De harde feiten over Fear of Missing out

FoMo is een aandoening die steeds meer toeneemt binnen onze samenleving. Er worden steeds meer pubers behandeld voor slaaptekort door FoMo, alles gaat ‘s nachts door op social media en ook Whatsapp groepen blijven doorgaan. Wat is FoMo nou eigenlijk? Kun je er van af komen en hoe voorkom je het? Lees dan onderstaand artikel.

Wat is FoMo?
Fear of Missing out (FoMo) is de angst om iets belangrijks of leuks te missen. Het staat in directe lijn met social media en vooral jongeren van 18 tot en met 33 jaar oud lijden hier aan. Dit is iets wat altijd al heeft bestaan alleen was het in mindere mate aanwezig. Het is iets menselijks wat iedereen bezit, je wilt altijd ergens bij horen. Sinds de komst van social media is FoMo nog wel meer geworden dan alleen ergens bij willen horen. We zijn bang dat we iets belangrijks missen. Denk jij dat je last van FoMo hebt na het lezen van dit stukje? Doe de FoMo test en kom erachter in welke fase van FoMo jij zit op ratemyfomo.com. Laat in een reactie weten wat de uitkomst was van de test!


FoMo onder studenten
Bijna alle jongeren tussen de 12 tot en met 25 jaar oud maken gebruik van social media, zoals: Whatsapp, Instagram, Facebook, Skype en YouTube. Meer dan de helft van de jongeren besteedt gemiddeld 1 tot drie uur per dag aan social media, twintig procent 3 tot 5 uur en bijna tien procent  is minimaal vijf uur of langer actief op social media. De belangrijkste redenen voor social media gebruikers is omdat het leuk en gemakkelijk is om in contact te blijven met anderen. Vooral 12- tot en met 18-jarigen, meisjes en niet – westerse allochtonen brengen veel tijd op social media door en lijden aan Fear of missing out. Uit de paper van Centraal Bureau voor Statistiek is gebleken dat social media het leven van het merendeel van de jongeren niet lijkt te beheersen. Bijna alle jongeren hebben liever ‘face-to-face’ contact dan contact via social media. Ongeveer twintig procent van de jongeren is verslaafd aan social media. Jongeren van 12 tot en met 18 jaar hechten meer waarde aan social media dan 18- tot 25-jarigen. Op Marketingfacts kun je hier alles over lezen.

12348763_10206974777661310_1368671410_n

Hoe herken je FoMo?
FoMo staat voor Fear of Missing Out, oftewel: de angst om iets te missen. Het gaat vooral om het missen van informatie en het bang zijn om ergens niet meer bij te horen of om iets te vergeten, als er niet regelmatig actie plaatsvindt op social media. De symptomen van Fear of Missing out zijn onder andere lusteloosheid, onrust en soms angst. Een ander symptoom van stress door technologie en social media is Nomophobia. Dat betekent ‘No Mobile Phobia’, waarbij de jongeren angst ervaren als je niet een mobiele telefoon kunt raadplegen.

Jongeren die aan Fear of Missing Out lijden, kunnen de ladingen informatie op social media niet meer volgen. Als zij hun internetvrienden niet meer kunnen onderhouden, raken zij onzeker, overprikkeld en angstig. Zij willen altijd overal bereikbaar zijn. Als dit dus niet het geval is, ervaren zij continu een gevoel van stress en onrust.

12335898_10206974776861290_1780819227_n

Hoe voorkom je FoMo?
Jongeren worden in de greep gehouden door social media, er komen continu pushberichten tevoorschijn en er wordt van de jongeren verwacht dat ze direct reageren. Als ze dit niet doen zijn ze bang dat ze worden buitengesloten door vrienden. Ze willen van alles op de hoogte zijn wat er gebeurt en zorgen ervoor dat ze niks missen. Het is moeilijk om afstand te doen van social media, omdat ze het constant met zich meedragen. Ook willen zij geen afstand meer doen van social media, omdat het iets is wat helemaal geïntegreerd is in hun leven. Wel kun je proberen om minder snel afgeleid te raken door je telefoon. Een tip is om je pushberichten helemaal uit te zetten, dat is een optie bij alle social media kanalen. Zo krijg je niet van alles een melding op je telefoon en kun je op jouw gewenste moment reageren. FoMo voorkomen is eigenlijk niet meer mogelijk maar je kunt er wel voor zorgen dat social media niet de overhand neemt in jouw leven.

Hoe kom ik van FoMo af?
Om FoMo uit je leven te verbannen, of tenminste een heel stuk te verminderen, moet je de volgende tips volgen:
Tip 1. Het belangrijk om je gebruik te meten. Houd eens voor een week je social media gedrag bij en kijk hoe vaak je jouw telefoon pakt. Je zult verstelt staan hoeveel je eigenlijk bezig bent op je mobiel of tablet.

Tip 2. Het is een gewoonte geworden om jouw telefoon te pakken en daarna denkt: Waarom pakte ik mijn mobiel ook al weer? Deze herhaling die we vaak uitvoeren is gedreven door een prikkel. Het is de manier om erachter te komen wat deze prikkel is en hem uit te schakelen. Simpelweg je gewoonte veranderen.

Tip 3. Het lijkt moeilijk, maar probeer je telefoon eens op vliegtuig stand te zetten. Hierdoor beperk je de prikkels.

Verander FoMo in JoMo, Joy of Missing out. Kijk niet naar wat je allemaal mist maar kijk naar de mogelijkheden. Kiest wat jij echt wil.Natuurlijk ben je er niet opeens vanaf, het kan wel even duren. Behalve als je besluit cold turkey te gaan. Probeer dus door te zetten om je gedrag voor lange termijn te veranderen.

12336090_10206974777301301_780935063_n

Wat zijn de gevolgen van FoMo?
FoMo heeft zowel positieve als negatieve gevolgen die allemaal invloed hebben op jouw leven. Je gevoelens worden door FoMo sterk aangetast. Het gevoel dat je niet bij de groep hoort, omdat je een keer niet bij een leuke avond bent. Door er continue mee bezig te zijn blijf je dit gevoel alleen maar versterken. Het tevreden gevoel dat je hiervoor had is weg. Op lange termijn kan dit gevoel zelfs leiden tot een depressie.

Mensen die lijden aan FoMo hebben ook meer moeite om beslissingen te maken. Ze weten niet meer wat ze moeten kiezen, omdat ze bang zijn om iets interessants te missen. Concentratieproblemen zijn ook een gevolg van FoMo. Mensen kunnen geen weerstand bieden tegen de drang om hun sociale kanalen te checken.

De positieve kant van FoMo is de nieuwsgierigheid van mensen en ontwikkelen zichzelf hierdoor op een breed vlak. Mensen die hoog scoren met FoMo zijn minder tevreden met hun leven. Naast het niet tevreden zijn met je leven is FoMo ook een gevaar voor in het verkeer. Het heeft al vaak geleid tot verkeersongelukken, zelf dodelijke. 

Sinds wanneer bestaat FoMo?
FoMo bestaat al veel langer dan we denken, maar sinds de komst van social media komt het steeds vaker naar voren. Sinds 1998 bestaat de internet bubble, wat ervoor heeft gezorgd dat de world wide web tot stand is gekomen. De revolutie die hierna kwam is social media. Door de komst van social media is het nu makkelijker geworden om online contact te hebben met vrienden, familie, kennissen en collega’s. Social media bestaat nu ongeveer negen jaar. Je kunt dus zeggen dat FoMo nu ongeveer negen jaar bestaat, maar de term FoMo komt tegenwoordig steeds vaker naar voren. Dit komt doordat de jeugd van tegenwoordig veel prikkels binnen krijgen. Als zij minder prikkels binnen krijgen worden ze onzeker en angstig, waardoor ze geneigd zijn om steeds maar te checken of er nieuwe dingen gebeuren. Door de komst van social media (Facebook, Instagram, Twitter etc.) is de fear of missing out erger geworden volgens onderzoek gedaan door de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Fear of missing out en smartphone
Sinds de komst van social media hebben mensen meer de neiging om alles te checken, omdat ze bang zijn dat ze dingen missen (FoMo. Sinds de komst van de smartphone is het voor ons nog makkelijker geworden om op de hoogte te zijn van de gebeurtenissen om ons heen. Driekwart van de Nederlanders heeft een smartphone. Uit een studie (Amerika) is gebleken dat vooral veel jongeren hun smartphone gebruiken tijdens het rijden. Ze zijn bang dat ze wat missen als ze aan het rijden zijn. De meest populaire apps die gebruikt worden tijdens het rijden zijn:

  • Snapchat: 38%
  • Instagram: 20%
  • Twitter: 17%
  • Facebook: 12%
  • Youtube: 12%

Jongeren zijn vooral bezig naar het kijken van filmpjes tijdens het rijden of het maken van selfies. Het gevaar van de smartphone is dat je overal en altijd je social media accounts kunt checken, zelfs tijdens het rijden. Overmatig smartphone gebruik is hetzelfde als een draagbare gokautomaat, heel verslavend dus!

Zeg eens nee
Als één van je vrienden een feestje houdt betekent dat jij er ook bij moet zijn! Ja toch? Nou eigenlijk niet. Als vrienden de hele dag gaan drinken en jij de dag daarna nog iets belangrijks moet doen, zeg dan gerust een keer af. Ga ook niet na afloop alle foto’s bekijken op social media om te zien wat je hebt gemist. Je hoeft niet die persoon te zijn die bij elk feestje is. Je kan best af en toe een feestje overslaan, dat vindt niemand raar. Misschien voelt het de eerste keer ongemakkelijk, maar je zult snel genoeg merken dat nee zeggen eigenlijk heel makkelijk is.

Nee zeggen betekent ook niet dat je een chagrijnige zuurpruim bent, maar gewoon dat je grenzen hebt. Doorhebben wanneer je beter iets niet kunt doen is alleen maar een positieve eigenschap. Natuurlijk mag je best af en toe naar een feestje gaan, maar als je op de juiste momenten nee zegt zal FoMo hopelijk steeds minder grip op jou krijgen!

Wat te doen als je vrienden FoMo hebben
Ook jij hebt waarschijnlijk wel een vriend(in) met FoMo. Je kunt hem of haar ook zelf helpen. Deel bijvoorbeeld niet altijd alle foto’s van feestjes op Whatsapp met de mensen die er niet bij waren. Ook is het fijn als je het gewoon accepteert als een goede vriend van jou één keertje met een goede reden niet op een feestje van jou komt.

Natuurlijk kun je niet alles oplossen. Het is bijvoorbeeld onvermijdelijk dat op social media als Facebook en Instagram foto’s van feestjes en andere sociale activiteiten staan. Uiteindelijk zullen ze zich daar toch zelf van moeten leren afsluiten. Maak je je toch nog zorgen om die ene goede vriend van je? Dan kan je natuurlijk altijd dit artikel vol goede adviezen delen!

Herken jij jouzelf hierin? Laat het ons weten en plaats een reactie.


Auteurs van dit artikel:

Richelle van Dinter
Etienne Goudriaan
Caroline Bruyèl
Luana Muskita
Sabien Gish

Advertenties

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. alanalissensblog schreef:

    Helaas herken ik mezelf hier heel erg in. Ik ben altijd zo jaloers wanneer ik op sociale media foto’s zie verschijnen van mijn vrienden zonder mij. Ik zit in een fandom en vind het enorm lastig als ik er een keertje niet bij kan zijn. Vandaag is de première van hun eerste film, maar ik had al een weekend gepland. Ik kan helemaal niet genieten van dit weekend omdat ik alleen maar kan denken aan die première en het feit dat mijn vrienden daar allemaal samen zijn. 😕

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s