een kader met uitgelichte artikelen. Deze berichten hoeven niet net als de andere vier genoemde punten hierboven aan te sluiten op het artikel dat je leest, maar geldt als een extra optie voor de lezer om nieuwe berichten te lezen.

Meer content lezen over media? Klik dan hier.

Advertenties

3 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Mark de Vries schreef:

    Leuk en informatief artikel, maar ik zit nog een beetje met punt 3 in mijn maag. Als je een naam linkt, stuur je de bezoeker dan juist niet door naar een andere website?

    Like

    1. jaccosijnesael schreef:

      Beste Mark,

      Bedankt voor je vraag. Het is wel de bedoeling dat je de lezer op je eigen website houdt, dus je moet linken naar een andere pagina van je website. Vaak hebben sportsites, met name voetbalwebsites, pagina’s over bekende spelers of competities. Als je als website hier over beschikt, kun je hier in je bericht naar linken zodat de bezoeker de optie heeft om naar een andere pagina van je website te klikken.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s