Werk en plezier kan goed samen

on

Xaviera (28) heeft na haar Bachelor Kunstgeschiedenis gewerkt als coördinatiemanager bij Maas International en besloot na 5 jaar haar vaste baan op te zeggen en haar eigen bedrijf te beginnen. Artnetworx is in Maart opgericht en heeft al vele creatieve talenten onder haar hoede, zoals: fotografen, tekenaars, graffiti kunstenaars, barbier(kapper) en Dj’s. Artnetworx heeft in deze korte tijd al twee evenement op haar naam staan: Artnetworx pop-up expositie in een galerij in de Jordaan en Artnetworx Festival.

Wat een grote stap om jouw vaste baan op te geven en voor jezelf te gaan beginnen.
Wat heeft jou uiteindelijk doen besluiten om  jouw vaste baan op te zeggen en voor jezelf te beginnen?
‘’
Ik had een hele leuke baan met heel veel leuke en lieve collega’s, maar ik dacht dit wil  ik niet mijn hele leven blijven doen. Ik heb hier goed over nagedacht en met verschillende mensen hierover gepraat en uiteindelijk wilde ik mijn passie gaan volgen. Ik was nog van plan om in de Horeca te blijven werken en ik weet van mijzelf dat ik goed ben in plannen en organiseren en hier wilde ik wat mee doen. Mijn achtergrond ligt bij kunst en ik ken veel kunstenaars en artiesten die hun weg proberen te vinden en daar wil ik hen bij helpen.’’

Waarom heb jij ervoor gekozen om creatief talent te willen promoten?
‘’Mijn passie voor kunst. Ik heb kunstgeschiedenis gestudeerd en wil kunst toegankelijker en interessanter maken voor een wat jongere doelgroep. Ik ken zoveel creatieve talenten in mijn netwerk die ik zoveel meer mensen wil laten zien. ‘’

Dus je kiest natuurlijk de talenten zelf uit om mee te werken. Aan welke voorwaarden moeten zij voldoen om bij Artnetworx aan te sluiten?
‘’ Dat gaat heel natuurlijk. Ik werk met mensen die enthousiast worden van wat wij doen en die brengen eigen ideeën in. De artiesten weten zelf vaak heel goed wat ze willen en wij helpen daarbij. Voor mij is de persoonlijke klik het belangrijkst. Ik werk graag samen met mensen waarbij de sfeer fijn is relaxt is dan gaat de rest vanzelf.’’

Hoe werf jij de creatieve talenten en zorg jij ervoor dat zij bij jouw agency willen aansluiten?
‘’De eerste artiesten kende ik al en heb ik over mijn plannen verteld en waren direct enthousiast. Vaak werd ik ook door mensen uit mijn eigen netwerk benaderd en zij kenden dan iemand die ook kunst maakt. Dan ga je gezellig koffie drinken en kletsen met elkaar en dan blijkt al vaak snel dat het klikt of niet en kunnen we mooie dingen neerzetten.’’

Wat doe jij om een goede samenwerking te creëren met jouw talenten?
‘’Ik toon ook mijn interesse in de dingen die zij doen, dit gaat eigenlijk altijd vanzelf. Ik ga vaak naar de plekken waar zij te vinden zijn, zo ben ik soms op feestjes puur om even te netwerken met de dj’s waarmee ik werk. Dit is ook wel heel leuk, afgelopen zomer tijdens het organiseren van het festival ben ik naar de locatie gegaan waar mijn catering aan het werk was. Wij hebben met onze voeten in het water in de warme zon een menu besproken, dat zijn de ideale werkomstandigheden.’’

Je vertelde over het festival. Hoe maak jij promotie rondom de evenementen?
‘’Ik zeg overal ja op en kom overal waar ik voor uitgenodigd word. Ik ben voor mijn Festival naar een radiostation in Amsterdam geweest en heb daar reclame gemaakt voor mijn evenement. Ik werd gevraagd voor een interview en ik kreeg de tijd om mijn Festival te promoten. Veel praten  met mensen over mijn plannen en ideeën heeft ook  veel geholpen, ik kreeg van zoveel kanten hulp aangeboden. Zo heb ik via een bekende een deal kunnen sluiten met een bedrijf die de drank voor mijn evenementen wilde sponseren in ruil voor dat ik weer reclame voor dat merk zou moeten maken en zoveel mogelijk hiervan moest verkopen. Ik ben eigenlijk altijd met de promotie bezig, niet alleen voor evenementen maar ook voor mijn bedrijfje zelf.’’

Welke acties heb jij ondernomen om jouw evenement onder de aandacht te brengen?
‘Ik wilde kunst toegankelijker maken voor jongeren dus tijdens mijn eerste pop-up expositie heb ik kunst gecombineerd met kleding en muziek. Social media is de uitkomst, ik heb Faccebook overladen met berichten en updates over mijn bedrijf en evenementen. Een Like actie op facebook doet het ook altijd goed en zo komt publiek op mijn pagina terecht.

Dus, eigenlijk vooral veel op social media?
‘’
Een deel wel ja, voor mijn evenementen is dit wel heel erg handig en de promotie hiervoor. De creatieve talenten spreek ik altijd persoonlijk, dit is niet fijn om hen via social media te spreken. Vaak spreken wij ook af op feestjes en borrels dan zie meerdere talenten op één avond en stel ook iedereen aan elkaar voor. Ik alleen kan veel doen, maar vaak willen zij onderling ook zoveel mogelijk contact maken met anderen en zichzelf presenteren. Je hebt altijd mensen om je heen nodig en je netwerk daar begin je mee.’’

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s