Maria de Wit: adjunct hoofdredacteur online van Deputy Editor ELLE Online

ELLE-nl-redesign-uitgelicht-landscape-864x432

Maria de Wit is moeder van twee, komt uit Wijchen en is nu woonachtig in Amsterdam. Ze heeft al heel haar leven willen werken voor Elle en is op dit moment al tien jaar werkzaam in het ELLE-team. Elle is een maandelijks verschijnend modetijdschrift dat wordt uitgegeven door Hearst Magazines. Elle werd in 1945 in Frankrijk opgericht en is in 1989 naar Nederland gekomen. Daarop volgde Elle Eten, Elle Decoration en ELLEgirl. ELLEgirl bestaat nu niet meer. Op dit moment is Maria de chef van Elle.nl.

‘’Ik heb heel mijn leven al bij Elle willen werken. Mijn interesse in schrijven, mode en gewoon dat wereldje, heeft er altijd in gezeten. Ik ben na mijn middelbare school journalistiek gaan studeren in Tilburg en door middel van stages ben ik erin gerold. We mochten zeven plekken opschrijven waar we graag stage wilden lopen en ik kreeg mijn zevende keus toegewezen. Ik was natuurlijk totaal niet blij, maar ik ben er toch maar voor gegaan.

Via mijn stageplek ben ik uiteindelijk in de PR gerold en heb ik veel geleerd over de manier hoe tijdschriften werken, in samenwerking met PR-bureaus. Destijds wilden ze beginnen met ELLEgirl en daar zag ik mijn kans. Ik heb gesolliciteerd en ben begonnen als beautyredacteur. Beauty was niet helemaal mijn ding, dus toen er werd gepraat over een digitale versie van Elle, heb ik mezelf, samen met een collega, aangeboden om hier een start mee te maken. Zo ben ik begonnen op het zoldertje bij Hearst met iets heel kleins, wat nu is uitgegroeid tot een gigantische website. Met meer dan anderhalf miljoen unieke bezoekers per maand, loopt het ontzettend goed. We proberen iedere maand weer meer bezoekers te trekken. Gelukkig ligt het bezoekersaantal stabiel en zijn we sinds vorig jaar januari niet meer onder één miljoen gekomen.

Als adjunct ben ik hoofdverantwoordelijk voor alles wat er op en achter de website gebeurt. Van de redactionele planning, redigeren, tone of voice in de gaten houden, beeldgebruik tot trafficdoelstellingen, analyses, nieuwe plannen en strategieën ontwikkelen en uitzetten, social media tracken en sturen, alle commerciële samenwerkingen, budgetten beheren, de digitale redactie aansturen, enzovoort.

We proberen ons te onderscheiden door een, naar mijn idee, sterke eigen selectie, eigen invalshoeken, en vooral eigen tone of voice. Daarmee hebben we in de loop der jaren een grote groep trouwe volgers weten op te bouwen. En het voordeel van online is dat alles mogelijk is. We kunnen heel snel iets nieuws testen, uitproberen, spelen met publicaties en alles direct (bijna tot op de seconde) tracken, sturen en analyseren.

Wat ik minder leuk vind is dat de strategieën telkens weer aangepast moeten worden, omdat de onlinewereld zo snel gaat. Het stopt nooit en het is haast niet bij te houden. Ook begint de teller van bezoekers iedere maand weer opnieuw. Dat is wel weer een nieuwe uitdaging om je lezers te blijven trekken/boeien, maar het is wel iedere maand weer hetzelfde verhaal.

Maria-de-Wit-210x210

 

Online werken is ontzettend leuk, creatief en innovatief.
Als tip kan ik meegeven om in de praktijk te gaan werken, je gaat het namelijk niet uit de boeken leren. En zo zijn er nog honderden andere cliché-tips.’’

Je kunt Elle volgen op InstagramTwitterFacebook.

 

Advertenties

One Comment Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s